Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Tuesday, September 06, 2016

PhD Oh PhD : Part 22 ~ Pilot Test

BismillahirRahmaanirRahiim.


Setelah melalui fasa-fasa menyayat hati seperti dalam entri lepas, (kononlah sangat!), saya membulat tekad untuk mula kembali penulisan yang memang sangat lama terbengkalai.

Puas memujuk hati supaya cepat-cepat keluar daripada rasa duka itu. Tidak mahu berlama-lamaan dalam kotak emosi yang membazirkan masa dan tenaga.

Saya ambil semula kotak (yang sudah berhabuk penuh) yang tersimpan borang-borang soal-selidik untuk pilot test. Ada 62 keping semuanya.

Saya hubungi seorang adik junior (yang sudah lepas VIVA, bahagianya!), saya minta set temujanji untuk ajarkan cara masukkan data dalam SPSS untuk dapat realibility item kajian.

Dapat tarikh temu-janji, sabtu lepas, jam 2.00 petang, saya berteleku menadah ilmu dan meminta bantuannya mengajar saya untuk kendalikan data SPSS. 

Alhamdulillah, Allah datangkan malaikat kecil ini untuk membantu saya.

Allah Ya Wasi' Ya Barr ganjari beliau dengan sebaik-baik kebaikan, sebanyak-banyaknya.




Beliau turut mengajar bagaimana mahu cari realibiliti.


Fuh!

Belajar daripada orang yang mahir, mudah benar melihatnya.

Dan memang mudah apabila mengetahui cara dan kaedah yang betul.



Gigih snap gambar satu persatu, takut terlupa step. Hahaha.
Terima kasih kepada teknologi. Hihihi.



Jam 6.00pm SIAP key-in kesemua 62 data. Alhamdulillah.



Seronok apabila lihat data-data, Cronbach's Alpha tinggi dan melepasi takat minima yang diperlukan.


Ternyata soalan-soalan itu boleh dipakai untuk Actual Test. Alhamdulillah.
.

Tapi tak semua, ada juga yang mengundang padah!

Adoi.


Cronbach's Alpha rendah, below .7, memang haruslah kena tukar soalan ni. Huhuhu.
.
.
Sekarang sedang gigih menyiapkan laporan untuk 'Kebolehpercayaan Item'. 

Mohon sangat Allah izinkan mood rajin ini berterusan.

Mahu siapkan juga penulisan penuh tahun ini!

M.E.S.T.I!



Mahu VIVA bulan 3, 2017.

WAJIB USAHA SAMPAI BERJAYA.

Sedang motivasikan diri sendiri untuk kuatkan semangat dan terus berusaha sampai menjadi.

BUAT BAGI JADI!

Allah pandang pada usaha, sebab ketentuan itu HAK-NYA!

.
.
Segala pujian kembali kepada Allah Ya Baari Ya Barr yang merencanakan yang baik-baik dalam hidup hambaNya ini. Alhamdulillah Allah Ya Syakur. 
.

Salam takzim
-Kaktiny-


No comments:

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.