Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".
Showing posts with label Menu. Show all posts
Showing posts with label Menu. Show all posts

Tuesday, October 12, 2010

Kisah Kawan Sekolahku Tetamuku..


Kawan sekolah tepon katanya nak dtg umah.. aku excited (biasalah aku ni kan.. sapa2 dtg umah pon aku excited.. mak ayah datang umah pon aku excited.. kehkehkeh)....

Alhamdulillah ada tetamu nak berkunjung.. telefon confirm.. pastu berbalas mesej di FB plaks.. ajak sorang lagi member sekolah yg tinggal kat KL (nama je duduk Kl, tapi xpenah pon berjumpa.. huhuhu)..

Roger and roger and out.. confirm mereka datang..

Sorang tetamu aku ni sejak dari sekolah rendah dia digelar “KETAM”.. kenapa KETAM??.. sebab mmg FEVERET DIA ADALAH KETAM!!.. sejak dari umur 4 tawon org kampung panggei dia ketam sebab dia PEMINAT TEGAR KETAM.. hihihihi.. (so, menu aku nk jamu nanti, MESTI ADA KETAM!!.. hahahaha).

Stop fasal nama gelaran. Masuk cerita persiapan.

Hari Ahad lagi Syahrul a.k.a. Ketam bgtau nk mai rumah. Semalam pulak confirm dgn si Ros yg dia pon leh join. Alhamdulillah. Rumahku akan menerima tetamu setelah syawal berlalu. Syukur.

Jadinya.. pepagi Isnin, dah siapkan list panjang lebar utk abang.. pesanan demi pesanan agar tak lupa beli itu, beli ini.. bla bla bla.. bla bla bla @ bebel.. hahaha..

Dlm kepala hotak dah berkira-kira dah, apa nk masak dulu.. apa nak tumis dulu.. apa nk hidang apa nak tambah..

Petangnya, aku sms maid bgtau bila 'bapak' bwk balik barang, jgn lupa siang mcm tu, siang mcm ni, potong itu potong ini.. tapi maid aku jawab "bapak ngak pulang bawa barangnya buk"..
HAIYAARRRKKKK!!!...

Sms abang.. dia jawab sms "Abg ada kt Subang, jumpa client"..

HAAAHH!!!... aiyoooo.... dengan mengurut dada aku sms balas.. “Ye ke?.. Hmm.. takpelah, nanti balik kita terus pegi kedai beli barang. AMIK LEEN 5.30 ON D DOT tau!!.. Luv U”.

HUISH.... ni yg aku mula gabra tahap cipan kena geles ekor nih.. barang tak beli lagi??... balik baru nk ke kedai??... ada ke ketamnya.. sempat ke nk buat menu yg dlm list kepala aku nih??.. aduiii....

Takpe.. tenang.. tenang.. owh hati!!.. hahahaaa...

5.30pm on d dot.. tepon abang.. “KAT NE?”.. selamat dapat jawapan "DH KT BAWAH".. hihihihihi...

Sampai kedai.. terjah apa yg patut mengikut susunan list (termasuk jugak yg takde dlm list.. pasai tu aku malas pegi kedai.. mesti dari sebakul jadik 2 bakul punya!!!!)..

Dan.. sampai rumah je... dah pukul 6.30pm.. SERBU DAPUR!!... sempat tumis and masak 3 menu di bawah ini dengan baju kerja yg tak salin lagik.. kehkehkeh.

Tengah sibuk menumis bahan itu ini.. dengar azan maghrib... Tapi.. masa ni lega skit sbb Main Dishes dh settle!.. hihihi..

Sup ikan dory, Ketam goreng cili bersalut telur dan Udang tumis sos manis.

(walaupun lega sbb dh siap 3 menu, tapi... dlm hati risau bebenor nih.. sbb tetamu janji nk datang lepas maghrib... azan dh berkumandang.. naik atas, mandi, solat.. bersiap.. then masuk dapur semula)..

Kali ni dh steady skit. Sbb menu lain tu sekadar nk tumis sayur dan goreng-gorengan jer.. sambil menggoreng sambil buat buah melaka.. mujur kuih ni senang.. main uli2, bulat2... campak2 dlm air dan tunggu timbul jer.. kehkehkeh...

