Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Saturday, March 12, 2016

Kenangan bedah buku dan tazkirah

BismillahirRahmaanirRahiim.

Subhanallah.

Rupanya tiada satu pun yang saya ceritakan tentang naskah sulung saya, Kerana Aku HambaNya dalam ruangan ini.

Akan diceritakan kemudian.

Kali ini, lompat terus kepada status FB yang di catat pada tarikh hari ini.
.
Tuan mentor penulisan serta rakan-rakan penulis menyeru saya berkongsi pengalaman dan perasaan, pertama kali berada di hadapan khalayak untuk sessi bedah buku, sekaligus memberi tazkirah kepada audien (siswazah).
.
Saya katakan kepada mereka, saya sudi berkongsi cerita, tetapi mereka perlu bersedia 'bernanah telinga mata' membaca status yang pastinya panjaaaaanng! (Mohon bertabah kepada yang sudah terjebak membaca dan membacanya hingga S.E.L.E.S.A.I).
Hahaha.
*******
.
Ya. Namanya pun pengalaman pertama.
Gugup.
Gerun.
Bimbang.
Risau.
Ngeri.
(Teruja itu sedikit, yang seram itu lebih banyak).
Pelbagai emosi negatif bermain dalam jiwa, turut mengganggu seharian tugasan keutamaan.
.
Ya. pelbagai perasaan dan dialog yang bermain dalam kepala.
.
*******
1) Bimbang.
Jujur, saya bimbang 2 perkara.
i- Audien terlalu ramai sehingga saya gugup mahu berbicara (penyakit takut pentas!)
ii- Audien tiada yang datang yang mungkin akan menyebabkan saya rasa kurang semangat.
Itu yang saya rasa.
Ya. Ada lagi satu.
iii- Saya bimbang apabila sejurus pegang microphone, saya cakap merapu meraban ke laut dalam sampai audien tak faham dan tak boleh nak hubung sambung apa yang saya sampaikan kerana berterabur atau terlalu 'speedy' (ya, kelemahan saya antaranya, saya cakap sangat laju!!! dan ketawa sangat kuat!!! Huhuhu).
.
*******
2) Lucu.
Ada satu perkara yang lucu berlaku ketika yang dipandu suami di hadapan pos pengawal.
Kereta ditahan dan Tuan suami turunkan tingkap sebelah saya.
Dengan level konfiden tinggi saya mahu beritahu pengawal bahawa saya ada acara di dalam kolej ini. Itu yang sedang saya rangka dialognya.
Malangnya, suara saya tersekat di celahan kerongkong dan hilang kelam apabila Tuan pengawal itu senyum dan berkata,
"Oh. Penceramah jemputan. Plat 6604. Ya. Sudah diberitahu tadi untuk parking di dalam. Silakan masuk."
Mulut saya berada pada skala 'aaa' dan pegun.
Sebutan *Penceramah jemputan* buat saya terus rasa hilang kata dan tak dengar apa-apa bunyi, waima hembusan angin sepoi petang! (Oh duniaaaaa....).
.
Hilang juga segala ucapan yang biasa diajar untuk ditutur seperti, 'Terima kasih, Tuan. Allah rahmati Tuan yang baik.' Tiada. Hanya 'pegunan aaaa' itu masih kekal hingga Tuan suami parking di tempat KHAS!
.
*******
3) Gementar
Melangkah turun kereta, saya mencari pemilik wajah dan namanya Cikpuan Dahlia, wakil Legacy Publishing. Sebab tak kenal sesiapa pun wakil pelajar di situ.
(dan, ya, Cikpuan Dahlia datang sambil senyum. Mujur dia perkenalkan dirinya, jika tidak, saya buat tak kisah sebab menyangka beliau adalah pelajar. Hahaha. Kecil molek dan cantik orangnya. Hihihi).
Tiba di perkarangan surau, saya lihat kelibat dua orang jejaka. Seorang itu dikenali dan seorang lagi tidak dikenali. Yang dikenali itu pastilah Tuan Adha (juga wakil Legacy), yang tidak dikenali itu adalah Tuan Wan Muhammad Nazrul Fitri, wakil pelajar Kolej (ku sangka pensyarah yang turut serta, matang sungguh budak ini! Kalau mengaku doktor pun, saya percaya).
.
*******
(4) Rancak
Saya, tuan suami dan wakil Legacy di bawa masuk ke bilik makan VIP (amboi, dasyat kolej korang dik, dekat kantin pun ada bilik makan VIP... hebatnya haiiii).
Berbual-bual tentang diri dan pengalaman, saya mula mendapat rentak, dan ia menjadi bualan yang rancak (dah diaorang bagi peluang kat akak bersembang, memang borak sakan laaaa... hahaha. Nasib la korang kena 'brain-wash' benda yang korang tak terfikir untuk buat masa 'belajar' ni kan.... hahaha).
*******
5) Kagum
Alhamdulillah, selepas solat maghrib, sebelum masuk ke tempat tazkirah, semasa saya duduk sebentar di ruang tepi surau, sempat bersalaman dan berbual dengan Timbalan Pengarah Kolej, Prof. Madya Qodriyah Hms yang bijaksana.
Dalam perbualan singkat itu, sempat saya berkenalan sedikit dengan beliau. Beliau adalah pensyarah dan juga pakar farmakologi (doktor juga ni). Balu kematian suami kira-kira setahun yang lalu, mempunyai dua orang anak perempuan dan yang bongsu sedikit kurang upaya.
Allahu Allah.
Alangkah bertuahnya saya.
