Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Thursday

Kerana saya sayang semuanya..


Sepagi bersama Dr. Rose @ Klinik Mediviron!.. hihihihi.


Doctor : I’ll give you 2 days MC. U need a true rest!.

Aku : Alaaa Doctor, tak boleh la lama2, kesian Boss saya. Banyak pending work nanti.

Doctor : Ke, U nak 2 weeks warded?. "Bed Rest" at Hospital?

Aku : Errrkkk… tak nak la camtu doctor.

Doctor : U ni workaholic sangat la!.

Aku : Tak lah doctor. Bukannya workaholic pun. Saya bukannya banyak kerja sangat kat ofis tu. Cumanya bila time Boss saya ada, saya tak gamak untuk tak pergi kerja!. Boss saya jarang masuk ofis, boleh kira dengan jari berapa kali dia ada. Sebab tu setiap kali dia datang ofis, saya tak gamak untuk cuti atau MC kecuali kalau betul2 emergency!!.

Doctor : Ni kira emergency la ni.

Aku : Takla ‘parah’ sangat kan doctor?!. Still under control right?!.. hihihi.. Kesian la kat Boss saya kalau saya tak de. Kesian jugak kat kawan-kawan ofis nak pick up call and take message utk saya.

Doctor : U banyak sangat kesian kat orang sampai lupa kesian kat diri sendiri!.

Aku : Aaaaaaaa?????!!!!...

....................................................................................................................................

Pagi-pagi dan dapat satu 'das' daripada doktor!. huhuhu..

Takdelah macam tu doktor, saya sayang juga diri saya kerana ‘inilah’ anugerah terbesar Allah kepada saya – yakni DIRI SAYA SENDIRI!. Allah begitu Pengasih dan Penyayang telah memberi nikmat kehidupan yang sangat baik kepada DIRI saya. Mana mungkin saya mensia-siakan anugerah yang Allah berikan ini.

Firman Allah:
“Yang demikian sifatnya ialah Tuhan yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani; Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya, dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah". (Surah As-Sajadah 32 : Ayat 6-7).


Sebenarnya.. Aku sayang semuanya..

Aku sayang keluarga aku sebab tu aku tak pilih kerjaya yang memerlukan waktu dan tekanan yang banyak. Mereka ini amanah Allah kepadaku.

Aku nak luang masa lebih dgn suami, anak2, mak ayah adik beradik, mertua ipar duai, sanak saudara.. Kekeluargaan ini adalah amanah Allah kepadaku.

Aku juga sayang kerjaya aku sebab inilah kerjaya yang Allah anugerahkan kepadaku setelah ‘ujian demi ujian’ pada kerjaya dahulu. Aku sayang Boss aku sebab bagi aku Boss ciptaan Allah seperti Boss aku hanya wujud 1 dalam 250,000 Boss di muka bumi ini.. (hahahaha)... Beliau sangat baik dan sangat prihatin. Mungkin Boss orang lain pun baik, tapi selama aku pernah ada BOSS, inilah Boss terbaik yang aku ada!!. Kerjaya ini adalah amanah Allah kepadaku.

Aku sayang kelas pengajian aku sebab dengannya aku sangat ‘enjoy’ menikmati kalam-kalam ilmu. Makin banyak yang aku pelajari, makin terasa kerdil diri ini. Dan semakin aku ingin mengkaji dan mengaji dengan lebih banyak. Ilmu-ilmu ini adalah amanah Allah kepadaku.

Aku sayang persekitaran yang Allah berikan kepadaku, sahabat handai rakan taulan serta kehidupan yang serba sederhana. Sangat indah. Ada pasang surut, ada mentari ada hujan ada pelangi.. Serba menarik. Ianya juga adalah amanah Allah kepadaku.

Aku sayangkan umur, ilmu, kesihatan, juga setiap inci kehidupan yang Allah aturkan kepadaku. Ini semua adalah amanah Allah kepadaku.