Hasilnya adalah seperti berikut...

Full Menu:-

Menu: Ketam Goreng Cili Bersalut Telur, Sup Ikan Dory, Udang Tumis Sos Manis, Sotong Goreng Tepung, Bayam Goreng Belacan, Ulam Kacang Botol, Sambal Belacan, Ayam Goreng Manis and Ikan Senangin Goreng. Nasi Putih dan Kuih Buah Melaka.


Masa tetamu tgh makan, ditemani cik abang sayang.. aku berbunga silat kecil di dapur utk siapkan dessert…



Habis je tetamu makan malam... sambil lepak tengok citer hindustan, jamu dessert yg paling cepat dan mudah ini... kuah puding coctail.. ekehkehkeh... dgn Teh O Panas... hihihihi...


Layanzzz...

Ros balik dalam pukul 10.30malam... (itupon sbb hubby dia kena standby pegi ofis.. kalau tak, mmg aku tak bagi balik lagi.. sbb anak dia tgh khusyuk layan citer hindustan B4U..) hihihihi....

Si Syahrul dah tak leh bukak mata. Ngantuk sangat dah.. tapi anak2 dia still cargaaasssss... heheheheee...


Pepagi ni.. sambung bukak bunga silat kecil-kecilan di dapur, masak spageti carbonara.. goreng chicken ball untuk bebudak ngan sosej..

Breakfast campuran timur dan barat.. spageti carbonara + teh tarik.. hihihihi...


Namun, terpaksa tinggalkan tetamu layan diri utk breakfast.. sbb ceq nk pi kerja nooo... heheheeee...

Malam ni nak jamu apa plaks eh??.. hmmmm... hihihihihi...

Thursday, September 23, 2010

Kisah Raya 2010 (sumbat semua...)

Lama dh hajat nk mengarang kisah raya nih.. tapi macam banyak plak yg nak dimasukkan.. ingat nk buat version by version... tapi.. hmmm.... buat apa nak bazir banyak2 ruang... sumbat je semua dlm satu.. kan senang.. hahaha...
Raya tahun ni, turn balik muar... so.. hari rabu 8/9/2010, kerja half day... abang amik kt ofis, terus shoot balik muar (barang semua dh siap dlm kete dr malamnya...hihihi...).

Bermula dengan cerita sehari sebelum raya... dan malam raya... hihihi...

1) BERAYA DI MUAR.

Ayah (mertua) mulakan projek mengecat rumah 'kaler merah pink' (pergh.. anggun gituuu.. hihihi)... pastuh.. bila anak2 dh sampai, apa lagik.. service bertukar tangan laaa.... oleh kerana family aku balik paling awal, (8/9/2010) jadinya, abang la yg mengambil alih tugas ayah...

Esoknya (9/9/2010), bila adik2 semua dh balik.. abang "pass button" kt adik2 pulak... baik yg lelaki mahupon yg pompuan, yang ipar duai hatta yang bakal jadi ipar pon kena kerahan tenaga untuk turut sama mengecat.. (tengokla keadaan ruang tamu rumah pd malam raya.. tunggang langgang.. mmg mengundang 'jeritan dan laungan manja' mak mertua dari bilik bawah laa... hahaha!!).. nk menunggu abis mengecat.. kerja pemasangan langsir tergendala sehingga pagi raya!!.. huhuhu....

Kisah pagi raya pulak (10/9/2010).. habis je balik daripada solat sunat raya.. masing2 dh mengambil tempat utk salam raya... masa tu, perasaan bercampur baur.. happy, sedih, excited... hihihi.. masa salam bermaafan dgn mak ayah.. abang lead the line.. (anak sulung kan.. hihihi), diikuti aku ler.. abang ngan mak dh bersyahdu syahdan.. mmg sedih la.. time seisi bermaafan nih.. itula perasaannya kan.. huhuu...

