Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Thursday

Anjakan Paradigma.


(entri berjadual : auto-published).

Esok, secara teorinya, ada dua angka yg sama tercatat pada umur kelahiranku..

Apa yang telah aku lakukan sepanjang hayat yg telah Allah anugerahkan kepadaku?.

Aku sering memasang angan-angan untuk menjadi hamba Allah yang beriman..
Namun… apa amalan yang aku lakukan yang membolehkan Allah menempatkan aku di kalangan hambaNya yang beriman??..

Aku sentiasa impikan untuk menjadi muslimah yang solehah.
Namun... apa pencapaianku yang melayakkan Allah meletakkan aku sebaris Ummul Mukminin?.

Aku ingin berjaya sebagai umat islam yang mensyukuri nikmat Allah.
Tetapi... kenapa masih ada keluh kesah, gusar, bimbang, ragu-ragu, khuatir, sedih, berduka dengan laluan yang telah Allah tetapkan kepadaku?..

Aku teringin menjadi isteri yang solehah...
Namun... adakah aku telah memenuhi kriteria yang Rasulullahi Sallallahu 'alaihiwassalam sabdakan : "Sesungguhnya wanita yang baik itu adalah wanita yang beranak, besar cintanya, pemegang rahsia, berjiwa kesatria terhadap keluarganya, patuh terhadap suaminya, pesolek bagi suaminya, menjaga diri terhadap lelaki lain, taat kepada ucapan suaminya dan perintahnya, dan apabila bersendirian dengan suaminya, dia pasrahkan dirinya kepada kehendak suaminya itu."

Cukupkah aku memainkan perananku sebagai isteri? seperti yang disabda Nabi : "Sebaik-baik isteri itu ialah yang dapat menenangkan kamu apabila kamu melihatnya dan taat kepada kamu apabila kamu perintah dan memelihara dirinya dan menjaga hartamu apabila kamu tiada."


Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad)

Dengan janji Rasul Allah itu, maka, aku bercita-cita untuk dipilih masuk daripada mana-mana pintu syurga Allah seperti yang Rasullullahi Sallahu Alahi Wassalam sabdakan kepada wanita mukmin.
Tetapi.. apakah aku telah dengan sepenuhnya menjaga solatku, mencukupkan puasa ramadhanku, menjaga kehormatanku (aurat) serta taat sepenuhnya kepada suamiku?.
Lantas, layakkah untuk aku menuntut nikmat Syurga yang akan Allah berikan kepada Ibu-ibu / Isteri-isteri terpilih itu??..

Maka, bagaimana untuk aku berhadapan dengan Allah untuk menyatakan bahawa aku telah redha menjadi hambaNya serta aku jujur menjadi umat Muhammad yang layak memohon syafaaat Rasulku; agar Allah juga redha kepadaku sebagai hambaNya serta Rasul Junjunganku Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihi wassalam akan memberikan syafaat Baginda itu?.

.......................................................................................................................


Ya Allah... aku akur aku masih lemah dan jahil.. imanku masih nipis... nafsuku masih membuak.. akalku masih belum matang... anganku lebih panjang daripada merealisasikannya!.

Namun Allah... aku ingin sentiasa memperbaiki diri.. untuk menjadi yang lebih taat sebagai hambaMu serta lebih patuh sebagai umat Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassalam.. mengatur hidup dengan lebih yakin terhadap agama sebaran Rasulku... menjadi wanita mukminin yang lebih baik dari hari ke hari..

Aku mohon Ya Allah... tingkatkan takwaku... permudahkan jalan hidupku... lapangkan dunia dan akhiratku.. bantu aku, perhatikan aku untuk mengatur hidup dengan lebih tenang.. lebih berkeyakinan terhadap-Mu Allah... dan kukuhkan imanku pabila berhadapan dengan ujian-Mu serta hasutan musuhku yakni Syaitan!.. Ameen.

"Sesiapa yang mengerjakan amal-amal soleh, baik lelaki mahupun wanita, sedang ia orang yang beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalam syurga dan tidak dianiaya walau sedikit pun." (Al-Quran Surah An-Nisa’ 4: Ayat 124).


Hanya redhamu jua yang ku pohon Allah Ya Rabbul 'Alamin!... Redhai aku...




Apa anjakan paradigmaku di usia yang semakin bertambah ini?.. (tanyaku berulangkali..... kepada diriku sendiri!!!)



.

Monday

Sisa-sisa cuti hujung tahun.

Setiap penghujung tahun, yang amat ketara adalah "LENGANG" nya ofis serta jalan raya.

Hari ni aku keluar pagar rumah pukul 7.15am dan sampai depan pintu ofis seawal jam 7.32am (perjalanan yang biasanya akan memakan masa satu jam lebih..! Kalau keluar pukul 7.15am sampai pukul 8.10am.. kalau terlambat keluar pukul 7.30am, surely sampai PUKUL 9.00am.. dan siap sediala untuk jawab "Surat Chenta"!!).

Cuti 2 hari di habiskan dengan trip to Lumut Perak dengan family mertua.
Dengan abang serta anak-anak, ayah dan ibu mertua, adik-adik ipar serta biras - yang baru (pengantin baru) dan yang tak berapa baru.. kehkehkeh.

Pergi berjalan ke rumah adik mak mertua di Lumut.

Antara aktiviti di Lumut adalah..


- hari sabtu, pegi ronda di teluk batik.. (zaqwan memula geli dan nangis tengok ular.. lama2 dia plak nak main pegang-pegang..)

- ahadnya pegi mandi pantai kat Teluk Senangin (Manjung, Perak) - naik je muka masing-masing berblang-belang!!)


- on the way balik semalam, ingatkan buleh sampai KL sebelum jam 8.00 malam.. tapi, dek jalan yang jammed.. ipar duai dan biras2 ajak singgah kedai tepi jalan.. LAYAN BOLA!!.. kuikuikui...


Majlis pernikahan dan persandingan adik ipar dah pon selesai pada 18 December 2010.. Alhamdulillah.. Syukur kepada Allah...
Aku dapat lagi sorang biras.. hihihi.... makin bertambah family in-laws..

Selamat menempuh Fasa baru kehidupan.. wahai adik iparku.. Siti Marlia Abd Rahim..

-------------------------------------------


Dalam pada seronok dapat biras baru.. ada pulak sorang lagi yg baru 'putus kasih'.. (kuikuikui..)

Makan tak kenyang, mandi tak basah ler gamaknya..

.... tapi, mandi laut, lencun gaks.. siap makan atas pokok lagi.. JANGAN TERJUN POKOK DIK NOL ye!!! ;)

(one day, surely you will laugh when you see this picture and refresh this moment my little brother-in-law!!.. no worries.. be happy.. This is not the end of the journey.. it is just a BEGINNING!!... Go, and strive for the best and the success!!!.. We are with you.. always!!.)

.............................................................................

Owh ye.. masih ada satu lagi percutian penutup tahun yang ON THE WAY..
Semoga Allah izinkannya menjadi nyata dan dipermudahkan perjalanan dan segala urusan.. Ameen.

HOT SPRING SG. KLAH... am counting days!!!..


*mini re-union trip with ex-classmate Master Human Resource UPM..

.

Friday

Tag from Iina Glasgow

Iina tag aku.. hahahaaa.. lama sungguh aku tak main tag tag ni.. ada yang bagi tag, aku biarkan di angin lalu jer.. (mohon maaf kepada yang tag tapi aku tak jawab..)

Tetiba hari ni tergerak pulak nak jawab tag si iina nih.. hihihihi.

Soalan pertama: Sejak bila anda mula memasak dan apakah masakan pertama anda?

Hahaha… aku memaaaaannnggg jaraaaaang masak masa zaman bebudak hingusan dulu.. sebab ayah aku cerewet bab makanan nih dan jugak ayah aku tak pernah percaya bebudak buleh buat kerja.. dia takut nanti luka lah, pinggan pecahla, terlecur tangan la, tertumpah cililah (yang benarnya, dia nak hasil tangan mak aku jeeerrr.. hihihihi).

Jadinya aku memang tak penah masak.. tapi, di takdirkan satu hari masa aku sekolah menengah, mak aku masuk spital, operate buang rahim.. so, kena tahan kat wad ler.. kakak aku plak duduk asrama.. mau tak mau, aku le yang kena masak..

Dek kerana aku hanya minat SUP @ KUAH beserta aku ni TAK MAKAN PEDAS, makanya menu yang aku masak tengahari itu adalah:

1) Sup sayur sawi
2) Sup ikan belanak
3) Telur dadar
4) Ikan belanak goreng kunyit
5) Nasi putih (mujur periuk ’karen’)

(gambar adalah ehsan en.google, aku cilok je.. mana nk cekau gambar 15 tawon sudah kan..)

Itulah menu tengahari yang aku jamu ayah aku.. hahahha.. (aku suka je makan, sebab semuanya SUP dan TAK PEDAS...)

Tapi, ayah aku dah macam kucen tercekik tulang sebab menunya 'TAKDE YANG PEDAS' dan very the very FAIL COMBINATION!.. hahaha.. (ayah aku kata, dia macam nak petik je cili padi rumah jiran aku untuk di buat sambal.. kehkehkeh).

Pengalaman kegagalan pertama memasak itu membuat mood aku untuk memasak, jatuh merundum (yg dah sememangnya tak de minat nak masak langsung!!!).. hahahaaa...

Kegagalan masakan yang kedua adalah sejurus selepas mak aku keluar daripada hospital.. doktor arahkan untuk tidak buat kerja berat terutamanya memasak dan membasuh. Kena tidur dan rehat (iyala kan, belah perut tuh!!).

Orang sekeliling semua pesan supaya mak kena banyak makan sup ikan haruan. (hihihi)..
Jadinya, aku sebagai anak yang sangat prihatin dan amat sayang kepada si ibu, tanpa melengah masa, terus beli ikan haruan dan dengan suci hati memasak penuh ikhlas untuk mak.. (ala, sup je kan kan kan.. apa yg susah sangat.. kehkehkeh).

Selepas supnya siap, mak pon makan.

Sesuap, mak terhenti.. dikunyah nasi perlahan-lahan.. dan kemudian, pinggannya di letak sebelah.... (hati aku dengan penuh yakin menyatakan bahawa mak masih sakit sebab tu dia tak lalu makan..)

Lepas tu adik aku sibuk nak nasi.. mak pun suapkan.. sorang sorang (termasuk adik2 sedara aku), sampai nasi dan lauk habis.. (hati aku masih kuat menyatakan bahawa mak tak lalu nak makan nasi sebab baru lepas operate).

Tak lama lepas tu, aku tengok, arwah tok bawak makanan untuk mak, dan mak makan sampai liccciiiiinnnn.... (????).

Lama daripada tu, baru aku tahu yang mak kata MAK TAK LALU SUP IKAN HARUAN AKU SEBAB "MANIS!!!". (owh ye, lupa nk bagitau, aku masukkan garam serta GULA sebagai perisa dalam sup itu okeh.. warghkahkahkahkah).

MANA AKU TAU RESEPINYA MACAM MANA!!!! (???.... sebab ikan haruan tawar, maka aku masukkanla gula dengan harapan, isi ikan itu akan manis sikt.. erkkkkk!!!... kehkehkeh).

(gambar ehsan en. google jugaks)


Dan selepas itu, semakin terserlahlah KEMALASAN aku nak masak, sebab aku tau, AKU MASAK TAK SEDAP!!. Dan ayah aku akan cepat je perasan kalau rasa lauk bukan mak aku yang masak.. (dasatkan deria rasa dan kasihnya ayah aku kat mak aku.. hihihihi).


Soalan kedua: Siapa yang menggalakkan anda memasak?