Firman Allah:
"Dia lah yang telah menciptakan manusia; Dia lah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?". (Surah Ar-Rahman 55 : Ayat 3-4, dan 13)


Aku sangat bersyukur dengan setiap yang Allah hadirkan dalam hidupku. Sangat-sangat bersyukur. Meski ada ketikanya aku di uji dengan ribut taufan banjir bah, tetapi benar seperti kata falsafah:

"We enjoy warmth because we have been cold...
We appreciate light because we have been in darkness...
By the same token, we love sweetness because we experienced bitterness"

Benar. Setiap ujian derita musibah itu adalah anugerah yang amat bernilai apabila berjaya membawa diri keluar dari alam ngeri itu! Ia kemudiannya bertukar menjadi satu pengalaman dan pengajaran yang sangat bermakna!... dan BAHAGIA.. apabila merasakan bahawa Allah memerhati dan bersama kita dengan setiap anugerah musibah dan anugerah nikmat itu!. Subhanallah...

................................................

Jadi.. untuk Doktor Rose ku sayang.. (hihihihihi)

Saya sayang keluarga saya, saya sayang kerjaya saya, saya sayang ilmu pengajian saya, saya sayang persekitaran saya... untuk semua itu, pastinya SAYA SAYANG DIRI SAYA.. kerana.. yang paling utama, yang teratas dari itu semua, ------> "SAYA SANGAT SAYANGKAN ALLAH.." Yang menjadikan saya dari tiada kepada ada.. dari kosong pengalaman kepada banyak pengajaran, dari berseorangan kepada ramai mengelilingi, dari jahil ilmu dapat mempelajari iman dan takwa.. dari tiada jiwa kepada sempurna roh dan anggota.. semua anugerah Allah itu sangat saya syukuri, hargai, dan sayangi.

KERANA SEMUA ITU ADALAH NIKMAT ANUGERAH ALLAH YANG PALING BERNILAI DALAM KEHIDUPAN SAYA!.

.. Maka itu, saya ingin menjaga dan mentadbir amanah-amanah Allah itu semua.. sebaik mungkin... meskipun adakalanya seperti melebihkan satu perkara dari perkara lainnya.. tapi untuk satu tempoh yang lain, perkara lain pula yang menjadi keutamaan berbanding perkara tadi....

Firman Allah:
"Dan katakanlah (wahai Muhammad): 'Segala puji tertentu bagi Allah (yang melimpahkan nikmat-nikmatNya yang tidak terhitung), Ia akan memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda kekuasaanNya supaya kamu dapat mengetahuinya (dengan jelas nyata)'; dan Tuhanmu tidaklah lalai akan segala yang kamu kerjakan”. (Surah An-Naml 27 : Ayat 93).


Saya sayangkan semuanya.. semua ini adalah AMANAH Allah kepada saya... (moga untuk amanah-amanah ini, saya dapat menjawabnya dengan baik apabila di soal di akhirat kelak!!.... kerana banyak lagi jawapan lain yang tidak bisa saya jawab dengan sempurna.. banyak khilaf saya berbanding kebaikan.. banyak kejahilan berbanding ilmu.. banyak picang berbanding amal.... banyak yang terabai dari yang terkawal!!!.... ngeri memikirkannya!! Allahu)


Ya Rabb. Ampuni hamba-hambaMu.. Redhai kami semua. Ameen.












.

Friday

Zulhijjah dan Aidil Adha

Esok, 9 Zulhijjah..

Ayuh semua, yang tidak berkesempatan menjejakkan kaki di Tanah Haram - Tanah Suci Kita Mekah, AYUH KITA BERPUASA..... satu hari yang penuh barakah hendaknya..

Mohon agar Allah mengampunkan dosa-dosa lalu kita dan dosa-dosa yang akan datang.. Dan.. puasa itu semata-mata untuk mencari dan meraih redha Allah..

Daripada Sayyidatina ‘Aisyah telah berkata : Tiada dari hari dalam setahun aku berpuasa lebih aku gemari daripada hari Arafah. (Hadis isnad sohih oleh Ibnu Abu Syaibah dan Baihaqi)


Kemudian.. tanggal 10 Zulhijjah.. kita bersama menyambut Hari Raya Aidil Adha.

Bagi yang berkorban, Alhamdulillah.. bagi yang tiada rezeki berkorban tahun ini, tanamkan azam untuk berkorban di tahun-tahun akan datang..

Begitu juga bagi yang tiada rezeki ke Kota Mekah untuk menunaikan Ibadah Haji pada tahun ini, moga-moga Allah jemput di tahun hadapan atau tahun-tahun ke hadapan.. Ameen.




SALAM AIDILADHA!..




YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.