Tapi.. bila turn adik-adik ipar duai.. suasana dah riuh rendah.. tau je la diaorg nih.. kecoh macam2 hal.. nk plak pasal duit raya ler.. ngko tuntut aku tuntut duit raya punya kes.. gamat.. pastu sessi bergambar.. posing.. ya rabbi... macam2 gaya.. macam2 group yg ada.. 'geng mengecat', 'geng potong bawang', 'geng dh kawen', 'geng bujang'.. macam2 geng muncul.. kehkehkeh... sampai perut pon dh berkeroncong utk ana...

Dh puas bergambar pelbagai versi.. tiba masa 'makan time'... ketupat, rendang, kari ayam, lontong, serunding menjadi hidangan wajib pagi raya... (lepas makan semua dok tunggu berita.. lepas tu buat persidangan.. spekulasi demi spekulasi tentang berita kehilangan Dato' Sosilawati dan 3 lagi yg lain.. huhuhu - abaikan kisah ini.. jika benar mereka dibunuh dan dianiaya, semoga roh mereka yg berkenaan di tempatkan di kalangan hamba Allah yg beriman.. Amiin.)..

Ada yg special... Specialnya ialah.. biras aku si eizam (hubby si yune - adik ipar aku no. 3), menunjukkan bakat menarik teh tarik tertinggi.. kahkahkah... (see the first picture.. hihihi).. buih melaut punya tinggi.. abis jer teh tarik.. ada request... maka, abang (laki aku ler).. sahut cabaran... (kagum..kagum..)... tapi.. yang ditariknya bukan teh... tapi AIR SARSI GAS!!!.... warghkahkahkahkah.... BRILLIANT SUPER MAUT my beloved hubby nih... korang tgk buihnya... TINGGIKAN??... hahahahhahaha.... (lagi tinggi daripada teh tarik eizam.. kehkehkeh...)

Habis cerita raya pertama.. masuk kisah raya ke-2 pulak (11/9/2010).. dek kerana kekenyangan yg amat sangat.. makanya.. raya kedua tak berjalan pergi rumah sedara mara pon!!.. hihihi... so, abang cadangkan buat satu program... BBQ DINNER... wallah... itu la yg paling best kan.. jadinya.. seperti biasa, sessi membeli bahan pegi pasar segala bagai adalah tugasan aku ngan abang... di rumah, adik2 semua dikerahtenagakan utk buat 'bekas pemanggang BBQ' (Self made tuh.. hihihi)... ayah 'mengetuai' team pembinaannya (ayah dh ada team contract... tawon depan buleh amik contract tambah bilik air belakang k.. hahaha)

Sebaik je aku ngan abang balik... tgk tempat pembakar dh siap.. kelaaassss gituee... hihihi... then, masing2 amik bahagian masing2.. ada couple lap daun pisang, ada couple siang ikan, ada couple 'hilang'.. hahaha... masing2 dh sibuk dgn preparation..

Malamnya.. sessi BBQ berjalan... di ruang laman, BBQ rancak berlangsung... di ruang dapur, masakan lain satu demi satu keluar masuk.. dari dapur ke ruang depan mmg tak putus la dok lalu lalang..

Menu malam BBQ - ikan pari bakar sambal.. terubuk bakar sambal... kembung bakar, ayam panggang BBQ, sosej, kerang dan kepah goreng cili padi, mee hoon singapore, nugget, sotong ball, tembikai serta air sarsi.. mmg best la... habis BBQ.. masing-masing.. TERKELEPEK!!..

HABIS CERITA RAYA DI KAMPUNG ABANG!!..

2) SAMBUNG CERITA BERAYA DI RUMAH!!..

Aku tak buat open house tawon ni.. sapa nak datang.. call jer.. Aku tiba dari muar pada hari Isnin 13/9/2010).. dan start masuk kerja pada 14 dan 15/9/2010)..

Raya ni aku dikejutkan dengan satu berita (bukan sekadar berita kehilangan Dato' Sosilawati, yg telah menjadi bualan panas adik beradik ipar duai kami di hari raya tempohari..).. Tapi, aku paling terperanjat dapat call ORANG JAUH NUUN DARI GLASGOW!!!... Si iina.. katanya DIA BALIK MALAYSIA.. uhuuuu... mmg aku paksa dia datang rumah aku.. (mujur aku tak hantar lagik parcel dia.. kalau tidak, org sampai Malaysia, parcel sampai glasgow.. hahaha).

