Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Friday, May 13, 2016

10 tahun bersama AFFIN

BismillahirRahmaanirRahiim.

Tahun ini, pada 10 April 2016, genap 10 tahun berkhidmat sebagai Setiausaha kepada Pengerusi AFFIN Holdings Berhad.

10 tahun di kerusi dan meja yang sama, bilik yang sama dan Boss yang sama - YABhg Gen (B) Dato' Seri DiRaja Tan Sri Mohd Zahidi Hj. Zainuddin.
.
Banyak kisah dan peristiwa pahit manis, masam kelat, suka bahagia yang berlaku di sini - dan bilik 4 segi sama ini menjadi saksi bisu pada setiap kisah dan cerita.
.
Hari ini, Kelab Sukan pejabat @ KESKAH anjurkan trip ke Phuket, Thailand.
Sepanjang 10 tahun bekerja, hampir setiap tahun dapat mengelak diri daripada mengikut rombongan pejabat atas pelbagai alasan yang memang Allah izinkan ia menjadi alasan munasabah. Kecuali sekali, tahun lepas, trip ke Perth, Australia, terpaksa-rela juga mengikut tanpa boleh kompromi kerana tiada alasan untuk tidak ikut serta.
.
Setiap tahun, syarikat ini akan adakan dua trip.
Satu trip dalam negara dan satu lagi trip luar negara.
Ia berselang-seli untuk dua acara berbeza.
Trip KESKAH dan trip team building.
.
Tahun ini, kedua-dua trip adalah di luar negara.
KESKAH ke Phuket, Thailand.
Team-building ke Beijing, China. 
.
Dan tahun ini juga, saya memilih untuk tidak turut serta. 
.
Kenapa saya tidak suka ikut trip pejabat?
Salah satu sebab nyata yang tiada dakwa-dakwi lagi adalah kerana anak-anak yang berlima itulah.
Tidak pernah sekalipun saya tinggal bermalam di luar tanpa bersama mereka. 
Justeru itu, untuk melakukannya, adalah amat berat sekali.
.
Sebab kedua adalah, kurang diperkenan oleh suami. 
Tuan suami saya bukan jenis yang boleh berdikari dengan anak-anak yang ramai itu. 
Kasihan beliau sekiranya terpaksa mengurus anak ke sekolah, ke taska, ke tadika, menghantar, mengambil menjemput pulang dan lagi makan minum pakai yang tiga di bawah itu masih berpampers dan minum susu... huhuhu. Cabaran besar baginya.
.
Ketiganya. Hahaha. Ini bersifat peribadi dan agak melucukan.
Kerana saya G.A.Y.A.T!
Saya takut naik kapal terbang.

Biar naik kapal laut atau kereta - biar perjalanan jauh memandu atau berlayar di lautan, nama kata naik kapal terbang, mula jemari saya seram sejuk (menaip ini pun saya mula rasa gigil di jari-jari saya).
.
Mungkin saya pelik atau dikatakan mengada-ngada tapi, itulah hakikatnya.
Orang mungkin tidak faham rasa itu.
Sama seperti orang yang 'hantu durian' tidak boleh terima kenapa ada orang benci durian dan kata durian itu busuk.
Sama juga halnya kepada pencinta budu dan sambal belacan yang rasa pelik ada orang boleh menangis dan muntah bau budu dan sambal belacan.
Pun begitu juga halnya, kepada yang tidak mungkin faham, kenapa ada orang sangat takut dengan kucing sehingga boleh berdiri panjat atas meja makan apabila kucing lalu bawah kaki.
.
Rasa pelik itu tidak mungkin dapat difahami kepada orang yang 'normal' tetapi ia berlaku kepada saya yang 'kurang normal' ini.
.
Maka itu, saya lebih selesa untuk tidak ikut apa juga acara yang melibatkan perjalanan naik kapal terbang (kecuali tempohnya singkat seperti Penang - KL).
.
Untuk tahun depan, InsyaAllah direzekikan selesai pengajian PhD dan selesai VIVA serta submit full thesis (menanti detik konvokesyen sahaja - Amin Amin Amin), saya tidak tahu apakah ada alasan yang 'valid' lagi untuk saya tidak turut serta dalam trip anjuran Organisasi. Hihihi.
.
Hari ini, 13.05.16 hingga 15.05.06, rakan-rakan sepejabat sedang bergumbira di Phuket dan saya dengan senang hati duduk di pejabat buat kerja penulisan tesis (dan kerja Boss).
.
Bermula 16.05.16 hingga 22.05.16, Tan Sri Boss pula akan berangkat ke London selama satu minggu.

Doakan saya gunakan masa terluang itu untuk perkara manfaat yakni penulisan tesis PhD. Doakan saya dapat siap distribute dan collect questionnaire selewat-lewatnya hujung bulan ini (bulan 5) dan boleh tumpu kepada key ini data sepanjang ramadhan nanti (bulan 7).

Habis raya, sudah boleh buat analisis dan full write up (bulan 8). 
By bulan 9 sudah boleh isi borang VIVA. 
6 bulan permohonan - doakan VIVA sebelum bulan 3 dan dapat flying color.
Lepas itu, tunggu graduasi - Dr. Tiny Azleen Binti Yahaya. 
Amin. Amin. Amin. 
.
.
Untuk ketika ini, aktiviti lain, selain kerja dan penulisan tesis, hanya beri tumpuan kepada bengkel START MC -itupun rasanya nak buat 2 kali sahaja - untuk percuma, lepas tu, nak buat berbayar dan mungkin 2 bulan sekali baru buat. Bergantung permintaan dan waktu yang ada.
.
.
Aktiviti facebook, media sosial yang lain, akan diperlahankan sedikit demi sedikit.
Mungkin akan banyak diblog sebab mahu latih menulis di samping meninggalkan kenangan pada penulisan dan peristiwa.

Tulis di blog boleh panjang-panjang. 
Tulis di FB tak best panjang-panjang - lepas tu nanti, susah nak trace balik di mana cerita yang di tulis.
.
Ok. Cukup untuk hari ini.
InsyaAllah akan bersambung lagi.
Mohon ada umur dan rezeki yang Allah beri.
Amin. 
.
.
Segala pujian kembali kepada Allah Ya Baari Ya Barr yang merencanakan yang baik-baik dalam hidup hambaNya ini. Alhamdulillah Allah Ya Syakur. 
.

Salam takzim
-Kaktiny-

No comments:

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.