Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Tuesday, October 23, 2012

PhD Oh PhD: Part 2 ~ ALASAN adalah Pembunuh Senyap!!.

Dialog beberapa minggu yang lepas..

Cik Abang : Kenapa abang tengok leen dah tak banyak baca dan menulis sekarang ni?. Komputer pun tak bukak. Takde assignment ke?.. dah tak tulis tesis lagi ke?.

Aku: Hmmm… bukan taknak tulis. Tapi, LECEHLAH. Susah nak tulis KALAU banyak benda yang TAKDE!..

Cik Abang : Apa yang takde?

Aku: Banyak benda yang TAKDE yang buat MOOD leen DOWN nak buat tesis!!.

Cik Abang : Antaranya?

Aku: Leen tak pegi lagi bengkel Dr. OT – dia ajar cara mudah nak buat thesis!. Bila baca e-book dia dan blog dia, baru leen tahu yg selama ni apa yg leen buat sangatla membazir masa!!.. ASYIKLA BERLANGGAR DINDING, LEBAM BENJOL TAK TENTU HALA!!..

Cik Abang : Habis tu, kenape tak pergi je?.

Aku : Dah register dah!. Tunggu harinya je..

Cik Abang : Kena bayar?

Aku : Mestila.. takkan nak ILMU free je?.. Kita kalau kena kerja hujung minggu pun nak claim OT (Over Time!!).. Besar rahmat Dr tu nak ajarkan.. kalau tidak asyik la dok tersadung melintang patah kiri kanan.

Cik Abang : Hah.. dah tu, apa lagi yang disusahkan hati?.

Aku : SUSAHla nak start taip tesis atau download journal2 tu kalau takde laptop yang boleh jadi MAIN utk support!.
(saat ni dh terasa meluat sungguh pd si ’aku’ ni!.. MENGADA!! - mcm minta di'cepuk' pon ada gak bunyinya!!!))

Cik Abang : Tu kan ada komputer. Ada netbook. Ada Samsung S3 lagi.. (tak payah la nk bahankan orang!!.. handphone takde kaitan dlm ini bab!!)..

Aku : Leen nak Ultrabook. Senang skit nak bawak ke kelas or ofis. Ringan.

Cik Abang : Apa beza dengan laptop?.. Berapa harga dia?.

Aku : Dia lebih ringan.. slim and sangat canteeekk!!.. Harganya RM sekian sekian sekian..

Cik Abang : Hmm... esok kita pergi survey. Sambil tu telefon amir, suruh carikan jugak.

Aku : Thank U!..



Dialog minggu lepas.

Kak Zu : Tiny dah start buat tesis?

Aku : Apa pun belum kak zu!!.. Camne nak siapkan tesis dalam 5 sem ni?. Ni dah sem ke-2.. Tension lah!!.. Tiny tawakkal je la!!..

Kak Zu : Kenapa tak start lagi, kak zu tengok banyak yang tiny dah buat dulu.

Aku : Yang buat tu semua mengarut je kak zu. Takde value utk tesis PhD langsung!!.. Peringkat PhD ni kena bnyk refer journal.. bukan boleh sesuka hati petik tajuk dari langit je!!.. Tapi, nak cari jurnal dan bahan tesis kena cari di tempat yang betul.. kena masuk website, kena pergi library!.. Tu yang tak buat lagi tuh!!.. Tension sangat. Nak pergi library, dok bertangguh hari. Selagi tak cari bahan, selagi tu la tiny takde mood nak buat!.

Kak Zu : Nanti kita set hari untuk pergi library nak?.

Aku : Boleh jugak kak zu. Ada geng, semangat sikit. Bila nak pergi sorang tu yang BERCINTA amat tuh!.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ALASAN!!..

ALASAN ADALAH PEMBUNUH DIAM KEPADA IMPIAN!..

Impian aku untuk melengkapkan penulisan tesis dalam amsa 5 semester akan menjadi ANGAN-ANGAN jika aku terus-menerus mencipta ALASAN untuk kepuasan ’nafsu’ sendiri!.

Nafsu mencipta alasan terusan menyelubungi hati aku kerana aku tahu TIADA PROGRESS dalam penulisan thesis PhD dan ini sudah semester aku yg ke-2!!!.. (Relax je lebih!! Haish).

Dialog-dialog antara aku, cik suami dan rakan sekelas sangat2 menunjukkan aku mempunyai SEJUTA ALASAN untuk menutup kekurangan diri!.

Ada satu AGEN SULIT yang sgt besar yang sedang mengintip IMPIAN aku iaitu – MALAS!!..

Aku kena belajar untuk LAWAN AGEN MALAS INI!..

Aku tahu bahawa AGEN MALAS ini hanya bisa dilumpuhkan dengan AGEN D.U.I.T!!

YA!. Aku perlu kembali kepada nawaitu asal - yakni mencari ilmu kerana Allah dengan formula "D.U.I.T"!!..

D - DOA
U - USAHA
I  - ISTIQAMAH
T - TAWAKKAL

Bagaimana aku boleh terus bertawakal utk siapkan tesis dalam 5 semester jika di semester ke-2 dah pon tp aku belum berusaha untuk membaca, menaksir dan menulis?.

Pernah satu ketika aku sangat bersemangat!. Tapi sekarang semangat itu sgt luntur!. Aduhai. Aku perlu menggilapkan kembali IMPIAN aku agar aku dapat me’nyah-hapus’kan agen malas itu!!..