Hari tu jugak... (Khamis, 16/9/2010- cuti Hari Malaysia), iina sampai dulu dgn 'pakwe'nyer... kehkehkeh... dituruti oleh azhar (member sama kelas Master @ UPM) bawak family dia datang, tokma (jiran tersayang) dan sahabatku sayang.. kaklong (maiza), turut datang bertandang.. thank you all... LUV U ALL.... terima kasih sudi singgah.. terima kasih sangat2...

Menu utk tetamu : Mee Hoon sup kuah merah, nasi impit dgn kuah kacang berdaging, dan dessert kuah puding cocktail.. (pudingnya tak sempat buat.. kuahnyer je.. hihihihi)..

SETTLE CERITA TETAMU YG BERTANDANG..

Masuk pulak sessi berjalan ke rumah tetamu...

3) BERKUNJUNG KE RUMAH TETAMU.

Hari jumaat 17/9/2010, berkira-kira nak pergi kerja ke tidak.. tapi.. dek kerana hujan yg sgt lebat.. makanya aku ambil keputusan utk.. REHAT DI RUMAH... tido dan tido dan tido... hahaha..

Hari sabtu.. 18/9/2010, abang ajak keluar beraya... banyak gilos umah yg kami terjah... sampai anak2 aku pon dh buat perangai... (penat kot..).. bergaduh bergigit berkuntau berkungfu bergusti segala bagai dh berdua tu kt belakang.. aku yg kt depan ni dh jadi cam gorila panggil anak dh.. (tak tau la mcm mana rupanya kan..).. tapi 'tempikan' aku dibuat kering jeerrr dek anak2.. (diaorg ingat aku dok nyanyi acapella lagu Demi Matahari ke haper?.. ke diorg ingat aku dok berselawat As-Maul Husna ikut CD yg terpasang tu kot??!!! grrr grrr....)

Last sekali... kena "dentuman atom" abah diaorg... hah!!.. baru PADAN MUKA... melalak meraung segala bagai...

Gambar ni sebelum kejadian "DENTUMAN BOM ATOM" abah ke udara... hahaha... ni singgah di satu stesyen minyak menghala ke Keramat (cadangnya nk ke rumah member blogger Yunus Badawi - YB).. masa ni si abahnya pegi solat.. ok lagi.. aku suruh duduk diam-diam.. amik gambar pon mcm baiiikkk jeeerrr...

Tapi.. sejurus lepas abahnya masuk.. mula la, ada yg nk duduk depan, ada yg nak beli itu ini.. nak begitu begini... last sekali... time aku masuk daripada lepas solat.. dh kedengaran 'bunga-bunga api' si abahnya mercik sikit2.. lama2.. KEBABOOOMMM!!... hamek korang...

Sudahnya... INILAH RUPA MANGSA DENTUMAN BOM ATOM!!... TERKELEPEK!!.. kahkahkah... (bila tengok muka time tido camni.. rasa sayu pulaaakkk... huhuhuhu)..

p/s: Sorry YB, tak dpt gi umah ko...

Oh ya.. antara perjalan kami pada hari tersebut adalah...


- Siangnya, lepas zohor, bersama tokma, kami beraya ke rumah kak pah.. kak pah jamu laksa nyonya.... (kak pah tersurpirse bila tetamu jauh muncul depan ruang tamu umah dia... hahaha)... hihihihi... lepas tu ke rumah jiran-jiran lama kat desa tasik... (nak terjah umah kak anie, dia balik melaka.. sorry kak.. tak dpt nk beraya ngan akak.. hihihi)..

- malamnya, lepas isyak, ke rumah kak zu (member masa Master @ UPM).. kena tahan ngan kak zu dan hubbynya sampai kul 12.30pagi.. hamek ko.. balik umah.. AKU PLAK YG TERKELEPEK!.. hihihi...