Selepas daripada peristiwa itu, aku tanam azam dalam diri..
"Aku hanya akan masak sepenuhnya untuk anak-anak aku dan bila anak-anak aku dah pandai makan".. (ini azam sebelum kawen nih.. entah iya entah tidak dapat kawen dan dapat anak.. kuikuikui).

Kenapa?.. Sebab aku yakin satu perkara, hanya anak-anak sahaja yang akan menyatakan bahawa "MASAKAN TERSEDAP DALAM DUNIA ADALAH : MASAKAN IBU" (ingat tak dalam buku biodata kita selalu tulis camni??. Hehehe). So, aku nak masak utk anak2 aku supaya mereka sentiasa ingatkan masakan ibu mereka ini yang ibu mereka sediakan dengan penuh kasih sayang.. hihihi.

Ya, maka itu, masa memula aku kawen, mmg aku jarang masak.. waima plak laki aku peminat tegar asam pedas ‘mak dia’ (laaggiiii la susah nak samakan masakan ngan mak mertua.. asam pedas johor plak tuh.. yang tak penah hayat aku makan selama aku bujang dulu!! Sebab AKU TAK SUKA PEDAS!!.)

Tapi, lama-kelamaan, bila dah kawen, dan dah ada anak.. cik abang plak ‘anti’ kalau ajak ‘makan kat luar’.. ayat ‘dramatik’ yang dia selalu guna adalah “dari masa sekolah, duduk asrama, abang makan bungkus.. zaman kat ITM pun makan bungkus.. zaman kerja duduk umah bujang pon, makan bungkus... takkan dah kawen pon kena beli kat luar lagi???”...

Iya!!! ayat sadis cik abang itu berjaya buat aku menggagahkan diri masuk dapur memikir menu dan berkuntau karate do kat dapur untuk masak.. tapi, sepuluh kali masak menda yang serupa nak di masak, (terutamanya gulai ikan..) maka sepuluh kali itu jugaklah aku akan menelepon mak untuk tanya resepi dan cara memasaknya.. hihihi.

Tapi, lama-kelamaan jadi minat pulak nak memasak.. tapi yang aku lemas dan rimas adalah kuantiti masakan.. takkan nak buat gulai ayam beli ayam 3 ketul, santan suku biji dan tomato sebelah je.. iya tak??.

Sebab tu, skrg bila masak, aku suka panggil orang datang makan jugak.. baru syok.. di samping boleh beli barang yang banyak dan bahan yang banyak,.. boleh jugak jamu tetamu yang bertandang.. kan kan kan..


Soalan ketiga: Masakan yang paling anda suka dan digemari orang-orang kesayangan anda...

- asam pedas
- sambal terutup
- nasi ayam berlada
- puding kastard coktail
- kari ikan
- ketam

(gambar2 menu penuh bersepah dalam facebook.. hihihi).

Itu antara menu feveret cik abang sayang... dan setelah 6 tawon cubaan memasak asam pedas, baru tawon ni abang bagi aku kredit 4.3/5.00.. kuikuikui...

.. dan.. feveret masakan aku adalah : Hokkien Mee Udang serta Spageti Carbonara.. sebab itu adalah masakan yang mak aku suka dan mak aku TAK TAHU RESEPINYA... (bangga weih.. bila mak request dan datang rumah aku semata-mata nak makan menu2 tersebut.. hihihihi).

Spageti carbonara ni mmg feveret aku jugak.. (aku kureng suka sikit yang bolognese tuh..)


Dan Hokkien Mee Udang ni.. dah jadi cam menu wajib plak yang aku suka nak hidang kat orang.. hihihi..

Kalau sesapa yang buleh access FB aku, akan perasan bahawa aku banyak upload gambar masakan aku..

Bukan sebab aku rajin masak sangat pon.. TAAAK.. (dan masakan aku tak de lah marbeles manapon... gempak hiasan je lebiiih...)... tapi sebenarnya, aku upload itu adalah untuk memberitahu kepada diri bahawa, "ALAH BISA TEGAL BIASA".. dan "YAKIN BOLEH"..

Setiap menu masakan aku, itu adalah satu pencapaian luar biasa bagi aku berbanding diri aku yang 15-20 tahun yang lalu.

Dulu, aku tidak pernah akan percaya bahawa aku mampu menyediakan sebaris panjang lauk pauk sebegini.. TIDAK PERNAH MEMBAYANGKANNYA SEKALIPON.. bahawasanya aku mampu untuk menyediakan ini dengan hasil tangan aku sendiri!!...

Tapi, benarlah kata pepatah..

"PRACTICE MAKE PERFECT"..
"DI MANA ADA KEMAHUAN, DI SITU ADA JALAN"...
"HENDAH SERIBU DAYA, TAK HENDAK SERIBU DALIH"..
"USAHA TANGGA KEJAYAAN"..
"KALAU TAK DIPECAHKAN RUYUNG, MANAKAN DAPAT SAGUNYA"..

Oleh itu.. wahai adik-adik sedaraku sekalian.. (khas ditujukan kepada shima, fazira, azlina, azyani, dan lain-lain).. kalau kaktiny BULEH, makanya : "NO EXCUSE OKEH!!!".... hahahaha...



.


Wahai Wanita Syurga… aku mengkagumi kalian!.


Wahai wanita-wanita syurga.. alangkah bertuahnya kalian.. peranan kalian dalam lipatan sejarah islam terpahat kemas menjadi pedoman. Nama kalian unggul meniti bibir para malaikat yang bercerita akan kehebatan kalian di syurga abadi Allah serta menjadi teladan kepada kami wanita islam di dunia sementara ini...

Wahai Ummul Mukminin Khadijah binti Khuwailid.
Rasulullahi Sallallahu ’Alaihi Wassalam tenang bersamamu sepanjang hayatmu bersamanya. Di dalam pelukan kasihmu Rasulku bertapak kemas memperjuangkan islam.
Ya Allah, pinjamkan aku tulus kasih setianya dan semangat juangnya itu..

Wahai Fatimah Az-Zahrah binti Rasulullah SAW.
Kau anak yang taat kepada bapamu. Najis dan luka dibadan ayahandamu, kaulah yang membasuh sehingga bersih suci.
Ya Allah, pinjamkan aku ketaatannya terhadap bapanya itu.

Wahai Siti Hajar.
Aku mengkagumi setia kasihmu terhadap suamimu Nabi Ibrahim. Setahun sekali bertemu kau tidak pernah mengeluh. Tiada merungut ditinggal suami walau dalam keadaan payah.
Ya Allah, pinjamkan aku tinggi keyakinannya terhadap si suami.

Wahai Aisyah RA.
Kau bijak sedari kecil. Kecerdikanmu memikat hati Rasulullah. Bantuanmu kepadanya bukan sedikit. Ketika ujian melanda, sedikit pun kau tidak gentar.
Ya Allah, pinjamkan aku kebijaksanaannya yang memikat suami.

Wahai Asiah, wahai Masyitah, wahai Sumaiyyah ahli keluarga Yasir.
Syurga yang kalian kejar walau pemerintahmu menghukum bunuh yang kejam. Keyakinan kalian kepada rasul serta Allah tidak mampu dilentur walau nyawa menjadi galang ganti.
Ya Allah, pinjamkan aku kentalnya takwa mereka terhadap-Mu Allah.

Wahai Mutiah.
Bagaimana mampu aku bersedia sentiasa dengan menyediakan tongkat, air dan berhias untuk suamiku sepertimana yang kau lakukan sehingga selayaknya kau dahulu yang menjejak kaki syurga dengan memimpin tunggangan anak Rasulullah Fatimah.
Ya Allah, pinjamkan aku kecintaannya kepada suaminya.

Wahai Nusaibah, wahai Khansa.
Kalian sanggup mempertaruhkan anak-anak kalian di medan juang demi menegakkan Islam tanpa menilaikan nyawa darah dagingmu.
Ya Allah, pinjamkan aku semangat ibu-ibu ini yang menyayangi-Mu melebihi anugerahmu yang bernama anak!.

Wahai Ummu Sulaim.
Mas kahwinmu hanyalah keimanan suamimu.
Ya Allah, pinjamkan aku kemampuannya mentarbiyah suami agar berada di landasan agama suci-Mu yang benar.

Wahai anak Sayidina Abu Bakar, Asma’.
Tidak kau gentar dengan pemerintah yang kejam. Kau tidak culas menyimpan rahsia besar menjaga nyawa bapamu dan Rasulmu.
Ya Allah, pinjamkan aku keberanian menjadi penyimpan rahsia yang tulus sepertinya.

Wahai Maryam ibu Isa A.S.
Tohmahan manusia kau terima redha kerana yakin Allah penentu segala. Melahirkan Isa tanpa bapa, tidak sedikit kutukan manusia. Kau tabah dan redha sehingga Allah membenarkan Isa diumur bayi berkata-kata akan kebenaran.
Ya Allah, pinjamkan aku ketinggian tahap redhanya tanpa berbelah bahagi kepada-Mu itu.

Wahai wanita-wanita contoh terbaik ummah.. aku ingin mencontohi kalian..

Aku malu imanku tidak seteguh mereka. Ampuni kekhilafanku Ya Rabb.
Tolong Ya Allah.. percikkan secangkir ketakwaan mereka kepadaku, agar aku dapat menemui-Mu nanti dengan semangat juang para syuhada wanita islam ini..


Firman Allah:
"Dan (bukanlah tanggungjawabmu wahai Muhammad menjadikan seluruh umat manusia beriman), jika Tuhanmu menghendaki nescaya berimanlah sekalian manusia yang ada di bumi. (Janganlah engkau bersedih hati tentang kedegilan orang-orang yang ingkar itu; kalau Tuhan tidak menghendaki) maka patutkah engkau pula hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman? Dan tiadalah sebarang kuasa bagi seseorang untuk beriman melainkan dengan izin Allah (melalui undang-undang dan peraturanNya); dan Allah menimpakan azab atas orang-orang yang tidak mahu memahami (perintah-perintahNya)". (Al-Quran Surah Yunus 10 : Ayat 99-100)


Ya Allah. Aku mohon agar Kau berikan ketakwaan dan keimanan kepada ibuku, kepadaku, kepada anak-anakku, saudara-saudara perempuanku dan sekalian muslimah islam hari ini.. seteguh ketakwaan wanita-wanita syurga itu.. Ameen.


Firman Allah:
"Sesudah itu, orang-orang yang beriman beramal soleh, Allah akan menyempurnakan bagi mereka pahala (balasan) mereka, dan Allah akan menambahkan lagi limpah kurniaNya kepada mereka. Sebaliknya orang-orang yang enggan beribadat kepada Allah dan berlaku sombong takbur, maka Allah akan menyeksa mereka dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dan mereka pula tidak akan memperoleh sesiapa pun – yang lain dari Allah – yang akan menjadi pelindung atau penolong bagi mereka." (Al-Quran An-Nissa’ 4 : Ayat 173)


Aku mohon redha-Mu Ya Allah.. Redhai aku..


.

Wednesday

Kenduri

Alhamdulillah... kenduri sepupu tersayang.. Shima, dh pon selamat.. baik di sebelah perempuan, juga di sebelah lelaki...

Sekarang ni, tinggal satu lagi wedding of the year yg perlu dilaksanakan.. hihihi...

Majlis Perkahwinan adik iparku - Siti Marlia Abd Rahim (adik cik abang).. yang akan berlangsung di Muar, Johor pada 18 December 2010.

Barang-barang goodies dh siap disusun kotak-kotaknya... bersedia untuk dibawa pulang ke muar - minggu depan akan sibuk packing-mackingnyer lah... hihihi..

Nak kena tengok check list- apa lagi yg belum settle..



.

Monday

HIJRAH : IMAN, SOLAT DAN AURAT!.

