Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Tuesday, October 30, 2012

PhD OH PhD : Part 3 ~ Terhantuk dinding, berlanggar tiang!. Cukup2lah!!..


Aku selak kembali folder-folder lama dan proposal-proposal PhD yg aku buat masa tengah bersemangat duluuuuu…


(1/10 : antara helaian-helaian TAJUK DAN KERANGKA KAJIAN utk proposal PhD!!)




Ya, proposal pertama PhD aku bertarikh seawal 2 Jun 2009!!.. (convo Master pun belum masa ni!!.. aku convo Master pada August 2009)... Perghh... sungguh BERSEMANGAT!!... dan selepas itu muncul satu demi satu demi satu TAJUK dan KERANGKA KERJA “Proposal PhD” yg aku nk buat KONONNYA!!...

Ada tu yang aku dh siapkan “WRITE UP”nya – KONON!!.. (’isi cerita’ mcm penuh’, tapi entah hape yg aku merabankan!!!)

TAPI.... sehingga tarikh hari ini, detik ini dan saat ini (2012), TAJUK DAN KERANGKA KERJA proposal PhD aku JAUH, LAIN, BEZA, TAK DE KAITAN LANGSUNG dengan cadangan kertas kerja yang pertama dulu (2009) – SANGAT-SANGAT BERBEZA!!!..

Malah – juga ianya amat berbeza daripada yg aku submit untuk apply PhD (2011) dgn apa yg TER”LATEST” (dh nk masuk 2013) ni yg aku nk kaji!!.. haiiyooorrrrkkk!!!...

Andai  aku ‘faham’ betul apa itu KEHENDAK THESIS, rasanya dari tahun 2009 sampai 2012 ni, maunya aku dh settle PhD aku sebelum aku daftar kot!!.. (AGAKNYA laa!!)!!.. hahaha...

YA, aku akui.. di peringkat ini pemahaman aku tentang KEHENDAK THESIS masih KABUR.. bukan salah sesiapa, tapi salah aku sendiri.. kerana aku tidak benar-benar mencari dan mengerti apa itu THESIS / DISSERTATION!!..

Masa di peringkat Master, dissertation sekadar ’part of the subject’, jadinya tiada ’keperluan mendesak’ utk aku benar2 memahami konsep dan kaedah thesis ini sebenarnya.. jadinya, terus terang aku nyatakan bahawa aku buat dissertation + Viva memang sekadar mencukupkan syarat graduasi – tanpa ada ’jiwa’ di dalamnya!..

Masa tu mmg bersemangat nk sambung PhD sebab konon baru selesai master, so, macam FAHAM sangatla apa nk buat utk PhD nanti!!...

Sejak habis master (tahun 2009) sampai awal tahun ini (2012), terlalu banyak TAJUK DAN KERANGKA KAJIAN yang aku buat!!.. rasanya lebih daripada 50 tajuk + kerangka kajian yg aku dh lakarkan!!.. sebab apa?.. SEBAB AKU TAK FAHAM KONSEP!.. AKU TAK FAHAM KEHENDAK THESIS!!.. tapi aku sgt BERSEMANGAT NK BUAT THESIS!!!... kuikuikuiii....

Tapi, sekarang, baru aku sedar, yg selama ini, AKU TAK  BENAR-BENAR FAHAM!!... MAKA ITULAH AKU ASYIK TERHANTUK DINDING, BERLANGGAR TIANG!.

Aku rasa, cukup-cukuplah takat tu je aku menulis proposal yg entah hape-hape!!.. LETIH!!.. For the time being, aku mmg ”STOP” seketika apa jua aktiviti berkaitan proposal thesis!!..

Jujurnya, ia salah aku sendiri!..

Aku kurang bergaul dgn orang yg terlibat dlm akademik membuatkan aku SYOK sendiri ibarat berjalan dlm GELAP sambil pakai spek mata hitam!!!.. Aku juga kurang bertemu-bertanya kepada pensyarah.. juga kurang bertemu-bual dengan Senior2... hanya asyik dengan khayalan penulisan PhD sendiri – di 4 penjuru dinding pejabat aku ini!!...