..........................................................................................................

Itulah perjalanan raya tawon ini... InsyaAllah hari sabtu ni.. BERAYA LAGIK.. esok aku ngan abang last puasa 6.. InsyaAllah.. hihihi... (minggu depan sambung puasa ganti terus... senang skit.. tak baik tangguh2 takut kekalau tak sempat ganti.. naiya ooo!!... huhuhu..)

Sayangnya... aku tak dapat habiskan bacaan quran masa puasa tempohari... aku start lambat, sebab habiskan quran lama.. start fresh quran baru yg ex-Boss aku bagi masa dia balik umrah dulu..... ada lagi beberapa juzuk... mudah-mudahan dapat habiskan masa syawal nih.. Ameen. (kalau buleh, aku harap tak ada la org bagi hadiah quran lagik.. bukan apa... takut aku weih.. quran bebanyak tapi tak bukak baca.. sedih la.. takutkan amanat pun iya jugak.. quran yg orang bagi time aku kawen dulu, mujur mak aku dok tolong bacakan kt kampung.. aku takutla.. nanti kena menjawab pulak sbb tak bukak dan baca.. jadinya... korang, kalau nk bagi hadiah kt sesapa.. agak2 la... kalau nk bagi quran, baik wakafkan kat masjid atau kat madrasah yang memerlukan - kan ada skim quran wakaf skrg nih... bagus tuh..)

Note: oke YB, aku owe ko lunch.. nanti set time..

Pergh.. gilos panjang entri marathon raya aku tawon nih... senang.. panjang umur nanti, buleh belek2 balik apa cerita raya tahun nih.. hihihi... kenangan ni... (ye, mmg banyak yg jadi kenangan.. bila di selak semula lembaran-lembaran entry yg lalu... IA BENAR-BENAR TINGGAL KENANGAN!!...)

-Life must go on- ...kan??!!....

.....................................................................................

Oh ya.. ada nota tambahan... barter trade aku ngan tijah dh selamat bertukar tangan pd selasa 21/9/2010... punya hari ke hari bertangguh.. selesai jugak akhirnya... kehkehkeh...


.... nota lagi: ada lagik yg tak settle.... hamper coklat aku to tasek merah... (aku berhutang lamaaa gilos ngan tasek nih.. hihihihi... "tas... bila kita nk beraya ni yang"????).. hahaha....

.settle...

.

Friday, August 20, 2010

Menu 45 minit


Semalam terbayang nk buat tomyam... tapi, cik abang jemput aku pon dh lambat sbb dia ada urusan kerja... huhuhu.. sepanjang perjalanan kepala dok putar pitar pikir menu 'terdesak' sbb menurut jangkawaktu, mmg sampai umah lambat nih!!...

Kena pegi kedai dulu!!.. (ini la padahnya kalau beli hari ni utk masak hari ni.. tak de nk simpan2 stok!!.. huhuhu)... sampai kedai dh pukul 6.15pm.. beli yg patut2 je sbb nk rush balik.

Sampai umah dh kul 6.30pm.. huhuhu... memang tgh berperang perasaan jugakla nk masak apa... angan2 utk masak tomyam campur, daging masak kicap, udang masak sambal kering kemungkinan berkubur begitu sahaja..

Berkira2 apa menu yg sempoi.. makanya... keletung keletang kelekung..
INILAH HASILNYA!..

Menu "45 minit"... (ngam2 hidang time azan.. oklah tuh...)

Menu: Nasi Putih dengan Udang Sambal Kering, Daging Dendeng (yg order online haritu... mujur ada lagi.. hehe), sup pedas petola. Mee adalah Char Kue Tiaw dan Kuih tiada okeh (tak sempat!!!).. ganti dgn buah jer.. Buah Tembikai!.


Bagus jugak masak lambat2.. sbb Char Kue Tiaw ni kalau biar lama nanti kembang plaks.. so, just nice time ler.. hihihihi. (alasan nk sedapkan hati!!).


dan Airnya... hehehe... air tembikai, teh o panas, dan air suam.