Hari ini sudah masuk Tahun Baru Islam – 1432 – maknanya. Sudah seribu empat ratus tiga puluh dua tahun agama Islam sebaran Nabi Muhammad Sallahu Alaihi Wassalam tersebar di bumi Allah ini.. Alhamdulillah. Syukur kepada Allah Azza Wajalla kerana ini semua terjadi dengan izin dan kehendak-Nya.

Azam Tahun Baru?.

Pasti ada yg memasang cita-cita pada Tahun Baru Islam ini (atau ada yang mungkin terlupa dan menghitung lagi 24 hari utk memasang cita-cita di tahun baru Masihi 2011?? Wallahu ’alam).

Aku ingin mengajak diriku (supaya melakukannya dan beristiqamah dengannya!!!) serta muslimah Islam untuk memasang cita-cita di Awal Muharram ini.

MENJAGA IMAN, SOLAT DAN AURAT!.

Ya, aku tahu, TIDAK MUDAH!.
Sementelah menjadi wanita, isteri, ibu yang bekerja serta dikelilingi masyarakat yang bergaya 'korporat' – adakalanya aku akur kelemahan imanku dalam menjaga SOLAT dan AURAT!. (malu pd diri sendiri.. malu pd Rasulullah serta malu pada Allah.. sedih!! huhuhuhu)..

Namun, aku masih ingin mengingatkan diriku sendiri.. agar menjaga perkara-perkara ini dengan BERSUNGGUH-SUNGGUH!!.

1) SOLAT!.

1.1 – Setepat waktu.

Rukun Islam ke-2 selepas mengucap 2 kalimah syahadah adalah SOLAT 5 WAKTU!.
Ya, untuk mengerjakan solat, adalah perkara yang MAMPU dilakukan!. Tetapi untuk segera mengerjakannya sesudah AZAN berkumandang adalah yang PAYAH (nak pulak ada meeting, ada guest, ada urusan itu ini bla bla bla @ alasan!!!huhuhu). Seringkali solat zohor dikerjakan di hujung-hujung waktu (kononnya nak sambung terus dengan asar) – satu menangguk dosa, satu menyimpul pahala.. 1-1= 0 juga jawapannya!. ADUH!!.

1.2 – Berjemaah serta solat-solat sunat!

Kalau diberi pilihan, bonus sebulan gaji dengan bonus 6 bulan gaji, yang mana kita nak?. Atau adakah kita dengan SUKARELANYA beritahu pada Ketua Jabatan bahawa kita TIDAK MAHU BONUS, cukup gaji biasa!. Atau lebih hebatnya, kita dengan BANGGANYA beritahu kepada Jabatan Sumber Manusia bahawa kita hanya MAHU KERJA SAHAJA, TETAPI TIDAK MAHU GAJI BULANAN LANGSUNG!! ADA YANG SANGGUP SAHUT CABARAN ITU????...

Pasti ramai yang terjerit nak bonus 6 bulan gaji. Malah jika company istihar 6 bulan gaji tapi di’cantas’ dek Ketua Jabatan 3 bulan dan hanya dapat 3 bulan bonus berbanding rakan lain yang dapat 6 bulan, PASTI ADA SUMPAH SERANAH YANG AKAN KEDENGARAN!.

Aku pasti, juga tidak ada yang berani mengangkat tangan meminta untuk TIDAK DIBERI BONUS..

Dan adalah lebih diyakini bahawa TIDAK AKAN ADA YANG MAHU BEKERJA PERCUMA TANPA BAYARAN!! Betulkan???!!!..

Pahala solat sendiri dengan solat berjemaah bukankah jauuuuuh tinggi markahnya. Kenapa tidak pula mahu dikejar?. Dan solat sunat, bukankah ada ganjarannya tersendiri.. tapi, adakalanya aku leka dan lalai tentang perkara ini!!..
MAKANYA... Siapa yang lebih ego dari diri manusia ini?. Allahu!!..


2) AURAT.

Ya, Isu aurat dan wanita ini takkan habis jika dibincangkan. Dari zaman jahiliyah kuno sehingga jahiliyah moden ini, malah hingga sangkakala ditiup Israfil, pasti isu aurat wanita masih menjadi perhatian khusus!.

Sering kita dengar pelbagai alasan yang diberikan jika ditanya tentang aurat.

Antara yang ’femes ’d emesos” adalah 'statement' yang sedemikian!.
Baiklah wahai sesama muslimahku..
Mari kita buat analisis mudah "MODEL TEORI AURAT KAKTINY" mengikut kiraan matematik mudah dari aku yg bodoh matematik ini!.

1.1) 1 – 1 = 0 (situasi di atas)

Situasi A
– Bertudung TAPI... sekian sekian sekian..

1 pahala tolak dengan (–) 1 dosa = TIADA NILAI!.

Situasi B
– Tak tutup aurat TAPI.. sekian sekian sekian...

1 dosa tolak dengan (–) 1 pahala = TIADA NILAI..

Kiranya DUDUK SATU KAPAL JUGAKLA!!.. so, takyah lah nk tunding jari sapa elok sapa tak elok!!... SAMA JER!!!...

* Lihat warnanya.. tidak sekata kan!. Kelabu menghuni di sebalik cahaya!.
1.2) 0 – 2 = - 2 (situasi di atas)

Situasi C – Tak tutup aurat DAN berbuat sekian sekian sekian..

MASYAALLAH... LAAGGIII DASATTT!!.. KELABU TERUIH!!..

Dua kali ganda (siap negatif lagik..) dosa.. NAUZUBILLAHIMINDZAALIK!.

*Warna kelabu yang sekata.. tiada cahaya yang menerobos di antaranya!
1.3) 1 + 1 = 2 (di atas)

Situasi D – Bertudung DAN berbuat sedemikian demikian demikian..

ALHAMDULILLAH.. SUBHANALLAH... ALLAHU AKHBAR..

INDAHNYA IMAN!.

(Ya Allah.. aku mohon pada-Mu untuk menjadi sebegini dan beristiqamah dengannya.. Ameen).

* Warna cahaya terang dan menawan!.


3) IMAN

Sering juga kita dengar, komentar sesetengah pihak seakan2 begini:

"Alah... dia tu cakap ja pandai, tengoklah diri tu sendiri, tengok family dia sendiri, tengok anak-beranak dia sendiri.. PANDAI CAKAP TAPI TAK BUAT PON!. Biar jadi macam KITA NI, walaupun tak tutup aurat (ataupun walaupun tak solat!), tapi takdelah nak cakap GEGAR-GEGAR macam dia, macam la dia baik sangat.. dia pon teruk jugak.. duluuuukaaann dia tuuu... bla bla bla bla bla... tak pon, nanti kita tengokla apa jadi dekat anak dia, dekat dia, dekat itu ini macam tu macam ni begitu begini bla bla bla..."

Wahai DIRIKU, wahai saudara-saudara muslimahku serta anak-anakku..

JANGAN kita SEMAK IMAN ORANG LAIN... JANGAN!.
JANGAN kita menjatuhkan hukum pahala atau dosa kepada orang.. JANGAN!.

JANGAN kita pula menyumpah mendoakan keburukan orang lain... JANGAN!

URUSAN IMAN ADALAH URUSAN HAK MUTLAK ALLAH.. tiada satu manusia pon yang boleh meletakkan darjah keimanan seseorang!!

"Seorang yang membuat maksiat tidak tentu lagi tempatnya di neraka jika dengan maksiat yang dilakukan itu membuatkannya gentar dan takut kepada Allah!.
Seseorang yang melakukan amal kebajikan itu tidak semestinya terus menuju Jannah Allah jika kebajikan yang dilakukan itu melarik riak dan berasa hebat dengannya"!

TAHAP KEIKHLASAN SEORANG INSAN ADALAH RAHSIA ALLAH YANG TIDAK MAMPU DITEROKA OLEH MANA-MANA MAKHLUK!. IA KEKAL SEBAGAI RAHSIA ALLAH!.

Jangan sesekali cuba menilai ikhlas, cukuplah sekadar kita melakukan ibadah demi kerana Allah – NAWAITU LILLAHI TA’ALA!. (Wallahu ’alam bisawwab).

Cukuplah kita ingatkan diri kita sendiri dan saling mengingatkan dengan saudara-saudara Islam kita untuk bersama AMALKAN YANG MAARUF dan JAUHI YANG MUNGKAR!. CUKUP!.

Kita manusia biasa, yang telah dilemparkan nafsu, kita tidak semaksum Rasul, oleh itu sama-samalah kita perbaiki Ibadah kita kepada Allah dan saling ingat-mengingatkan sesama sendiri.

PERINGATAN UNTUK DIRIKU SENDIRI:

WANITA YANG MENUTUP AURAT (tertib atau 'tak penuh'), TIDAK TENTU SOLATNYA SEMPURNA DAN TIDAK TENTU IMANNYA TEGUH!.

WANITA YANG SOLATNYA SEMPURNA DAN IMANNYA TEGUH, PASTI AKAN MENUTUP AURAT DENGAN TERTIB.
WANITA YANG IMANNYA TEGUH, PASTI SOLATNYA SEMPURNA DAN MENUTUP AURAT DENGAN TERTIB!.

...... BAGI WANITA YANG IMANNYA TIDAK TEGUH, TIDAK SOLAT DENGAN SEMPURNA, JUGA TIDAK MENUTUP AURAT DENGAN TERTIB...... SEMOGA HIDAYAH ALLAH DATANG KEPADANYA! Ameen.


Tolong ingatkan aku jika aku tersasar daripada orbit garisan seorang Muslimah Islam!. TOLONG!.

Firman Allah:
"Demi masa!. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian!. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh. Yang berpesan-pesan dengan kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kesabaran!" (Al-Quran Surah Al-Asr 103 : Ayat 1-3)



.

Saturday

Selamat Ulangtahun Kelahiran - Anakku Zaqwan

Salam anakku Muhammad Zaqwan Bin Mohd Rizal.

Hari ini hari ulangtahun ke-3 putera Ibu yang gagah ini. Ibu doakan semoga anak ibu sentiasa memperolehi kesejahteraan dan diberkati Allah akan umurmu, rezekimu, kehidupanmu dunia dan akhirat wahai anakku.

Doa Ibu sentiasa mengiringi perjalananmu Nak, selagi Allah masih meminjamkan nyawa kepada jasad ibumu ini..

Zaqwan.

Ibu bersyukur malah sangat berbesar hati kerana Allah menganugerahkan seorang wira kepada Ibu. Anak lelaki yang soleh mampu menjadi jaminan Ibu ke syurga Allah tanpa hisab!. Dan Ibu impikan itu padamu Nak!..

Membesarlah zaqwan menjadi anak yang taat, hamba Allah yang beriman, umat Muhammad yang meneruskan perjuangan menegakkan syiar Islam tak kira di mana jasadmu dihadirkan Allah.

Tinggi cita-cita Ibu pada mu Nak. Namun Ibu juga akur dengan dugaan dan ujian Allah, serta Ibu sedar benar akan rintangan dunia, cabaran di setiap peringkat usia serta godaan serata maya ini anakku... Untuk itu, doa ibu tidak pernah putus agar Allah lindungi dirimu, kukuhkan Imanmu, kentalkan jiwamu dengan nama Allah dan tanamkan niat akhirmu untuk ke syurga Allah agar kau bisa menapak kemas mengharungi gelombang dunia dan bisa menangkis hasutan iblis dengan ilmu, dengan iman dan dengan amalan solehmu..! Semoga Zaqwan bangga kembali di hadapan Allah sebagai hamba yang beriman dan mendapat syafaat Rasulullah sebagai penyebar pejuang Islam!. Ameen.

