Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Friday

Lembaran Kosong!.

Assalamualaikum semua yang membaca.. Moga rahmat dan redha Allah bersama kita semua.


Esok 31.12.2011 ~ penutup tahun 2011 Masihi.
Lusa 1.1.2012 ~ pembuka tahun baru 2012 Masihi.

Sekejap sungguh masa berlalu!.

Apabila tiba penutup tahun masihi... bermakna permulaan kepada Ulangtahun Kelahiran di umur baru!. Pasti juga ucap Selamat Ulangtahun Kelahiran akan diucap!.

Namun, ucapan daripada dua makhluk Allah ini yang sangat menggusarkan hati!.

Ucapan 1:
"Selamat Pertambahan Umur dan selamat Pengurangan Hayat!. Sudah-sudahlah tidur di tilam yang empuk itu!. Cukup2lah laqa depan tv yang menyajikan hiburan yang melalaikan!. Solatlah setepat waktu!. Bangun malam untuk Qiyamullail!. Terangi aku ini dengan alunan ayat suci Al-Quran dan zikrullah serta cahayai dengan bacaan hadis Rasulullah!. KERANA.... Tak berapa hari ja lagi kau di sini, untuk menghuni di dalam aku!! Semakin dekat masa untuk meninggalkan aku!!".. ~ Ucap SELAMAT daripada RUMAH!.

Ucapan 2:
“Sanah Helwah Ya Ukhti. Ahlan Wa Sahlan!. Sudah cukupkah amal ibadahmu?. Solatmu?. Auratmu?. Hubungan persaudaraanmu ada yang terputuskah?. Hutang-piutangmu sudah dijelaskankah?. Sedekah jariahmu? Ilmu dan amalanmu, sudah penuhkah lembaran yang akan kau bawa nanti?.. KERANA.... Tak berapa hari lagi kau akan menghuni di dalamku!. Semakin dekat masa untuk kau menghampiriku!! Jangan datang dengan LEMBARAN KOSONG – kerana siksaan ini tidak akan mampu kau tanggung!!”.. Ucap SELAMAT daripada KUBUR!.

Astaghfirullahal ’azhiim.

LEMBARAN KOSONG!. AKU TERKESIMA!!.

Aku teringat sepulangnya abang dari Kuliah Subuh minggu lalu, terus disampaikan apa yang didengarinya dari Ustaz Penceramah (Jazakallahu khair kepada abang dan kepada Ustaz Penceramah, moga penyampaian kalian mendapat rahmat dan redha Allah dan akan menjadi syafaat di akhirat kelak… ameen).

Abang menyampaikan perihal LEMBARAN KOSONG!.

Mendengar penuh khusyuk apa yang abang sampaikan akhirnya membuatkan aku sebak dan menangis!. TAKUT!!..

Takut lembaranku yang selama hari ini aku ingat sudah terisi dengan ibadah wajib rupanya hanya sia-sia dan kosong apabila dihadap di hadapan Allah kelak!!..

Kenapa begitu?.. Mengapa begitu?.

SOLAT!. Ya! Jawapannya ada pada solat!.

Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:"Sesungguhnya amalan pertama seorang hamba yang dihisab pada hari kiamat ialah solatnya. Sekiranya baik solatnya maka dia telah berjaya. Sekiranya rosak solatnya maka kecewa dan rugilah dia. Sekiranya ada kekurangan pada solat fardunya maka Allah s.w.t akan berkata: "Lihatlah adakah hambaku mempunyai solat sunat? Maka jika ada; ia akan menampung kekurangan fardunya. Begitulah cara hisab bagi seluruh amalannya yang lain. (Riwayat At Tirmizi, An Nasaei dan Ibnu Majah ).

Solat adalah merupakan amalan pertama yang akan dihitung Allah diakhirat kelak.
Bagi yang lembaran solatnya penuh, maka akan dibariskan di satu bahagian, manakala yang tidak penuh atau yang kosong diasak ke sudut yang lain!.

Tapi, alangkah terkejutnya kita kelak jika lembaran yang selama ini kita sangka PENUH (kerana begitu YAKIN tidak pernah meninggalkan solat kecuali uzur syarie), rupanya TETAP KOSONG??!..

Kenapa begitu?.. Mengapa begitu?.

Kerana... kita solat bukan kerana ibadah.. tetapi kerana nafsu!.

SOLAT?.. Tetapi kerana nafsu??.. ada ke macam tu?..

YA!. ADA!.

Kita solat kerana kita YAKIN bahawa sebagai umat Islam, SOLAT ITU WAJIB – kerana ia adalah PERINTAH ALLAH SUBHANAHU WATAALA!. Itu adalah IBADAH!. Barangsiapa yang melaksanakannya dengan nawaitu LILLAHI TA’ALA, maka lembarannya akan tercatat ganjaran mata penuh untuk solat!.

TETAPI!. AWAS!. Kita sering tertipu dengan nafsu!.

Kita solat!. Ya.. tetapi mengikut NAFSU!.

Bagaimana solat mengikut nafsu?.

Ia adalah jika KITA GAGAL SOLAT DI AWAL WAKTU – TANPA UZUR SYARIE (uzur yang dibenarkan!.. di dalam mesyuarat, menyertai acara, menghadiri jemputan, kenduri kahwin, majlis bertandang, majlis anugerah, dll ~ TIDAK TERMASUK DI DALAM UZUR SYARIE – ia termasuk di dalam "NAFSU"!)