(kali ni dpt jamah kurma dari Mekah. Boss bagi sbb dia baru balik dari Umrah. Alhamdulillah. Sedap2 kurmanya.. besar dan manis. Tak macam yg beli kt dlm kotak tuh.. teringin nk pergi Mekah.. Allahu Akbar).

Oh ya.. petang ni ada harapan BALIK LAMBAT lagik.. sbb Boss ada Press Conference pukul 5.00pm. Aramak.. apa nk masak pulak eh??..

Note: sorry la kalau aku ter'upload' entry pasal menu berbuka jer.. sbb nak ingatkan diri sendiri apa yg aku masak dan jugak nk bagitau adik2 sedara serta anak2 aku bahawasanya TIADA YANG MUSTAHIL DLM BAB MEMASAK ini.. sbbnya, aku dulu pada zaman anak dara pinggiran duluuuu... adalah seorang yg PEMALAS TAHAP CIPAN TENAT untuk masuk dapur dan memasak... dan selalu mengkagumi mak dan orang2 yang terror masak pelbagai menu... jadinya, bila HARI INI AKU BOLEH MENYEDIAKAN SEBEGITU, makanya ia adalah menunjukkan bahawasanya pepatah "alah bisa tegal biasa", "hendak seribu daya", "di mana ada kemahuan, di situ ada jalan", "Jika Kau Fikirkan Kau Boleh", dll ADALAH PEPATAH YG RELEVANT UTK DIGUNAPAKAI!!!... hahaha (masih mencipta alasan utk kepuasan sendiri!!..)..

Sila upload menu2 anda juga - sebagai IDEA untuk DITIRU DICUBA!.

kehkehkeh..

Selamat Berhujung Minggu...



.

Thursday, August 19, 2010

Berbuka dengan Nasi Goreng


Minggu lepas balik Muar.. berbuka dgn mertua ipar duai biras mmg menyeronokkan.. balik KL hari Isnin, berbuka pulak ngan mak dan ayah. Request kat mak buat gulai ikan kering.. walllahweih.. yummy...

Hari selasa kelmarin, start rutin memasak.. tapi minggu ni cik abang kata mcm taknak makan nasi putih... tp nak makan yg simple simple jer katanya... hehehe.... any suggestion?? - nasi goreng jer.. hahaha.

So, dh dua hari berturut-turut aku menghidangkan menu Nasi Goreng.

Hari Selasa : Seperti di bawah ini..


Menu: Nasi Goreng Butter. Ayam Masak Merah. Kerang Rebus dan Air Asam (yg ni tak laku sbb semua dok pulun Nasi Goreng Butter dgn ayam shj!). Mee adalah Mee Hoon Siam (bihun goreng laa...). Kuih adalah donut (tiada dlm gambar) dan Airnya adalah Sirap Bandung, Teh O panas dan air suam.


Semalam, Rabu, menunya seperti berikut.


Menu: Nasi Goreng Cili Padi. Daging Dendeng (order online..). Mee Hoon Sup Merah (resipi special mak!). Kuih adalah tauhu sumbat dan air sirap limau, Teh O panas, dan air suam.

Ni saja nk close up skit.. hehehe...


Ringkaskan... Hari ni Nasi Goreng apa pulak eh??.. hahahaha...

Friday, August 13, 2010

Menu Berbuka Hari Pertama dan Kedua..


Salam Ramadhan...

Tajuk adalah ilham dari blog member nuun... (tijah.. aku tak TIRU tajuk ko kan.. aku EXPAND kan je.. hahaha)..

Alhamdulillah... utk menu berbuka hari pertama dan kedua, aku memasak sepenuhnya...

Ramadhan kali ni, abang kata kena berazam utk "LESS COMMITMENT TO BAZAAR RAMADHAN" (dan jugak "NO TO HOTEL".. byk yg tak dapat sijil halal maaaa..). Maknanya hidang jer mcm nk makan malam.. cumanya lebihkan satu menu tambahan which is ada mee-mee dan/ atau kuih-muih serta buah-buahan.. (kurma adalah WAJIB).

Di bawah adalah menu berbuka hari pertama...