Muhammad Zaqwan Bin Mohd Rizal.
Lahirmu sebagai putera Ibu di pagi yang penuh rahmat Allah. Senang dan tenang. (sempat lagi Ibu meneguk secawan teh tarik dan melahap satu set roti bakar sementara menunggu klinik buka!).
Ibu bahagia sekali dengan kelahiranmu Nak. Syukur kepada Allah kerana putera yang Ibu lahirkan ini tidak banyak karenahnya.
(Ibu ngan abah plak yang banyak kerenah! hahaha)
Jadilah pejuang, penegak dan penyebar agama Allah ini seperti yang dipinta Nabi junjungan kita Muhammad Sallallahu Alaihi Wassalam.
Di zamanmu nanti, akan semakin sedikit ditemui LELAKI
(lebihnya JANTAN!!).
MAKA, IBU MOHON PADA ALLAH..
"YA ALLAH, BIMBING DAN PIMPIN ANAKKU INI MENJADI LELAKI YANG BERIMAN YANG MAMPU MENJADI IMAM!!!.." - sungguh-sungguh Ibu berdoa untuk ini wahai anakku!.
Jika ditakdirkan kita terpisah jasad,
HANYA DOAMU YANG IBU MOHON WAHAI PUTERAKU!.
Ibu sayang zaqwan.
Semoga Allah sentiasa bersihkan hati anakanda dengan cahaya Iman dan nur Islam.
Ameen.


Doa Ibu adalah seperti dalam Firman Allah:
"Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh!" (Al-Quran Surah As-Saaffat 37 : Ayat 40).

Juga Ibu berdoa seperti doa Nabi Zakaria kepada Allah dalam Firman Allah:
"Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya: "Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan" (Al-Quran Surah Ibrahim 14 : Ayat 40).








.

Thursday

Adikku bertanya..

"Salam. Nak makan spageti carbonara, mai la umah", mesej ringkas aku hantar kepada 3 nombor yang berlainan.. 1) kakak; 2) Adik #3; dan 3) Adik bongsu.

Mak dan ayah ada di rumah aku. Mak tak sihat. Demamnya masih belum kebah. Ditambah batuk dan selsema.

Mak suka spageti carbonara. Hmm.. idea utk masak makan malam.
Apa lagi, roger ketiga-tiga adik-beradik ku itu.. (bestnya, saat ini, semua ahli keluargaku berada di KL).

Menu spageti carbonara dan chicken with mushroom sup dh siap. Ajak mak, ayah dan abang makan. SETTLE. Mak pon dapat habiskan sepinggan. Alhamdulillah - kena dengan selera beliau agaknya.. lantas makan ubat.. Semoga mak segera sembuh. Ameen.


(lebih kurang mcm ni la gambar menunya - tak teringat nk snap gambar pon!. Virus demam masih meliputi ruang tubuh!).

Lepak santai di ruang tamu... sambil makan nuggets dan sotong ball goreng.. adikku no. 3 bertanya:

"Lama tak update blog!".

hehehehe... prihatin gak hang dekat kakakmu nan sorang ni eh.. terima kasih adikku.. walau si jejaka adikku ini tak pernah jarang meninggalkan jejak kasih komen, tapi ku tahu bahawa dia sentiasa mengikuti perjalanan blog seorang kakaknya ini.. tq amir.. :)

"Ada... ada la buat entri, tapi semuanya draft sekerat jalan.. tapi, ada jugak a few yang 'auto-publish'.. hehehe...", itu jawapan ringkasku..

.... dan ya dik.. kakakmu ini menulis bukan lagi seperti satu masa duluuuuu....
temponya tidak lagi berentak hardrockers kencang... hihihihi...

hmmm.... sedang mengarang satu entri yg bertajuk:

"Kenapa aku berblog"..
(yg tarikh auto-publishnya adalah 1.1.2011.. kehkehkeh)

(YB, nanti ko kena baca, sebab ko yg suh aku ingatkan ko bila aku buat entri nih.. hihihi).

MOOD!.. Biasalahkan... bagi blogger, pasti terbiasa dengan MOOD, persekitaran, juga priority yg akan mengatasi dan membatasi masa BERBLOG.. dan aku terlibat dalam ketiga-tiganya.. maka itu.. KITA BERISTIREHAT SEKETIKA... dgn layan blog member2 lain kan kan kan... hihihi..




Firman Allah:
"Kepunyaan Allah apa yang ada di langit dan di bumi, dan kepada Allah dikembalikan segala urusan" (Al-Quran Surah Ali 'Imran 3 : Ayat 109).








.

Monday

Selamat Ulangtahun Kelahiran - Anakku Nureen.

Salam anakku Nureen Fierzanah Binti Mohd Rizal.

Hari ini hari ulangtahun ke-5 anak sulung Ibu yang comel ini. Ibu doakan semoga anak ibu sentiasa memperolehi kesejahteraan dan diberkati Allah akan umurmu, rezekimu, kehidupanmu dunia dan akhirat wahai anakku.

Doa Ibu sentiasa mengiringi perjalananmu Nak, selagi Allah masih meminjamkan nyawa kepada jasad ibumu ini..

Nureen. Telah tercatat di Luh Mahfuz bahawa Nureen menjadi anak Ibu. Ibu bersyukur sangat-sangat. Sungguh Ibu bersyukur ke hadrat Allah di atas anugerah-Nya menjadikan Nureen sebagai anak Ibu.

Tiada hadiah berharga yang Ibu mampu berikan kepadamu Nak. Hanya sebuah doa, saban hari dan saban waktu, yang tidak pernah putus untuk dirimu Nak dalam melayari hidup sebagai seorang anak, seorang perempuan, seorang umat Muhammad serta seorang hamba Allah.

Hargai nilai kehidupanmu sayang. Hargai anugerah Allah yakni kehidupan yang diberikan kepada kita. Jangan sia-siakannya.

Nureen Fierzanah Binti Mohd Rizal..
Ibu lahirkanmu dengan rahmat kasih sayang Allah..
Kita bertemu dengan izin Allah dan Ibu bersyukur untuk pertemuan ini..
Ibu doakanmu agar sentiasa diberkati dan diredhai Allah dunia dan akhirat..
Ibu redha menjadi Ibumu dan Ibu halalkan segalanya Nak..
Jadilah anak yang solehah..
Jadilah perempuan yang menjaga agama, maruah, aurat dan batasan pergaulan.
Andai kita berpisah jasad dan nyawa, Ibu serahkanmu di dalam jagaan dan lindungan Allah... dan... Ibu hanya mohon doamu Nak.
Ibu sayang Nureen!..


Di setiap tahun pabila usiamu berganjak, inilah yang akan Ibu catatkan untukmu sayang.. bacalah tulisan yang Ibu titipkan untukmu ini anakku.. semoga ia mampu mencetus Inspirasi agar kau bisa menjadi MUSLIMAH SOLEHAH!. Ameen.

Doa Ibu seperti dalam Firman Allah:
"Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku." (Al-Quran Surah Ibrahim 14 : Ayat 40).

Tuesday

Syarat Memilih Jodoh : 4 syarat utk Perempuan lwn 1 syarat untuk Lelaki


Sekarang ni musim kenduri. Tiap-tiap minggu ada jemputan kahwin.

Sebut pasal perkahwinan teringat Filem Musang Berjanggut apabila P.Ramlee kata dia nak cari CALON ISTERI seorang PEREMPUAN.. sebab kebanyakan yang ada tu semuanya BETINA bukan PEREMPUAN.

Dan.. CABARAN utk menilai seorang PEREMPUAN adalah yang mampu mengagihkan ramuan masakan dalam uncang yang di campur pelbagai bahan – yang berjaya mengagihkan dan memasak ramuan itu barulah ia sebenar PEREMPUAN yang sesuai dijadikan CALON ISTERI!. sungguh kreatif (dan mendalam maknanya!).

Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim, Al-Nasa’i, Abu Dawud Ibn Majah Ahmad Ibn Hanbal, dan Al-Darimi dalam kitabnya dari sahabat Abu Hurairah ra. Menyatakan bahawa Rasulullah S.A.W menjelaskan 4 kriteria untuk memilih isteri.

1- HARTANYA
2- KETURUNANNYA
3- KECANTIKANNYA
4- AGAMANYA.

Lepas tu pulak, ada pihak yang sering menyarankan kepada wanita-wanita supaya sebagai isteri, KENA MAHIRKAN 4 KRITERIA ASAS ini kalau nak jaga suami:

1- JAGA PERUTNYAkena jadi macam chef – kena pandai masak supaya suami senang dan kenyang. Air tangan isteri itu berkat katanya. Pandai layan suami makan dan sebagainya (tapi, isteri jangan terlebih makan, takut badan mengembang, nanti disalahkan isteri tak pandai jaga badan pulak.. laki mengembung takpe.. hihihi).

2- JAGA PAKAIANNYAkena jadi macam kedai dobi – pakaiannya kena bersih, kena sentiasa harum, kena dilipat kemas, kena gosok berkilat, segaris kedut pun jangan ada (juga kena jaga pakaian sendiri.. berdandan kemas dan jaga penampilan dengan rapi.)

3- JAGA TEMPAT TIDURkena jadi macam ‘apa-apalah’- tempat tidur kena jaga biar bersih, bilik kemas, tukar cadar, sarung bantal, conforter, tukar baju segala bagai, bersiap semahunya, dan bersedia ‘anytime’.. (carilah segala skill, segala baju, segala perfume dan segalanyalah, agar si suami senang dan ‘tenang’).

4- HORMAT IBU AYAH DAN KELUARGANYAjadi menantu yang sama taraf dengan jadi anak – maksudnya, mak ayah dia adalah mak ayak kita jugak.. adik-beradik dia adalah adik-beradik kita jugak. Jangan membelakangkan mereka. Bertimbangrasa dan penuh kasih sayang untuk kedua ibubapa suami (lagi bonus kalau jaga jugak kengkawan, rakan sepejabat dia, teman segame dia, sahabat zaman sekolah dia segala semua tuh!!).

Lepas tu ada pulak tuntutan kecil yang lain lagi supaya begitu dan supaya begini... bla bla bla bla bla bla.... kononnya, agar suami tidak lari.. agar suami tidak cari yang lain.. agar suami tidak pandang perempuan lain.. agar suami sentiasa rasa sayang dan senang kat isterinya nan sorang itu sahaja...

BAIKLAH.. ACCEPTED… POINT TAKEN AND NOTED!!.. (iya la kan.. kalau itu syarat untuk membina rumahtangga bahagia, kenapa tidak diikuti kan.. yang baik jadikan teladan.. iya dak?.. iyokan je laaahhh labuuuu...)

Habis dah cerita pasal KRITERIA MEMILIH ISTERI????.


Sekarang nak tanya pulak.
APAKAH KRITERIA UTAMA MEMILIH SUAMI??.

Boleh tak kita bagi satu je.. SATU JE POOONN...