Sebab aku bukan dari ’line’ akademik, maka itu, aku mungkin kurang jelas dan kurang faham kehendak thesis yg betul.. aku sekadar bergantung kepada SEMANGAT dan KEHENDAK sendiri utk sambung belajar!!!..

... dan sebab tu jugak la aku jd LETIH!!.. sebab lari tanpa map.. redah jalan gelap dgn spek mata hitam.. tu pasal asyik TERHANTUK DINDING, BERLANGGAR TIANG!!.. terbabas kiri kanan dan akhirnya STRESS sorang-sorang!!!.. hahahaha..


Ya, aku suka membaca dan menulis.. menulis memang hobi aku.. menulis merapu lagi terror – nk pulak meluah isi hati – mcm yg tgh tulis sekarang nih!!..sebab tu aku nak sangat buat PhD.. sebab aku nak menulis penulisan berbentuk ilmiah dan dengan guide yg betul!!..

Malah, aku sambung Master juga PhD pun bukan langsung berkaitan dengan kerjaya aku sekarang.. Bergelar Dr?.. itu sekadar Bonus utk ’orang’ seperti aku, kerana dengan JAWATAN aku di Company sekarang, tiada yang perlu aku kejarkan atau idamkan dengan gelaran tersebut (bukan boleh naik pangkat dah pun!!.. dh tak ada pangkat lain dh utk LEVEL aku!!!...  hihihihi).

Sungguh aku bersyukur bila Allah temukan aku dengan blog Dr OT.
Sangat2 bersyukur... melalui pembacaan demi pembacaan tulisan beliau, buat aku akur dan semakin YAKIN bahawa memang BENAR bahawa selama aku menulis proposal PhD sejak tahun 2009 hingga sekarang ini, aku MEMANG TERHANTUK DINDING, BERLANGGAR TIANG!!... SEBAB APA?.. SEBAB AKU TULIS ’SYOK SENDIRI’!!.. yehaaaa!!..

Membaca e-book Dr. OT buat aku sangat tak sabar nk TULIS THESIS DGN CEPAT DAN BETUL.. dan buat aku tak sabar nk ikuti Bengkel beliau!.

InsyaAllah, moga Allah permudahkan.. moga Allah izinkan utk aku mengikuti Bengkel Penulisan Thesis Cepat oleh Dr. OT pd 9 November 2012 ini dgn sahabatku sayang @maiza!!.. (bertempat di ’tempat jatuh lagi dikenang’.. inikan pula tempat dapat first degree and first dating dgn cik abang sayang!!!!.. hihiihii.. UiTM Shah Alam di hatiku!!!... <3 o:p="o:p">


Firman Allah:
Katakanlah (wahai Muhammad): “Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang paling rugi amal-amal perbuatannya? (Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan”. (Al-Quran Surah Al-Kahf 18 : Ayat 103 dan 104)


”Ya Rabb.. sebahagian surah Al-Kahf menceritakan kisah Nabi Musa dan Nabi Khidir... Nabi Musa punyai Nabi Khidir untuk menunjukkan Baginda beberapa perkara di luar norma pemikiran biasa manusia... .. izinkanlah aku temui mereka-mereka yang Kau anugerahkan jiwa seperti Nabi Khidir dalam menyampaikan ilmu-Mu.. Jauhkanlah aku daripada menjadi hamba-Mu yang rugi, yang menyangka amalanku betul tapi sebenarnya sia-sia.. Jadikanlah aku hamba-Mu yang beradab dan berakhlak dalam mencari, mengamalkan dan menyebarkan ilmu-Mu... aku mohon petunjuk-Mu, hidayah-Mu,  kemudahan serta keredhaan-Mu.. Perhatikan aku Ya Allah.. Ameen”.



Ya Allah.. redhai kami semua.. Amin.



No comments:

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.