Lauknya ialah : GULAI KEPALA IKAN MERAH (ni sbb terpengaruh dgn idea kawan2 kt FB ler nih.. hehehe)... Ayam masak gajus dan Kailan ikan masin... Meenya adalah... Mee Goreng Basah.. oh.. gambar air tak ada eh.. airnya adalah air longan ais dan teh o dan air masak.. hihihi.

(masak lebih ingatkan adik ipar nak datang... rupanya dia dtg masa kami pegi terawikh... tak jamah pon mee tu.. sudahnya, maid aku yg habiskan.. hihihi).

Gambar di bawah adalah menu hari kedua, (sila abaikan model kecik yg cuba menyibuk nk suruh amik gambar dia jugak!!.. huh!..)


Menunya adalah: Ikan senangin masak asam, Sambal Udang goreng garing, Masak lemak taugeh. Meenya adalah: Mee Suah Sup.. (yang ni sampai tak cukup plak... lepas terawikh si abah ngan anak berulang makan berebut-rebut... sian laaaa... huhuhu). Kuih donat 'terlebih garing'.. kehkehkeh... dan Airnya adalah Bandung Ais, Teh O dan Air suam. Kurma tidak dilupakan.. Oh ya, dgn buah betik jugak..

YEEE HAAAA.... dh dua hari puasa berjaya utk tidak menjejakkan kaki ke Bazaar Ramadhan.. hihihi.. (awal2 buleh la kan... tak tau ler sampai hari ke-berapa yg buleh bertahan.. kehkehkeh).

Esok balik kampung abang.. (MUAR..), sure mak mertua akan buat asam pedas... ahad ni nk pegi carik ikan parang kt pasar parit jawa... pergh.. best ooo...


... hahaha... (tijah, idea ko mmg bernas.. best gak buat entry menu2 berbuka... esok2 buleh aku tunjuk kat anak2 aku yg.. "IBU MASAK TAU UTK BERBUKA, SO, KORANG TAKYAH BG ALASAN TAKDE MASA LA, BUSY LA, KERJA LA and soo on...".. wah.. buleh buat modal ugut anak2 aku nih.. hehehe...)



Wednesday, August 11, 2010

Malam Pertama.. Terawikh..


Salam Ramadhan..

Alhamdulillah.. terawikh pertama di malam pertama Ramadhan sudah selesai... sahur pertama juga sudah selesai.. menanti berbuka puasa pertama di malam kedua bulan ramadhan tahun ini..

Cerita malam pertama ramadhan.. Syukur Alhamdulillah kerana Allah permudahkan urusan kami anak-beranak (beserta maid dan juga jiran tersayang -tokma-) untuk bersama-sama menunaikan solat terawikh di Masjid..

(gambar kenangan... walaupun kelabu.. ttp terpahat indah di minda dan jiwa... hehehe).


Suka sungguh kerana si kecik -zaqwan- begitu tertib (sehingga rakaat ke-8), tidak mengganggu jemaah terawikh yg lain.. TERIMA KASIH YA ALLAH.. terima kasih anak ibu zaqwan dan nureen..


Hanya ketika doa selepas rakaat ke-8, aku menoleh ke belakang dan mendengar suaranya memanggil "IBUUUUU".. (begitu nyaring).. dan "KAK YAAAA" (juga nyaring).. di susuli gelak ketawanya... oo ooo....

HAH!.. aku dh tau dah.. SETAKAT INI SAHAJA!!... aku mundur ke belakang saf dan ajak si kakak (nureen) maju ke belakang ruang tangga.. menanti abahnya (cik abang dh siap bgtau nk buat 8 je, pasal nk tgk Halaqah Sentuhan Qalbu (HSQ) TV9 tajuk IBU-BAPA).

Ok. Kami 4 beranak pulang awal!. Menikmati santapan rohani - HSQ - dengan linangan air mata keinsafan.. Usai menonton Halaqah, cik abang menjemput tokma dan maid (yg meneruskan solat terawikh dgn 23 rakaat beserta witir).

Paginya, seawal jam 4am dh turun - menu sahur sedia dihidangkan... sambil menanti cik abang turun - sempat aku snap gambar sahur pertama kami.. hiihi... MUDAHKAN!..