1 SYARAT UTAMA UNTUK MENJADI SUAMI.

1- MESTI BOLEH MENJADI IMAM!!!!...
Maksudnya:-
- Lelaki itu mesti mampu mengimami solat fardhu keluarganya dengan isteri serta anak2 sebagai makmum serta mampu juga mengimami jemaah keluarga atau masyarakat di dalam satu himpunan / perjumpaan keluarga / jemaah.
- Betul bacaan sebutan, tajwid serta tertibnya ayat Al-Quran yang dibaca.
- Faham jelas makna bacaan surah yang disebutkan.
- Mampu memberi tazkirah berpandukan AL-Quran beserta terjemahan, maksud, petikan hadis sahih, hadis periwayat, serta contoh kisah zaman Nabi dan para sahabat.
- Boleh tampil menjadi ketua yang mengimamkan bacaan Yaassin atau untuk kenduri tahlil atau untuk kenduri doa selamat.
- Mampu mengejutkan ahli keluargannya dan mengajak bangun melakukan Qiyamullail dengan mengerjakan solat tasbih, solat tahajud, solat hajat, solat taubat, solat witir serta mengajar mengaji Al-Quran dengan tajwidnya sekali.
- Boleh mengimami solat tarawikh serta solat sunat hari raya.
- Mampu membimbing dirinya menjadi Ketua Keluarga, menjadi Khalifah Allah, menjadi pengemudi, penasihat dan pengawal kepada bahtera rumahtanggnya serta menjaga ahli keluarganya agar kekal dengan keimanan yang jitu kepada Allah.
- Disayangi, dihormati, dirai, dikasihi oleh isteri dan anak-anak, ibu bapa, mertua, keluarga, ipar duai, sahabat handai, jiran tetangga serta ahli masyarakat.
- Mampu mempertahankan keimanan diri serta ahli keluarga dan masyarakat untuk bersama AMAL MAARUF dan NAHI MUNGKAR!.

SATU NI JE SYARAT UNTUK MEJADI SUAMI!!.. MAMPUKAH???!!!..

Dr. MAZA (Mohd Asri Zainal Abidin) menyarankan agar wanita TIDAK MEMILIH CALON SUAMI DARI KALANGAN PEROKOK!! (cari artikel Dr. MAZA berkaitan hal ini dan baca sebab dan musababnya).

Kalau diletakkan syarat utama calon suami adalah:
"LELAKI YANG MAMPU JADI IMAM DAN TIDAK MEROKOK"
Maka, makin ramailah wanita yang tidak berkahwin!!..
(makin ramai juga bilangan lelaki yang kena REJECT!!!).


Firman Allah S.W.T:
"Perempuan-perempuan yang jahat untuk lelaki-lelaki yang jahat. lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat. Perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik. Lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan yang baik........." (Al-Quran Surah An-Nur 24 : Ayat 26)


WAHAI LELAKI, CARILAH ISTERI DI KALANGAN PEREMPUAN YANG MENJAGA AGAMANYA, AURATNYA, MARUAH DIRINYA DAN BATAS PERGAULANNYA..

WAHAI PEREMPUAN, CARILAH SUAMI DI KALANGAN LELAKI YANG BERIMAN YANG MAMPU MENJADI IMAM ...

note: Sesudah berumahtangga, bersama-samalah berganding bahu untuk mempertahankannya dan mencari keredhaan dan rahmat Allah di dalamnya.. SEMOGA PERKAHWINAN ITU MENDAPAT BARAKAH!. "Barakallahu Lakuma Wabarakah"..





.

Salam Aidil Adha.


Bagi yang berpuasa hari ini dengan niat Berpuasa di Hari 'Arafah, semoga ibadah puasa kita diterima Allah.

Hayati sabda Rasulullah S.A.W:
“Tidak ada hari yang paling banyak Allah membebaskan hamba-Nya pada hari tersebut dari Neraka dari hari 'Arafah”. (Hadith Riwayat Imam Muslim)

Dan Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari ‘Arafah. Maka Baginda bersabda:
“Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)

Wallahu’alam bisawab.

Walau apa jua jaminan Allah serta Rasul-Nya tentang berpuasa pada Hari Arafah, yang pastinya, puasa serta ibadah kita adalah untuk mencari keredhaan-Nya dan sebagai tanda syukur atas rahmat rezeki dan anugerah yang Allah berikan kepada kita.

Juga kehadiran Aidul Adha ini kita sambut sebagai tanda mensyukuri hadirnya hari ibadah korban yang mambawa kita mengenang kembali tentang pengorbanan dua Nabi besar Allah, Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail seperti yang diceritakan di dalam Al-Quran:

Firman Allah yang bermaksud:
"Maka tak kala anaknya ini sampai (keperingkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata : "Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi ku bahawa aku akan menyembelihmu, maka fikirkanlah apa pendapatmu? anaknya menjawab : "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu, Insaya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang bersabar. Setelah kedua-duanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu), dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (kami sifatkan Ibrahim dengan sesungguhnya azamnya itu telah menjalankan perintah kami), serta kami menyerunya : Wahai Ibrahim, engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu". demikianlah sebenarnya kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata. Dan kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang sebenar". (Al-Quran Surah As –Shaafat 37 : ayat 102 - 107)

Zulhijjah. Ibadah Haji. Ibadah Korban. Hari Raya Aidul Adha.

Aku terbayang keindahan tawaf mengelilingi Kaabah. Sama keadaannya bumi mengelilingi matahari di landasan orbitnya. Seperti galaksi mengelilingi cakerawala di landasan aturan-Nya. Seiring, sejalan, seia, senada dan sekata. Cantik!. Subhanallah.

Melihatkan umat Islam yang menunaikan haji saban waktu, terasa bangga dan bahagia dalam diri. Ramai sungguh umat Muhammad hamba Allah ini yang bertebaran di muka bumi. Alhamdulillah.

Rukun Islam ke-5 ini telah disempurnakan oleh mereka yang menunaikan Haji di Kota Mekah. Semoga Allah menerima ibadah mereka dan semoga mereka mendapat Haji yang mabrur. Dan semoga kepulangan mereka nanti dengan seribu rahmat dan keinsafan. Semoga mereka beristiqamah dengannya. Semoga sahaja setiap umat islam berpeluang menjalani ibadah haji, rukun islam yang ke-5 itu. Allahu Akhbar.

Firman Allah:
"Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan dan engkau melihat manusia beramai-ramai masuk agama Allah. Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepada-Nya sesungguhnya ia sangat-sangat menerima taubat". (Al-Quran Surah al-Nasr 110 : Ayat 1-3 )


“Ya Allah… aku memohon kepada-Mu.. untuk diriku, bagi kedua ibu-bapaku, suamiku, anak-anakku, kaum keluargaku, sanak-saudaraku, sahabat-handaiku, jiran tetanggaku, serta seluruh umat Muhammad yang berdoa memohon keampunan dan keredhaan-Mu.

Ampunilah dosa-dosa kami terhadapMu Ya Allah, dosa kami terhadap diri kami sendiri, terhadap ibubapa kami, terhadap suami/isteri/anak2 kami, terhadap saudara mara kami, terhadap sahabat-handai kami, terhadap jiran tetangga kami, dan sekalian mereka-mereka yang berurusan dengan kami, ampuni kesalahan yang telah kami lakukan samada secara sedar atau tidak, sengaja atau tidak, yang telah berlalu pada masa dulu, yang sedang atau masih dilakukan sekarang dan juga yang akan datang.

Ya Allah, terimalah ibadah kami, berkatilah kehidupan kami dunia dan akhirat. Permudahkanlah urusan kami. Cukupkan dunia kami. Matikanlah kami dalam Husnul Khatimah. Jauhkan kami dari azab siksa neraka-Mu. Tempatkan kami ke dalam syurga-Mu Ya Allah. Ameen.”

“Sesungguhnya aku bersyukur Ya Allah, dengan setiap kebaikan pemberian-Mu dan sesungguhnya aku redha Ya Allah, dengan setiap ujian yang Kau tetapkan kepadaku. Aku penuh yakin dan tawaduk Ya Allah, setiapnya adalah untuk aku mencari rahmat dan kasih-sayang-Mu dan sebagai tanda aku adalah hamba-Mu dan dalam ketentuan-Mu. Dan sesungguhnya, tasbih dan tahmidku hanya untuk-Mu Ya Raab.

Subhanallah. Alhamdulillah. Laa ilahaillallah. Allahu Akhbar.

Ameen ya Rabbal Alamin!”




"Allahu Akhbar, Allahu Akhbar, Allahu Akhbar.


Laailahaillallahu Wallahu Akhbar.


Allahu Akhbar walillahil Hamdh. "




.

Wednesday

YANG LEBIH BERAT DARIPADA SABAR?.

Jika ditimpa musibah.. kita perlu BERSABAR..
Bila dilanda susah... kita perlu BERSABAR..
Andai diuji payah... kita perlu BERSABAR...
Semasa didatangi bencana.. kita perlu BERSABAR..

Bukankah begitu?..
Perkara yang paling berat untuk dilakukan adalah BERSABAR ketika PAYAH..
BENARKAH??..

Ramai org yg masih mampu menghadapi UJIAN SABAR.. dan beristiqamah dengannya... Alhamdulillah..

Tapi... satu persoalan....

Apakah ada perkara yang lebih berat daripada sabar?..

YA.. ADA!!.. tahukah kalian APA PERKARA ITU???..

Perkara itu adalah:-


BERSYUKUR!.

Firman Allah:
"Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur), tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur". (Al-Quran Surah As-Sajadah 32 : Ayat 9).


Benarkah BERSYUKUR sebenarnya lebih PAYAH daripada BERSABAR?...

Contohnya:-

Jika anda diuji susah, ditimpa sakit atau kehilangan harta... ADAKAH ANDA BERSABAR?.. YA.. anda mungkin mampu bersabar dan merelakannya sebagai TAKDIR dan KIFARAH...

Tapi.. adakah anda BERSYUKUR?.. kerana yang sakit itu hanyalah anggota atau yang hilang itu hanyalah kebendaan.. BUKANNYA NYAWA anda..


Jika si isteri diuji dengan kecurangan si suami... ADAKAH BELIAU BERSABAR?.. YA, beliau mungkin mampu bersabar dan mengharapkan rahmat Allah di kemudian hari..

Tapi.. adakah beliau BERSYUKUR?.. Kerana yang curang dan berdosa itu adalah suaminya.. BUKAN DIRINYA!!..


Jika si suami diuji dengan isteri yang kuat berleter... ADAKAH BELIAU BERSABAR?.. YA, beliau mungkin mampu bersabar dan mendiamkan diri mendengar leteran isteri.

Tapi.. adakah beliau BERSYUKUR?.. Kerana setidak-tidaknya isterinya TIDAK BISU!. (jika bisu, si suami patut bersyukur sebab isterinya tidak membuatkan dirinya menggalas dosa mengumpat dan menghinanya).


Jika pasangan yang berkahwin ditakdirkan tidak mempunyai anak... ADAKAH MEREKA BERSABAR?.. YA, mereka mungkin mampu bersabar dengan harapan suatu hari nanti Allah akan kurniakan anugerah yang bernama anak kepada mereka...

Tapi.. adakah mereka BERSYUKUR?.. Kerana dengan anak itu mungkin mereka menanggung lebih banyak dosa daripada pahala.


Jika seorang insan teraniaya.... ADAKAH DIA BERSABAR?.. YA, dia mungkin mampu bersabar dengan harapan, kebenaran akan terserlah jua akhirnya.

Tapi.. adakah dia BERSYUKUR?.. kerana aniaya itu menaikkan satu darjatnya hampir kepada Allah dan doanya dimakbulkan.


Jika kita hadapi kesusahan, kepayahan dan keperitan yang amaaat berat (pd pandangan nafsu dan hati kita..), ADAKAH KITA BERSABAR?.. YA, kita mungkin mampu bersabar kerana kita sepenuh yakin menyatakan bahawa Allah menguji hamba-Nya sesuai dengan kemampuan dirinya...

Tapi.. adakah kita BERSYUKUR?.. kerana Allah masih memerhatikan kita dan mahu menguji kita dengan ujian susah, payah dan perit itu dan ia membuatkan kita sering menadah tangan berdoa memohon bersungguh-sungguh kepada-Nya.


Jika Allah uji kita dengan kesusahan waima kesenangan.. BERAPA BANYAK WAKTU YANG KITA BERSYUKUR??..

DAN ADAKAH SYUKUR KITA ITU IKHLAS KEPADA ALLAH ATAU SEKADAR MEMUJI KEBAGUSAN DIRI YANG BERJAYA???..