Ya.. aku perlu kembali ke pangkal jalan. Perlu kembali berdoa kepada Allah pentadbir sekalian jiwa.. aku mesti mula kembali berusaha untuk menempuh kejayaan.. aku mesti beristiqamah dalam usahaku.. dan aku bertawakkal atas apa jua yang telah Allah tetapkan padaku.. aku yakin ia terkandung hikmah yang banyak yang perlu aku cari kebaikan dari setiap kejadian!!..

AKU INGIN TERBANG MENGGAPAI IMPIAN!!!..

Bermula dari ’ZERO’ – and become a ”HERO”!!.. in achieving my WISH!.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Catatan aku kali ini adalah tentang kisah perjalananku aku sepanjang menempuh laluan PhD ini.

Jika baik yang berlaku, aku pulangkan rasa syukur itu kepada Allah yang Maha Unggul.

Yang tidak baik itu adalah kelemahan dan kealpaan dari kekhilafan diriku!!..
Aku merancang, Allah merencana rancangan, rancangan Allah yg paling HEBAT!.

Sesungguhnya setiap kejadian itu, ada Yang Menjadikan!.

Dan Dianya itu adalah ALLAH!!..

Setiap kejadian baik atau buruk itu ada sebab musababnya.. yang buruk menjadi asbab untuk datangnya kebaikan.. yang baik menjadi sebab agar menginsafi kekerdilan diri dan keagungan yang Maha Esa..

Firman Allah:
“Apa jua jenis rahmat yang dibukakan oleh Allah kepada manusia, maka tidak ada sesuatupun yang dapat menahannya; dan apa jua yang ditahan oleh Allah maka tidak ada sesuatupun yang dapat melepaskannya sesudah itu. Dan (ingatlah) Dia lah sahaja yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Al-Quran Surah Al-Fathir 35 : Ayat 2)
Suhbanallah!..

Benarkan!!.. Aku tidak mampu memberi manfaat waima mudarat kepada diriku, mahupun kepada orang lain TANPA ALLAH yang menggerakkannya dan mengizinkannya berlaku.

Betapa pun aku ingin memberi manfaat kepada orang, jika tanpa izin Allah, tidak akan tercapai hasratku. Betapapun aku inginkan manfaat itu untuk diriku, tanpa izin dan kehendak Allah, tidak juga akan berlaku.

Yang baik tak semestinya baik!
Yang buruk tak semestinya buruk!.

Baik atau buruk sesuatu perkara, terkandung di dalamnya hikmah yang banyak – kepada yang mahu dan tahu untuk mengambil pengajaran dan iktibar!!..

Firman Allah:
”Dan apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Tuhannya dengan keadaan rujuk kembali bertaubat kepadaNya; kemudian apabila Allah memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) daripadaNya, lupalah ia akan segala bahaya yang menyebabkannya merayu kepada Allah sebelum itu dan ia pula menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah, untuk menyesatkan dirinya (dan orang lain) dari jalan Allah. Katakanlah (kepadanya): “Bersenang-senanglah engkau dengan kekufuranmu itu bagi sementara, sesungguhnya engkau dari penduduk neraka”. (Engkaukah yang lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya? “Katakanlah lagi (kepadanya): “Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.” (AL-Quran Surah Az-Zumar 39 : Ayat 8 & 9)

”Ya Rabb.. aku tidak mohon untuk tidak diuji. Sesungguhnya aku akur, bahawa di setiap desah nafas, derap langkah, kejadian dan peristiwa, baik dan buruk adalah takdir yang Kau tetapkan kepadaku seperti yang telah dicatat oleh Qalam, yang telah tersimpan kemas di Luh Mahfuz. Maka itu Wahai Tuhan Pemilik sekalian jiwa, aku mohon agar Kau berikan kekuatan kepadaku untuk berhadapan dengan setiap ujian-Mu. Aku mohon agar Kau sentiasa perhatikan aku yang sedang memikul pemberian-Mu.. berikan kesabaran kepadaku.. permudahkan laluanku.. tenangkan hatiku agar bersabar dan bersyukur menempuh liku kehidupan.. berikan kemampuan kepadaku untuk menggalas amanah-Mu – dalam anugerah, dalam musibah, dengan syukur, dengan sabar – dengan redha.. demi meraih redha-Mu”.

Redhailah kami semua Ya Rabb. Ameen.

4 comments:

Unknown said...

Dialog kak tiny ngan husband saman ngan saya. Lepas pergi seminar dr. ot, saya terus cerita- cerita. Conclusion cerita sebenarnya nak laptop baru. Sbb dr. ot pakai ultrabook mcm hebat. Alhamdullilah, suami ikut aje kehendak isteri dia sbb yg penting habis PhD.

Saya doakan kak tiny dipermudahkan urusan dunia dan akhirat :)

mychickenfloss said...

wah bestlah dapat husband supportive dan sangat memahami..:) moga dipermudahkan perjalanan PhD.:)

Kaktiny said...

Cik Puan Azura Hashim > hehehe. Mengada je kan kaktiny ni. Banyak songeh dan beralasan... hahaha.

Kaktiny said...

Chicken_Floss > Alhamdulillah. Jazakillahu khair atas doanya. :-)

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.