Saya berkenalan dengan wanita hebat.
Saya mohon untuk peluk dan cium pipi beliau untuk mengambil semangat dan kekuatan srikandi bidadari syurga.
Kagum.Malu
.
********
6) Malu
Usai solat maghrib berjemaah, kira-kira jam 8.00malam, Tuan Pengacara Majlis memperkenalkan 'penceramah jemputan' - ketika ini saya agak tersembunyi di belakang pintu, si penceramah tercari-cari kelibat saya usai beliau memberi kata pembuka (Tuan suami yang cerita... hahaha. Kasihan awak dik, akak ni tak alert langsung. 'Nerbes' dik, nervous tau!)
.
Saat melangkah dan berjalan ke meja yang disediakan, lutut sikit lagi nak longlai. Seram sejuk tangan dan kaki bila tengok khalayak duduk dan saya diberi meja dan kerusi di hadapan para hadirin yang datang.
Saya congak dalam kiraan kasar, ada dalam 50 - 60 orang siswa, siswi yang hadir. Allahu Akhbar.
.
Apabila duduk di kerusi dan pegang microphone, sesaat seperti 'blur' dan 'kelu'. Malu menerpa. Tebal! Rasa seakan pipi merona merah.
Ucapan salam dan bismillah, tidak tahu mana mahu di ucap dahulu (siapa ingat, tolong beritahu. Sampai hari ni saya tak boleh recall... huhuhu).
.
********
7) Lancar
Saya mohon Allah ambil semua rasa saya dan berikan tenang dan mudahkan tutur kata saya.
Syukur saya bersedia dengan skrip 8 muka surat (walaupun tak sempat baca dan tak sempat praktis, main taip je tengahari tu).
Saya mulakan dengan memberi tajuk (nak sebut tajuk dan topik pun keliru, tergagap tau tahu nak sebut mana satu! Haish!)
Selepas saya nyatakan tajuk, saya mulakan dengan 3 + 1 soalan pembuka yang menuntut mereka mengangkat tangan.
.
Oleh kerana saya sudah berkenalan dengan Prof Madya, maka, setiap contoh saya akan minta anggukan persetujuan Prof. Jadinya, saya tak kekok sangat (sebab sudah kenal 'ibu' mereka... jadi, anak-anak di hadapan, dengan cakap akak ye dik... hihihi).
.
*******
8) Kawal suara dan ikut skrip
Permulaan agak kelam kabut sikit sebab microphone sama rasa dengan saya, tidak 'user friendly' pada mulanya. Bingit.
Tetapi, dengan kecekapan adik yang menjaga bahagian teknikal, segalanya menjadi baik.
Saya berusaha untuk kawal suara dan bercakap seperti berbual santai. Tidak terlalu laju dan tidak terlalu perlahan.
Saya atur mengikut skrip yang dibina (ini amat membantu... walaupun tak ikut susun atur).
Yang pasti, saya penuh yakin 100% saya ikut skrip adalah untuk bahagian pemula (soalan) dan penutup (kesimpulan) - yang lain, berteraburan... entah mana perenggan lima mana perenggan enam, pun tak tahu. Belasah sahajalah dik, janji mesej itu kalian dengar.
(Teks whatsaap adik sepupu saya terbayang dalam ruang mata. 'Kaktiny, SPEED SLOW SIKIT!' - Cheh!)
.
*******
9) Lega
Di tengah-tengah tazkirah, saya dengar sayup-sayup suara azan. Saya nyatakan kepada wakil pelajar untuk berhenti, beliau kata teruskan, masih ada masa.
Saya sudahkan isi kandungan tazkirah seperti yang saya catat dalam skrip - dan ia habis pada jam 9.00 malam (satu jam tepat. Fuh).
.
Sejurus kesimpulan, doa dan ucapan salam, rasa lapang dada (masa bangun, baru rasa pijak karpet surau).
.
Lega sungguh. Tekak terus rasa dahaga (air yang dihidang tak mampu nak minum masa bagi tazkirah).
.
******
10) Syukur dan bahagia.
Maha suci Allah Ya Baari ya Barr yang mengatur agenda dengan baik. Saya bersyukur yang amat.
Mendapat komentar baik (menerusi laman muka buku dan mesej) daripada wakil pelajar dan Puan Dr. pensyarah, hati berbunga ceria.
Keseronokan itu tidak mampu diucap untuk digambarkan. Kaedah "Show don't tell" tidak berjaya untuk dicoret di dalam bentuk tulisan (alami sendiri, ia pengalaman indah dan mahal).
Mohon Allah jadikan tazkirah itu satu ibadah dan kata-kata yang bermanfaat yang dalam redha-Nya. Amin.
******
Ok.
Itulah 'SERBA-SEDIKIT' antara kenangan dan 'perkongsian' sepanjang acara bedah buku "Kerana Aku Hamba-Nya" & tazkirah maghrib bertajuk "BERDAMAI DENGAN TAKDIR" di Kolej Tun Syed Nasir, UKM Kuala Lumpur pada Khamis, 10 Mac 2016, jam 8.00pm - 9.00pm.
.
******
S.E.L.E.S.A.I 
.
.
Alhamdulillah.

Allah permudahkan dengan semudah-mudahnya.
.
Segala pujian kembali kepada Allah Ya Baari Ya Barr yang merencanakan yang baik-baik dalam hidup hambaNya ini.
.
Salam takzim
-Kaktiny-

1 comment:

AGEN KLG said...

Thank you for sharing in this article
I can learn a lot and could also be a reference
I hope to read the next your article updates

[-] KLG

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.