Firman Allah:
"Kemudian aku datangi mereka (manusia), dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur". (Al-Quran Surah Al-A’raaf 7 : Ayat 17)


Sekarang ini.. saat ini.. hari ini.. waktu ini... BERAPA BANYAK UCAPAN SYUKUR KITA KEPADA ALLAH?..

Bersyukur kerana masih bernafas di muka bumi... bersyukur kerana sujud kita tadi bukan sujud yang terakhir dan kita sempat memberi salam selepas solat tadi.. bersyukur kerana Allah mengekalkan nikmat mata utk melihat, lidah utk merasa, tangan utk bekerja, kaki utk bergerak, dan tubuh badan yang sihat untuk menunaikan perjalanan kehidupan dan beribadah sehari semalam.. bersyukur kerana ada degupan nadi untuk menatap mentari yang terbit dari ufuk timur dan menikmati siraman cahaya bintang malam..

Bersyukurkah kita jika terlantarnya kita di katil kerana sakit tetapi Allah masih meringankan hati kita untuk berzikir dan bertahmid meskipun tidak mampu bangun beribadah hingga ke kota Mekah?.

Bersyukurkah kita kerana apabila Allah buka satu pintu derita, di sebaliknya terbentang ribuan pintu bahagia untuk kita teroka?. Hanya kita yang tidak mahu melihatnya.. bukan kerana mata kita yang buta, tetapi hati dalam dada!!..

Firman Allah:
Dan demi sesungguhnya! Jika Kami rasakan (berikan kepada) manusia sesuatu pemberian rahmat dari Kami kemudian Kami tarik balik pemberian itu daripadanya, sesungguhnya dia menjadi amat berputus asa, lagi amat tidak bersyukur. (Surah Al-Quran Surah Hud 11 : Ayat 9)


Benarlah...

BERSYUKUR ITU LEBIH BERAT DARIPADA BERSABAR!.


Firman Allah:
"Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: 'Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Al-Quran Surah Ibrahim 14 : Ayat 7)

Ingatkan aku agar mahu mendalami makna sabar dan tahu merembiskan rasa syukur!.

'Ya Allah.. jadikanlah aku hamba-Mu yang sentiasa bersabar dan bersyukur!. Dan semoga sabarku dan syukurku itu ikhlas untuk-Mu.. bukan kerana paksaan, bukan atas dasar kepura-puraan dan bukan kerana mengharapkan pujian dan balasan!. Ameen'.




*tajuk ini aku petik daripada catatan "SYUKUR ATAS SYUKUR" daripada pembacaan di sini*
- sila baca di sana - kisah Nabi Musa dengan Si Miskin dan Si Kaya - utk lebih menghayati erti BERSYUKUR.


.

Monday

Keluar Malam II


Tetiba hari ni rasa nak lanjutkan sikit pasal kisah keluar malam..

Beza keluar malam dulu dan sekarang..

Merujuk kepada diri aku sendiri dan cerita sekeliling.. mmg jelas ketara perbezaan "KELUAR MALAM" dulu dan sekarang.. melihat perbezaan cara dulu ngan cara sekarang.. aku jadi TAKUT yg amat..

Dulu, masa aku balik malam, mak buleh je 'kurung' aku kt luar tak bagi masuk rumah dan aku akan menangis melolong minta mak bukak pintu.. pastu "SERIK TOBAT" tak berani balik malam dah!!!.

Tapi, cuba buat camtu kt anak2 kita sekarang... Hmm.. MMG TAK JALAN LER... jgn kata 20 minit meraung kat luar... 5 minit pon sesilap haribulan dh tak dengar suara.. HILANG!.. (bukan kena culik.. tapi diaorg tau je ke mana nk pegi bila kita tak bagi masuk umah!!.. nak plak henpon 24 jam kat tangan.. calling calling roger roger, berdesup ’geng’ yg nk mengangkutnya!!..)

Itulah ketakutan aku sekarang ni.. entah mampu atau tidak mendidik anak dara ngan anak teruna aku tu nanti.. boleh tak sama cam mak ayah didik aku ngan adik beradik aku?..

Seingat aku, masa aku di bangku sekolah, MAK AYAH AKU MEMANG JARANG BAWAK KAMI JALAN MALAM... semuanya di waktu siang je.. (kecuali hal hal tertentu yang tak dapat di elakkan..).

Waktu malam memang SETIAP HARI AKAN MAKAN MALAM DI RUMAH!!.. BERSAMA-SAMA SEMUA AHLI KELUARGA (kecuali sapa yg duduk asrama tu je la kan kan kan!! Hihihi..).

Dulu.. masa time aku dulu.. kalau merajuk.. AKU KUNCI DIRI DALAM BILIK..
Sekarang.. takutnya kalau merajuk, bebudak AMIK KUNCI KERETA DAN KELUAR DARI RUMAH TAK BALIK-BALIK!!... huhuhuhu...

Tambahan pulak.. hidup di Kuala Lumpur ni... MALAM SENTIASA MUDA!!.. (seronokla setan, sebab ‘waktu bekerja’ mereka diiktiraf oleh manusia.. time dioarg bekerja, manusia pegi temankan!!.. chait).

Perkara ini jugak yang buat aku rasa nak MARAH DIRI SENDIRI... sebabnya.. aku ni... sekarang nih!!.. kalau nak pegi shopping, bawak anak-anak, seharian sampai ke malam.. takpon, balik kerja je, malamnya pegi Jusco la, Giant la, keluar makan la.. keluar pegi umah sedara la.. semuanya melibatkan masa yang pulangnya "TENGAH MALAM"..

Maka.. siapa yang bersalah jika anak2 TAK TAKUT KELUAR MALAM???.. Sebab mak bapaknya (mcm aku ler tuh!!) yg mengajar mereka PULANG LEWAT MALAM!! (Umpama ketam yang berjalan senget.. mampukah membentuk anaknya berjalan lurus?? YA RABBI.. ampuni aku!!)

Teringat semalam abang balik dari masjid, dia cerita perihal ceramah ustaz malam semalam pasal Iman dan Amal..

Antara intipati kata ustaz penceramah.. "nanti di akhirat.. apabila tiba waktu malam, Allah akan paparkan di ‘skrin ”tv” akhirat’ segala aktiviti malam kita – apa yg kita buat pada waktu malam.. semuanya akan Allah tayangkan semula.. utk lihat berapa banyak MALAM kita yg diperuntukkan untuk sujud, tasbih dan tahmid mengadap dan memuji Allah.." (aduushh.. malamnya aku banyak tido daripada berjaga.. lebih banyak keluar makan, keluar berjalan, menyelusuri highway daripada berqiyamullail dan mengaji al-quran.... huhuhu).

Firman Allah:
"Semasa mereka semuanya dibangkitkan hidup semula oleh Allah (pada hari kiamat), lalu diterangkan kepada mereka segala yang mereka telah kerjakan. Allah telah menghitung amal-amal mereka itu satu persatu, sedang mereka telah melupakannya. Dan (ingatlah), Allah menjadi Saksi akan tiap-tiap sesuatu." (Al-Quran Surah Al-Mujadalah 58 : Ayat 6).

Maka itu.. aku sangat-sangat bimbang... kealpaan dan kekhilafan diri untuk memberikan teladan yang baik akan membuatkan wujud rasa TAK TAKUT KELUAR MALAM kepada diri aku, suami dan anak-anak aku.. nauzubillah..

Firman Allah:
"Rasailah olehmu, kerana kamu melupakan menemui hari kamu ini dan Kami melupakan kamu pula. Dan rasailah siksaan yang lama, disebabkan apa yang telah kamu kerjakan". (Al-Quran Surah As-Sajadah 32 : Ayat 14).

Mengingatkan diri yg kami suami isteri bekerja.. mengenangkan anak ditinggalkan dengan maid yg mengasuh.. kemudahan handphone bimbit, internet serta kemudahan messenger yg pelbagai.. YA ALLAH... mampukah aku mengajar, mendidik dan mengasuh mereka agar mereka sarat dengan RASA TANGGUNGJAWAB SERTA TAKUT DAN MALU PADA ALLAH, PADA IBU BAPA, PADA MASYARAKAT juga kepada diri mereka sendiri!!..

"Anak-anak ibu... tolong... tolong kuatkan dirimu nak.. imanmu dan amalanmu.. perbanyakkan ibadah kepada Allah sebagai pengisian malammu... Ibu mengingatkan diri ibu dan juga diri kalian nak.. Semoga Allah merahmati kehidupan kita dunia dan akhirat.."

Firman Allah:
"Sesungguhnya bangun (sembahyang) dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya." (Al-Quran Surah Al-Muzzamil 73 : Ayat 6).

Ya Allah.. tuntuni hatiku, suamiku, kedua ibu bapaku, anak-anakku, saudara-maraku, sahabat-handaiku, jiran tetanggaku, dan seluruh umat islam serata dunia, ke jalan-Mu Ya Rabb.. agar kami ternanti-nantikan malam untuk mengisinya dengan mengadap-Mu Ya Wahhab Ra Razzaq Ya Fatah hu Ya ’Alim.. Ameen.











Thursday

Keluar Malam.


Entri kak pah mengingatkan aku pada cerita zaman kecik2 dulu....

Ya.. mak mmg GARANG!.. sangaaat-sangaaat.. (kan wahai adik beradik ku sekalian.. kehkehkeh).

Ayah pon garang.. tapi tak penah naik tangan.. (mak, tak naik tangan.. tapi jari dia naik.. COBITAN MAUUUTT!!.. sakitttt oooo.. tetiba je ko buleh terasa ngilu sebelah pinggang pinggul tu tanpa sedar.. kehkehkeh... ampuuun maaak!.. hihihihi.)

Salah satu KEPANTANGAN MAK adalah – BALIK MALAM!.. ... dan 'malam' pada pengertian mak adalah sebaik sahaja azan maghrib berkumandang sehingga azan subuh mengganti waktu!. ITU MALAM!.

Kalau nak pergi mana pon... SIANG SAHAJA!!... NO WAY KELUAR MALAM!. (melainkan dengan mak, ayah dan semua adik beradik).

Pernah satu ketika dulu masa darjah 3, aku lepak umah member sebab nk baca buku cerita yg dia baru beli (aku ni selagi tak habis baca buku cerita, tak berganjak.. terbawak penyakit ni sampai zaman anak dara.. pon penah kena kejutan letrik ”dijentik telinga” sebab tak dengar mak pangil.. kuikuikui... excited nk habiskan baca buku cerita.. hahaha)..

Sudahnya.. aku terlewat balik.. jarak umah kawan ke rumah aku adalah sepelaung je pon!!.. (ala, mcm daripada umah aku ni ke pos pengawal depan tu je - kalau korang tau umah aku la.. hahaha).

Lewat tak lewat, jejak je basikal di depan umah, azan maghrib dh berkumandang. DOSH!.. baru je lock basikal, aku dengar pintu umah pon di ’lock’ jugaks.. cepat2 aku pulas tombol.. TAK BERHASIL!!! DAH LOCK!!.. aduuuhhh.. NAIYA!!..
(dalam hati, dah tau dah.. MUKA MAK MESTI MERAH MENYALA PUNYA!!..)

Ngeri, risau, debar segala perasaan bercampur baur macam rempah giling jer.. all in one!. Nak nangis sangat.. terbayang kekalau ada org gila yang datang kacau atau kalau ada org jahat datang culik!. The worst, kalau ada hantu yang keluar ’bekerja’ mai singgah dekat aku!!.. huuwaaaa... (kan maghrib kita adalah pagi bagi hantu.. malam kita adalah siang bg hantu...pasai tu jangan keluar waktu maghrib dan waktu malam.. nanti jadi geng hantu! – tu pesan arwah tok aku okeh!!).