KITA SOLAT HANYA KERANA KITA 'PERASAN' KITA KENA SOLAT!.
PERASAAN 'PERASAN' ITU ADALAH NAFSU!.

Contohnya:-

Kita pulang dari rehat pada jam 1.00 petang dan terpaksa menghadiri mesyuarat pada jam 2.00petang. Masa satu jam itu diperuntukkan untuk check email, check slide presentation, check kertas kerja untuk perbentangan dan sebagainya. Setibanya jam 2.00 petang kita belum menunaikan solat zohor dan telahpun dipanggil masuk ke bilik mesyuarat. Mesyuarat berlangsung. Pada jam 4.10petang kita tergopoh-gapah keluar dari bilik mesyuarat untuk solat zohor dan masuk semula ke bilik mesyuarat pada jam 4.20petang. Mesyuarat usai jam 5.30petang dan kita solat asar pada jam 6.00petang.

Meskipun kita dilihat ~ TELAH BERSOLAT ~ tetapi sayangnya LEMBARAN SOLAT UNTUK WAKTU ZOHOR DAN ASAR KITA KOSONG!. Kerana kita tidak solat di awal waktu – tanpa uzur syarie.

ADUHHH!!! (masa ni rasa nak menitis air mata!.. kerap benar ’perangai’ itu yang dibuat!.. Astaghfirullahal ’azhiim... Astaghfirullahal ’azhiim... Astaghfirullahal ’azhiim... Moga Allah mengampuni kekhilafan aku dan kita semua.. Ameen).

ALASAN! ALASAN! ALASAN!..

Berilah berapa jua banyak alasan yang kita mahu!. Berikanlah.. YAKINKANLAH HATI SENDIRI!. SEDAPKANLAH NAFSU SENDIRI!. Nyatakanlah hukum logik beserta dalil-dalil, bukti-bukti kukuh bahawa SOLAT KITA LAYAK DITERIMA..

Jangan lupa:- PENILAI SEBENAR BUKANLAH DIRI KITA.. ALLAH YANG MAHA MENILAI.. tidak perlu beri alasan kepada sesiapa jua kerana tiada siapa yang mampu mempertikaikan alasan kita.. sebaliknya amalan kita kelak bakal dinilai Allah dan tatkala itu, TIADA DAKWA-DAKWI LAGI!.

Justeru, aku sangat bimbang akan diriku!. Bimbang membawa "pulang" lembaran kosong!.

Aku mengingati diriku sendiri.. juga kalian wahai kaum keluargaku.. juga kepada sahabat handaiku, jiran tetanggaku, rakau taulanku, orang sekelilingku dan seluruh umat Islam..
AYUH, JAGA SOLAT!. SOLAT DI AWAL WAKTU!. JAGA AMALAN WAJIB YANG LAINNYA!!. BERSAMA KITA DALAM AMAL MAARUF NAHI MUNGKAR!. Kelak kita akan kembali ke “sana”.. tempat yang dibahagikan kita kepada beberapa puak.. Puak Muqarrabin, Puak Kanan dan Puak Kiri.. mana satu pilihan amal kita?.

Firman Allah:
“... Kesudahannya: jika ia (yang mati itu) dari orang-orang ”Muqarrabiin”, Maka (ia akan beroleh) rehat kesenangan, dan rahmat kesegaran, serta Syurga kenikmatan. Dan jika ia dari puak kanan, Maka (akan dikatakan kepadanya):” Selamat sejahtera kepadamu, (kerana engkau) dari puak kanan”. Dan jika ia dari (puak kiri) yang mendustakan (Rasulnya), lagi sesat, maka sambutan yang disediakan baginya adalah dari air panas yang menggelegak, serta bakaran api neraka. Sesungguhnya (segala yang disebutkan) itu adalah kebenaran yang diyakini. Oleh itu, bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar” (A-Quran Surah Al-Waqiah 56 : Ayat 88-96).


Mahukah pulang dengan LEMBARAN KOSONG? Mahukah menjadi anggota puak kiri?. Nauzubillahi mindzaalik!.

“Ya Rabb!. Ya Hayyu, Ya Qoyyum. Dengan rahmat-Mu aku memohon pertolongan. Perbaikilah setiap urusanku. Jangan Kau serahkan aku kepada diriku walau sekelip mata!. Ya Allah.. perhatikan aku.. pimpin dan bimbinglah aku.. Tetapkan iman dan takwaku. Sempurnakan amal dan ibadahku. Jangan Kau bolak-balikkan hatiku setelah Kau luruskannya. Jika kotor hatiku, Kau gantikanlah ia dengan hati yang baru, yang bersih, yang Kau redhai. Bantu aku untuk menjaganya agar kuperolehi redha-Mu!. Ameen.”

Aku yang mengingatkan ini tidak setangga lebih baik dari kalian!. Aku yang menulis ini tidak terlepas dari khilaf dan dosa yang sama!. Aku yang menyampaikan ini masih jahil, masih hina, masih tetap digoda iblis laknatullah dan masih juga menurut nafsu yang berleluasa!.

Justeru, Ingatkan aku jika kalian lihat aku yang terleka, terlupa dan lalai. Tolong!.

“Ya Allah.. pilihlah kami dan izinkan kami berada di puak kanan itu!. Ameen.. ameen.. Ya Rabbul ‘alaamin”.

Ya Rabb.. redhai kami. Ameen.



YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.