Alhamdulillah...

Rahmat dan redha-Mu Ya Allah, jua yang ku mohon... amiin..

Friday, June 18, 2010

Salam Jumaat


Alhamdulillah... bertemu lagi dengan hari jumaat... Penghulu segala hari..

Cepat sungguh masa berlalu... rasanya baru je menikmati Jumaat lepas... dan macam baru je masuk kerja hari Isnin hari tu.. ni dh masuk Jumaat.. dan esok sabtu... minggu depan dh start sekolah... (hahaha... nureen dh tak buleh bangun lambat... kehkehkeh)..

Minggu lepas balik Muar... minggu ni tak ke mana-mana kot... minggu depan cadangnya nak balik kampung aku kat Kulim dan jalan2 kt Penang plak...

Minggu lepas adik aku si epy (yg kerja kt KK Sabah) balik kampung, pegi lepak umah mak ndak kat balik pulau, siap pak ndak jerat burung punai ngan burung wak wak tuh!!... mak kata lebih daripada 15 ekor!!... pergh....


JELES.. JELES!!..

Pastu plak... hmm.. kan sekarang tgh MUSIM... bukan setakat musin BOLA.. tapi...MUSIM DURIAN!!..

Mak kata dusun mak ndak (adik mak) kat balik pulau tuh, durian lebat dan banyak sgt...

Durian berlonggok kalah yg jual kat pasar malam.. (ini aku tau keadaannya macam mana, sbb mmg tetiap tahun pon mmg mcm nih...)

Ni yang hati aku menggeletis geletis tak sabar nk tunggu minggu depan nih!!... harap2 tak ada aral membujur lalu melintang patah la hendaknya... semoga perjalanannya smooth...
supaya aku DAPAT BALIK KAMPUNG!!!...




... dan jugak.. harap2 durian ada lagik... huhuhu...

.

Tuesday, June 01, 2010

June - setengah tahun sudah...


1 June 2010..

Dah masuk bulan 6.. Bulan 6 ini adalah bulan yang menambahkan bilangan kiraan tahun perkahwinan aku.. secara tepat.. 6 June.. setiap 6 June, aku akan menghitung usia perkahwinan aku... Tahun ini, usianya 6 tahun... (masih angka kecil.. belom pon mencapai 2 angka..)..

Plan untuk meraikan ulangtahun?... hmm... sepatutnya kami ke Kuantan menghadiri kenduri kawen sepupu.. tapi... aku dan abang ada training pada 4hb - 6hb June.. makanya.. PLAN KE KUANTAN - CANCEL!!...

Plan kat KL jer laaaa.....

-----------------------------------------------

Semalam.. first time buat kerabu... teringin nk makan kerabu kerang... hek eleh.. senang jer rupanya.. dulu aku rasa cam susah sangat la nak buat kerabu nih... hihihi..

(tapi, cklah - XIIINAM punya tayang mangga yg dia nk buat kerabu mangga tak jadik tuh, buat aku rasa teringin plaks nk try kerabu mangga.. cklah dh bagi resipi tu - dlm dialog monolog dia di "hayalan kerabu"... hahahaha).

Layan je la menu semalam... simple dan sempoi..
(skrg ni aku belajar minimise jumlah lauk.... abang kata, masak maksimum 3 lauk jer.. setakat 2 mulut nk makan, tak payah masak banyak2, nanti tak tau nk makan lauk mana... lain la kalau ada tetamu... bab ni, aku takleh ikut style mak, yg sekali masak, MINIMUM 5 jenis.. maksimum penah pegi sampai 11 MENU sekali masak - nk plak time puasa - bila ramai2 dtg bukak puasa kt umah..!!!... SERIUS!!... surrender ooo... hihihihi)..

(semalam masak ikan tenggiri masak lemak cili padi, udang sambal goreng garing, dan kerabu kerang.. makan dgn nasi panas... perghh.... tak tambah 2 pinggan mmg saja jer la kan kan kan... hihihihi.. hancus diet!!)..

.

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.