Berkali-kali bagi salam ketuk pintu panggil mak ayah kakak semua.. langsung tiada respon.. intai celah bawah pintu, nampak kaki mak ayah akak semua.. huhuhuhu.. sedih sgt!.

Maunya dekat 20 minit gak la.. (sampai semua dh siap nk makan malam).. baru ayah bukak pintu bagi aku masuk... suh pegi mandi, salin baju siap semua.. dan makan malam sorang-sorang!.. HUHUHUHU... sedih gilos...

Tapi.. sedih tu tak leh lawan SEDIH DAN PEDIH HATI BILA MAK TAK MAU TENGOK MUKA AKU DAN TAK MAU CAKAP DENGAN AKU!.. ITU KESEDIHAN YAAANNNGGG PAAAAALLLIIINGGG KRITIKAL... rasa macam bumi terbelah lapan.. rasa macam taik bintang jatuh hempap rumah... rasa maca lubang kubur dah terbukak panggil suruh masuk!.. punyala pegi mengendeng kat mak, memintal baju mak, sujud kaki mak... HARAM MAK TAK NAK PANDANG!.. (uish.. serius oo.. masa tu aku rasa, MATI ITU MENAKUTKAN sebab mak tak redha!!!.. owh tidaaaaakkk!!!).

Pastu ayah panggil.. ayah tanya kenapa balik lambat.. (dengan nada menangis yg sgt2.. bagitau yg ’teralit’ baca buku cerita kt umah kawan!! Huhuhu)..

Pastu masa tidur, terdengar ayah cakap kat mak "dia pi baca buku cerita kt ghumah kawan dia, bukan dia pi mana-mana pon".

Selang seminggu lepas tu, mak panggil aku.. (dan aku akan ingat dialog mak ni sampai bila-bila).

"Mak bukan suka-suka tak bagi keluar malam. Mak bagi kan kalau tiny nak berjalan pi mana-mana. Tapi, kena bagitau mak, dan lagi, balik sebelum pukul 6!. Maghrib mak nak semua anak-anak mak ada kat rumah. Makan malam sama-sama. Mak sedih kalau anak-anak mak takdak sama-sama kat rumah dengan mak. Kalau jadi apa-apa kat luar, kalau hari siang bulehla mak ajak ayah naik motor pi cari, mak buleh tanya orang, ajak pi tengok kat mana hilang.. tapi, kalau malam, mak nak cari kat mana?. Kalau kena sorok tepi tiang rumah pun mak tak nampak. Lagi malam lagi gelap, lagi susah mak nak cari, pon takdak sapa nak teman mak cari pasai malam-malam orang nak tidoq, esok orang kerja, mak kena jalan kaki cari sorang-sorang. Mak nak cari dekat mana?" (masa ni aku dh sob sob sob dh.. tunduk ’menikuih’ dan srooot sroooott ayaq idung dok naik turun.. ayaq mata dok berjurai.. huhuhu)

Sambung mak.. "Dan lagi. Malam kan banyak hantu. Nak kena sorok dengan hantu?"

"TAK MAAAAUUUUUUU!" laju je aku jerit sambil peluk mak!..

(kenangan yg sangat abadi.. mak.. tiny kenang ia kini dan selamanya..)

Bermula dengan peristiwa ITUlah.. aku memang TAK BERANI KELUAR MALAM!. Jangan kata pi jalan-jalan, pi rumah kawan buat kerja sekolah pon aku naik seram bila jam dh pukul 5.30pm.

Pernah masa aku tingkatan 3, pegi buat kerja sekolah kat rumah kawan (konon study group la.. kehkehkeh), jam pukul 4 petang.. tetiba kat luar hujan lebat.. GELAP!. Mak kawan aku BUKAK LAMPU!.. dan.. aku menangis melalak kt umah kawan aku!. Terkejut seisi keluarga dia.. mak dia tanya ’kenapa’.. aku kata aku takut kalau duduk rumah orang, orang bukak lampu.. SBB BUKAK LAMPU, TANDANYA DAH MALAM!!... dan aku NAK BAAALLIIIKKKK!!!... (begitu sekali ’psiko’nya aku pada ”MALAM”!). -

Dan.. dek kerana itu, ayah kawan aku ngan mak dia ngan kawan aku sekali, teman hantar aku balik umah dan ’give a little explanation on my behalf’ – mengapa mereka hantar aku balik (dan esoknya ayah aku kena hantar aku pegi umah kawan aku, sebab nk bawak balik basikal!! kehkehkeh)..

Juga.. ada satu peristiwa di mana aku ngan geng2 budak sekolah ni pegi umah sorang member (yg dekat sgt jarak umahnya), pastu semua pakat takut nak balik sbb aku gatal bukak cerita hantu pada petang tu.. bawak ke malam, semua tak berani nak balik rumah masing2.. tetiba jam 10.00 malam, tingkap bilik kawan aku kena ketuk.. (rumah flat tingkat bawah sekali kan..).. dengan suara "TINY, BALIK!!".. OIIITTT... MAK AKU KEJAR SAMPAI UMAH MEMBER OOOO... apa lagik.. mencericit larik balik umah!!!.. (lagi takut dekat mak daripada takut kat hantu okeh!!)..

Dan.. memang terbawak la sampai sekarang pon... kalau sengsorang kat luar time malam tu, mmg ada sedikit ’cuak’.. UNLESS kalau dengan family (skrg dh ada cik abang sayang, ok le kan kan kan.. kehkehkeh).

YA!.. Baru-baru ni (entah atas topik apapun tak ingat..) mak sendiri cakap kat cik abang.. "TINY, MASA SEKOLAH DULU, DIA MMG TAK RETI KELUAR MALAM.!".. (owh.. mak so proud of it rupanya.. hihihi.. sayaaaang mak..)

(owh ya, mungkin mak syak aku mmg ’terberani skit’ keluar malam masa ’deting’ ngan abang kt UiTM Shah Alam dulu kan... dah nyer, nak keluar makan kan kan kan.. siang tu kan kelaaaassss... kehkehkeh.. dan syukur jugak aku ’bercinta’ di tahun akhir.. so, sempat satu semester je la kuar malam.. pastu masing2 balik negeri masing2 sorang utara dan sorang selatan... sampai le ke hari berlangsungnya ikatan yg bernama ’perkahwinan’ – baru duduk sebumbung dan masa tu memaaaaannngggg KERAAAAP KELUAR MALAM!!.. dahnyer, balik kerja nak makan malam kan kan kan.. sebab MALAS MASAK @ tak reti masak masa memula kawen dulu!!.. kihkihkih).


Aku sekelumit pon tak menyesal dengan PERATURAN MAK.. (beserta jugak dengan jelingan, cubitan, dan jentikan maut mak).. KERANA AKU TAU MAK SAYANGKAN AKU!.

Bak komen tasek dalam kotak komen entri kak pah :
"Kerana itu kita jadi manusia"..

Ya, aku setuju tas!.

Firman Allah:
"Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah ujian dan sesungguhnya di sisi Allah jugalah pahala yang besar." (Al-Quran Surah Al-Anfal : Ayat 28)


Juga sepatah peringatan cklah:

"Tak rugi poon!".

Betul cklah.. tak rugi pon tak keluar malam!.. dan amat berbangga hari ni sebab tiada sejarah hitam di zaman remaja akibat 'keluar malam'..

Firman Allah:
"Dan tiada seorang pun di antara kamu yang tidak masuk ke dalamnya (yakni neraka). Itulah keputusan Tuhan yang tidak dapat dihindar. Akhirnya, kami selamatkan orang-orang yang menjaga dirinya (dari kejahatan) dan Kami biarkan orang-orang yang bersalah berlutut di dalamnya!" (Al-Quran Surah Maryam 19 : Ayat 71-72).


Syukur dan puji hanya bagi Allah Azza Wa Jalla..

Tuesday

TAK USAH YA!.


Hari ni aku terlebih bebel kt blog YB.. ampun YB.. hahaha..

Pasal entri BERTAJUK NI!.

Untuk tak "memeluatkan" org lain yg baca komen aku kt blog dia, baik aku BEBEL kat blog sendiri.. hihihi..

Pertanyaan 'seseorang' katanya:
OK TAK NAK ACCEPT "EX" sebagai FRIEND FB?.
(*FB - Facebook)

Hmm... pertanyaan aku adalah...

"Kenapa perlu ada PERSOALAN at the first place?"

Mudah kan?. Kalau ada "persoalan", bermakna ada 'sesuatu' di hati anda yg 'meragui' sebab musabab kenapa dan mengapa anda perlu ACCEPT.. setuju?

Seandainya terbit rasa ‘perlukah?/haruskah?’, maka tanya hati anda, mengapa pertanyaan itu muncul?.

Kalau benar-benar anda 'SUDAH BUANG SEMUA KISAH LAMA' dan OK JE.. maka, anda akan "just ACCEPT without QUESTION"... sebab, bila anda ACCEPT without question, meaning that, hati anda benar-benar menerimanya sebagai KAWAN (dh namanya pon "EX")..

Tapi, JIKA ADA TIMBUL PERTANYAAN, makanya, TANYA SEMULA HATI ANDA... masih ada getarkah utk menyambut salam SI DIA 'EX' ANDA?..

HAH!.. atas dasar fikir yg begitulah, makanya, JAWAPAN AKU ADALAH.. NO NO NO.. "DO NOT START... "

Firman Allah:
"Walaa taqrabul ziina"– Janganlah kamu menghampiri zina (Al-Quran Surah Al-Israa’ 17: Ayat 32).

Lihat ayat Allah... firman-Nya :- JGN MENGHAMPIRI.. (apatah lagi MELAKUKAN..) makna tersiratnya adalah.. JGN MEMBUKA RUANG DAN PELUANG UTK SYAITAN DUDUK DI HATI DAN NAFSU MENGUASAI DIRI.

Ingat tak entri CKLAH – XIIINAM751 yang bertajuk "Sporting tahap tinggi".

Andai implikasinya jadi sampai sebegitu sekali.. AKU TETAP DGN PENDIRIAN UTK SAY NO NO NO!. (IGNORE je!).

Mungkin OK bg anda dan si dia di sana.. tetapi.. bolehkah anda menerimanya JIKA PASANGAN ANDA YG MELAKUKAN DEMIKIAN DGN ALASAN “ALAH.. 'EX' JE PON!...” (lepas tu panjang pulak cerita yg belakang belakang belakang tu nanti.. eeee... nauzubillahi mindzaalik)....

TERPULANG ANDA....!!.

(MUJUR AKU TAK TAU SAPA EX-GIRLFRIEND LAKI AKU.. kuikuikui...).

.. dan syukur jugak sbb aku tak ada EX-BOYFRIEND... hahahaaaa...

OK.. I REST MY CASE!.

Thursday

Bahana Lidah

"Tergelincirnya manusia ke neraka bukan kerana perihal kakinya, tetapi bahana lidahnya".


YA!. Mudahkan mendapat DOSA PERCUMA! (dan azab neraka yg perit!.. owh tidaaakkk!!...). Lidah dan lisan yang berkata-kata!.

Sungguh aku akui.. INI KELEMAHANKU YG NYATA!. Umpama gula-gula, adakalanya mengutuk, mengeluarkan kata-kata marah, mengumpat, mengata.. menjadi bekalan sembang sumbang lidahku.. (sungguh aku malu tapi aku mengakui melakukannya!!).

