Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Tuesday, November 16, 2010

Salam Aidil Adha.


Bagi yang berpuasa hari ini dengan niat Berpuasa di Hari 'Arafah, semoga ibadah puasa kita diterima Allah.

Hayati sabda Rasulullah S.A.W:
“Tidak ada hari yang paling banyak Allah membebaskan hamba-Nya pada hari tersebut dari Neraka dari hari 'Arafah”. (Hadith Riwayat Imam Muslim)

Dan Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari ‘Arafah. Maka Baginda bersabda:
“Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)

Wallahu’alam bisawab.

Walau apa jua jaminan Allah serta Rasul-Nya tentang berpuasa pada Hari Arafah, yang pastinya, puasa serta ibadah kita adalah untuk mencari keredhaan-Nya dan sebagai tanda syukur atas rahmat rezeki dan anugerah yang Allah berikan kepada kita.

Juga kehadiran Aidul Adha ini kita sambut sebagai tanda mensyukuri hadirnya hari ibadah korban yang mambawa kita mengenang kembali tentang pengorbanan dua Nabi besar Allah, Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail seperti yang diceritakan di dalam Al-Quran:

Firman Allah yang bermaksud:
"Maka tak kala anaknya ini sampai (keperingkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata : "Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi ku bahawa aku akan menyembelihmu, maka fikirkanlah apa pendapatmu? anaknya menjawab : "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu, Insaya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang bersabar. Setelah kedua-duanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu), dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (kami sifatkan Ibrahim dengan sesungguhnya azamnya itu telah menjalankan perintah kami), serta kami menyerunya : Wahai Ibrahim, engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu". demikianlah sebenarnya kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata. Dan kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang sebenar". (Al-Quran Surah As –Shaafat 37 : ayat 102 - 107)

Zulhijjah. Ibadah Haji. Ibadah Korban. Hari Raya Aidul Adha.

Aku terbayang keindahan tawaf mengelilingi Kaabah. Sama keadaannya bumi mengelilingi matahari di landasan orbitnya. Seperti galaksi mengelilingi cakerawala di landasan aturan-Nya. Seiring, sejalan, seia, senada dan sekata. Cantik!. Subhanallah.

Melihatkan umat Islam yang menunaikan haji saban waktu, terasa bangga dan bahagia dalam diri. Ramai sungguh umat Muhammad hamba Allah ini yang bertebaran di muka bumi. Alhamdulillah.

Rukun Islam ke-5 ini telah disempurnakan oleh mereka yang menunaikan Haji di Kota Mekah. Semoga Allah menerima ibadah mereka dan semoga mereka mendapat Haji yang mabrur. Dan semoga kepulangan mereka nanti dengan seribu rahmat dan keinsafan. Semoga mereka beristiqamah dengannya. Semoga sahaja setiap umat islam berpeluang menjalani ibadah haji, rukun islam yang ke-5 itu. Allahu Akhbar.

Firman Allah:
"Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan dan engkau melihat manusia beramai-ramai masuk agama Allah. Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepada-Nya sesungguhnya ia sangat-sangat menerima taubat". (Al-Quran Surah al-Nasr 110 : Ayat 1-3 )


“Ya Allah… aku memohon kepada-Mu.. untuk diriku, bagi kedua ibu-bapaku, suamiku, anak-anakku, kaum keluargaku, sanak-saudaraku, sahabat-handaiku, jiran tetanggaku, serta seluruh umat Muhammad yang berdoa memohon keampunan dan keredhaan-Mu.

Ampunilah dosa-dosa kami terhadapMu Ya Allah, dosa kami terhadap diri kami sendiri, terhadap ibubapa kami, terhadap suami/isteri/anak2 kami, terhadap saudara mara kami, terhadap sahabat-handai kami, terhadap jiran tetangga kami, dan sekalian mereka-mereka yang berurusan dengan kami, ampuni kesalahan yang telah kami lakukan samada secara sedar atau tidak, sengaja atau tidak, yang telah berlalu pada masa dulu, yang sedang atau masih dilakukan sekarang dan juga yang akan datang.

Ya Allah, terimalah ibadah kami, berkatilah kehidupan kami dunia dan akhirat. Permudahkanlah urusan kami. Cukupkan dunia kami. Matikanlah kami dalam Husnul Khatimah. Jauhkan kami dari azab siksa neraka-Mu. Tempatkan kami ke dalam syurga-Mu Ya Allah. Ameen.”

“Sesungguhnya aku bersyukur Ya Allah, dengan setiap kebaikan pemberian-Mu dan sesungguhnya aku redha Ya Allah, dengan setiap ujian yang Kau tetapkan kepadaku. Aku penuh yakin dan tawaduk Ya Allah, setiapnya adalah untuk aku mencari rahmat dan kasih-sayang-Mu dan sebagai tanda aku adalah hamba-Mu dan dalam ketentuan-Mu. Dan sesungguhnya, tasbih dan tahmidku hanya untuk-Mu Ya Raab.

Subhanallah. Alhamdulillah. Laa ilahaillallah. Allahu Akhbar.

Ameen ya Rabbal Alamin!”




"Allahu Akhbar, Allahu Akhbar, Allahu Akhbar.


Laailahaillallahu Wallahu Akhbar.


Allahu Akhbar walillahil Hamdh. "




.

10 comments:

kak Erna said...

Amin..ya Rabbal alamin..semoga di makbulkan doa tiny..untuk semua..insyaallah..

aNIe said...

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA buat Tiny sekeluarga... semoga segala doa dimakbulkan... ameen

anjang said...

Kak tiny best tulisan ni.... menusuk sehingga ke dalam... besarnya rahmat Allah untuk manusia....Tidak ternilai rasanya nikmat yang karuniakan Allah kepada hambanya.... Allah hu Akbar

Cikgooden said...

salam aidil adha...

KAKTINY said...

Kak Erna > Semoga Allah makbulkan doa kita semua kak.. Ameen.

Kak Anie > Selamat Aidul Adha kak.. semoga Allah redhai kita semua ya.. Ameen.

KAKTINY said...

anjang > gaya penulisan tak best tara mana pon.. tapi yg buat tersentuh tu sbb ada makna hadis periwayat sabda Rasulullah dan terjemahan ayat2 Al-Quran yang suci lagi benar, yang tiada tolok bandingnya itu... kan..


cikgooden > selamat jugak ya.. (bila la aku nk bleh singgah tepeng makan kue tiaw org tepeng nk belanja eh?.. hihihi)..

blackcardomompods said...

Salam aidiladha ktiny,moga kita semua mati lam keadaan baik dan sempurna imannya.smlm tgk vid ustaz kazim psl haji mabrur,bgus gak

tasekM said...

ai raya kl tahun ni. yu raya mana yang...?



.

ckLah@xiiinam said...

Selamat hari raya Tiny!


:)

Masy said...

samat ari raya kak tiny!

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.