Pasal kereta orang buleh jadi bahan mengata, pasal baju kahwin orang pun jadi bahan mengata, pasal majlis orang jadi bahan mengata, pasal pisang goreng, cucur badak, kuih loyang pon adakalanya buleh nak jadi bahan umpatan!!... HAISH!!... (apatah lagi pasal sikap dan tingkah laku orang lain... cepat je nak ’meninggalkan komentar’!! huhuhu...)... teruk sungguh kan!.. ada saja lidah ni nak berbicara BAB MENGATA, MENGUTUK dan MENGUMPAT!!.. (dan ada pulak tu pairing partner yg dok sudi jadi peneman.. huhuhuhu.. "cheq sedih la.. tapi cheq dok buat menda mengata mengumpat nih... adoooiiii laaarrrrrr"... huhuhuhuhu....).

(hambaoiii haaaiiii... best sungguh nooo kalau dh start enjin.. tak teringat setan dok mengipas membisik bertepuk tangan kiri kanan hoiiii.. adooiiiiiiii... huhuhuhu)



Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda , yang bermaksud:
"Sesungguhnya ada seorang hamba benar-benar berbicara dengan satu kalimat yang termasuk keridhaan Allah, dia tidak menganggapnya penting; dengan sebab satu kalimat itu Allah menaikkannya beberapa derajat. Dan sesungguhnya ada seorang hamba benar-benar berbicara dengan satu kalimat yang termasuk kemurkaan Allah, dia tidak menganggapnya penting; dengan sebab satu kalimat itu dia terjungkal di dalam neraka Jahannam". [Hadis Riwayat Bukhari].


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya aku saksikan kebanyakan ahli neraka adalah perempuan." [Hadis Riwayat Bukhari].


Firman Allah:
"Dan mereka mengadakan bagi Allah apa yang mereka sendiri tidak menyukainya; dalam pada itu, lidah mereka memperkatakan perkara yang dusta, (kononnya) bahawa mereka akan beroleh kesudahan yang baik di sisi Allah. Tidak syak lagi, bahawa bagi merekalah api neraka, dan bahawa merekalah orang-orang yang disegerakan (masuknya ke dalam neraka)". (Al-Quran Surah An-Nahl 16 : Ayat 62)

Firman Allah:
"Dan janganlah kamu berdusta dengan sebab apa yang disifatkan oleh lidah kamu: “Ini halal dan ini haram”, untuk mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah; sesungguhnya orang-orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya. (Mereka hanya mendapat) sedikit kesenangan (di dunia), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya." (Al-Quran Surah An-Nahl 16 : Ayat 116-117)

PERINGATAN DAN AMARAN KERAS:

MENGUMPAT, MENGATA, MENGUTUK ITU JUGA MAKSIAT!
ZINA MATA, ZINA TELINGA, ZINA HATI, ZINA FIKIRAN (menonton aurat yg terbuka, mendengar bualan yang berunsur lucah, menghampiri kepercayaan syirik, lagha, kuat berangan, memikirkan dan menginginkan perkara yang terlarang dan haram) – JUGA TERGOLONG DALAM PERKARA MAKSIAT!..

Aduh!.. mudahnya diri terjerumus ke lembah maksiat!!..

"Kerana Pulut, Santan Binasa,
Kerana Lidah, Masuk Neraka".

Nauzubillahi mindzaalik!..

(kalau lidah lembu, buleh jugak buat sup!.. sedap ooo sup lidah lembu!!.. rapuh.. ekehkehkeh).


Ya Allah.. Ya Rabb.. tolong hamba-Mu ini...


Ya Allah.. aku mohon:
  1. Jadikanlah aku teman bicara yang solehah dan jujur.
  2. Mantapkan keyakinanku akan amaran dan bahaya siksaan-Mu di dunia dan azab akhirat akibat silap laku dan lisan yang berkata salah.
  3. Kuatkan imanku untuk sentiasa melatih lidahku berkata jujur atau jika tiada yang perlu diperkatakan, maka jadikan aku berupaya untuk diam!.
  4. Tanamkan kekentalan dalam jiwaku untuk sentiasa mengaji, mengkaji dan mengamalkan Al-Quran kalam mulia-Mu Ya Allah dan anugerahkanlah kejujuran dalam setiap ucapan dan tingkahlaku perbuatanku.
  5. Ingatkan diriku agar aku tidak jemu dan tidak lupa untuk membasuh dan membasahkan lidahku dengan ZIKRULLAH..


Ku mohon redha-Mu Allah.... Redhai aku.. Ameen.


Wednesday

Dugaan itu derita??..


"Allah tidak akan membebani seseorang melainkan dengan kesanggupannya!".

Pasti ayat ini biasa di dengar atau dituturkan tatkala diri dirundung masalah dan diberati dengan ujian hidup.. BENARKAN?..

YA.. aku akui.. aku turut menuturkan bait yang sama jika ingin menenangkan sesiapa yg dilanda masalah.. Hatta AKU JUGA MENASIHATI DIRIKU SENDIRI DENGAN AYAT SUCI ALLAH ITU.....dan aku berpegang benar dengan ayat-ayat Allah itu.. kerana itu janji-Nya kepada kita, makhluk ciptaan-Nya. AKU YAKIN DENGAN ITU..

Cuba buka lembaran Al-Quran Kalamullah yang suci itu.. (serta terjemahannya).. lihat surah demi surah, ayat demi ayat..

BUKAN SEKALI PESANAN ALLAH KEPADA KITA TENTANG "PERNYATAAN" SERTA JANJI-NYA ITU!!..



Firman Allah:
".................. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya…………….." (Al-Quran Surah Al-Baqarah 2 : Ayat 233).

Firman Allah:
"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya............................". (Al-Quran Surah Al-Baqarah 2 : Ayat 286).

Firman Allah:
"................................ Kami tidak memberatkan seseorang dengan kewajipan melainkan sekadar kesanggupannya..........................." (Al-Quran Surah Al-An’am 6 : Ayat 152).

Firman Allah:
"....................................Kami tidak memberati diri seseorang (dengan kewajipan) melainkan sekadar yang terdaya olehnya, – merekalah ahli Syurga......................" (Al-Quran Surah Al-’Araf 7 : Ayat 42).

Firman Allah:
"Dan Kami tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya; dan di sisi Kami ada sebuah Kitab (suratan amal) yang menyatakan segala-galanya dengan benar, sedang mereka tidak dianiaya." (Al-Quran Surah Al-Mu’minun 23 : Ayat 62).

Firman Allah:
"Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan." (Al-Quran Surah Ath-Thalaq 65 : Ayat 7).

NAH!!... LIHAT ITU.. berkali-kali Allah berfirman tentang UJIAN-NYA DAN KEMAMPUAN KITA..

ULANG AYAT 7 PERENGGAN AKHIR DI SURAH ATH-THALAQ (65) ITU:-
"Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan"!!..

ITU JANJI ALLAH..

Maka:-
"Fa-biayyi alaa'i Rabbi kuma tukadzdzi ban???????"
(Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?)

[Kalimat ini Allah ulang sebanyak 31 kali dalam Surah Ar-Rahman (55). Daripada 78 ayat, 31 daripadanya adalah ayat di atas ini..]

JUSTERU ITU.. TANYALAH DIRI WAHAI DIRI!!!... (ingatan KHUSUS utk DIRIKU!!..)

...........................................................................................

Jika kau minta nasihat, aku bukan pakar motivasi untuk menimbal balik emosi dan mindamu, aku juga masih perlukan bimbingan dan panduan...
Jika kau minta pendapat, aku bukan insan yang berpengalaman luas dalam selok belok makna kehidupan, aku juga masih belajar dan terus belajar...
Tiada nasihat mahupun pendapat yang mampu aku sampaikan padamu teman...

ANDAI KAU RASA TERBEBAN.. JIKA KAU RASA TERPUKUL... SEKIRANYA KAU RASA TERPURUK dengan nasib yang kau anggap malang yang bertimpa.. ITU NORMAL!!.. "RASA" itu berlaku kepada sesiapa sahaja...

TAPI!..andai kau menyangka HEBATNYA DUGAAN DERITAMU itu sehingga kau tidak mahu mempercayai keagungan-Nya lagi.. ITU SALAH!!!.. SANGAT-SANGAT SALAH!!!.. (dan aku membantah keras- sekeras-kerasnya!!!)

..........................................................................................

Wahai teman.. ingin aku bersuara di sini:-
Tidak lebih tarafku walau setangga tingginya daripadamu.. dan tidak pula kurang tarafmu setangga rendah daripadaku.. KITA SERUPA.. dianugerahkan akal, nafsu, iman dan takwa... bukan kita yang menentukan darjat sesiapa.. HANYA ALLAH MAHA MENGETAHUI... aku hanya inginkan keredhaan Allah.... "TITIK".

BERITAHU AKU.... SIAPA YANG SELAMA HIDUPNYA TIDAK PERNAH DI UJI??? SIAPA.. SIAPA???.. SIAPA MANUSIA YG BERASA DIRI MEREKA HEBAT TANPA PERLU DIHADAPKAN UJIAN ALLAH??.. SIAPA??.. SIAPA??

Sedangkan Rasullullah S.A.W, junjungan umat, kekasih Allah itu, lagikan diuji dengan segala bagai ujian.. SIAPA KITA YANG IBADAH HANYA SEKAKI LALANG INI untuk tidak menerima cubaan dan dugaan?? Sudah lengkapkah ibadah wajib sehari semalam kita tunaikan?. Semak kembali rukun ihsan, rukun iman dan rukun islam, sudah cukupkah kita penuhi? Fardu Ain dan Fardu Kifayah, adakah kita patuhi?. Berapa banyak ibadah sunat yang kita peruntukkan sehari untuk mengabdikan diri kepada Allah?. Betulkah terjaga aurat kita sepanjang hari selama berhadapan dengan yang bukan mahram? Muliakah perbuatan harian kita setanding ketertiban perilaku para Nabi serta sahabat Baginda? Terjagakah lisan kita tatkala menutur kata, mengumpat, memaki, memarahi manusia waima di kala bersendirian?

Maka itu.. APAKAH KITA BERASA DIRI INI TERLALU ISTIMEWA SEHINGGA TIDAK LAYAK MENERIMA KIFARAH ATAU UJIAN ATAU DUGAAN DARIPADA ALLAH YANG MAHA BERKUASA?.

Orang yang mewah berharta itu, kekayaan itulah ujian mereka..
Orang yang miskin harta benda, kemiskinan itulah ujian mereka..
Orang yang alim agama, ilmu itulah ujian mereka..
Orang yang tiada pegangan hidup, kekufuran itulah ujian mereka..

Aku juga manusia ciptaan Allah.. TIDAK TERKECUALI DARIPADA UJIAN ALLAH!... PERLUKAH AKU CANANGKAN KEPADA KALIAN SETIAP DUGAAN HIDUPKU?

TIDAK MENGAPA.. aku simpan bahagian ceritaku.. bukan untuk tatapan sesiapa.. cukup untuk aku sedar bahawa Allah masih sayang dan memerhatikan aku.. justeru itu aku redha dengan ujian-Nya dan... YA.. pada setiap dugaan, setelah ianya berlalu, aku temui segala sinar dan rahmat.. Syukur Alhamdulillah.... Aku yakini kalimah "LILLAHI TA'ALA"!!..


INI PERINGATAN UNTUK DIRIKU dan dirimu (jika itu perlu!!)..
"TENANGKAN HATI DENGAN BACAAN AL-QURAN (SERTA MAKNANYA) DAN BANGUNLAH UNTUK SOLAT MALAM (TAHAJJUD)".. segalanya terjawab di dalamnya...

Serahkan segala resah dan gelisah kembali kepada ALLAH YA HAFIDZ.... semoga beroleh perlindungan, rahmat dan redha-Nya.. Ameen.


!!.


Firman Allah:
"Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) dari Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): 'Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku'. (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian nikmat yang tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu)." (Al-Quran Surah Az-Zumar 39 : Ayat 49).






.

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.