Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Monday, February 06, 2017

PhD Oh PhD : Part 23 ~ Final Semester!

BismillahirRahmaanirRahiim.



Apabila membaca surat daripada UPM tertera maklumat pengesahan pendaftaran pelajar, terus jantung rasa macam nak tercabut!
.
Allahu Allah.

Semester ini sudah di semester akhir, TAHUN AKHIR pengajian - 2017.

Terasa masa yang panjang itu, cepat pula berlalunya.

Sejak mendaftar pada penghujung tahun 2011, dengan 2 kali defer semester, tahun ini merupakan tahun kelima pada semester ke-10.

Tawaran pengajian adalah sebagai pelajar SEPENUH MASA tetapi keadaan sebenar pengajian adalah SEPARUH MASA.

Sepanjang 2011 - 2017, tiga kali proses mengandung, kelahiran dan berpantang. 
Dan ya, seperti yang rakan-rakan pengajian cakap, saya ada '3 anak PhD!' (2012, 2013 dan 2015).
Dan supervisory committee saya oulak cakap, "Baik awak siapkan cepat PhD ni Tiny, kalau tidak, lagi bertambah setiap tahun!" D.E.N.G!

Tahun ini juga merupakan tahun ke-11 saya menjawat jawatan yang sama, iaitu sebagai Setiausaha kepada Pengerusi di syarikat yang sama iaitu Affin Holdings Berhad, Kuala Lumpur (syarikat induk kepada Affin Bank Berhad, Malaysia). 

Menggalas tugas sebagai pelajar dan ibu kepada 5 orang anak range umur bawah 12 tahun, juga pekerja sepenuh masa yang bertugas Isnin-Jumaat, 8.30pagi hingga 5.30 petang, yang perlu keluar rumah seawal jam 6.30pagi untuk hantar anak-anak ke sekolah, tadika dan taska, juga pulang adakalanya lewat hingga ke malam, saya akui saya tidak mampu bergerak sendirian tanpa izin Allah dan tanpa Allah hadirkan malaikat-malaikatnya yang tidak putus-putus memberikan bantuan.

Sungguhlah Allah Ya Malik itu penguasa yang mempunyai kekuatan dan DIA sahaja yang mampu beri kekuatan kepada sesiapa yang dikehendaki.

.
Semester akhir ini, pastinya saya lebih tertekan.
Tertekan untuk siapkan Chapter 4 dan 5 dan bersedia untuk VIVA.

Pada post PhD Oh PhD: Part 22 yang lepas, bersungguh saya mohon untuk VIVA bulan 3.
Tapi, nampaknya dengan progress yang agak perlahan (final data belum siap), mungkin akan berlaku kelewatan kepada permohonan tarikh VIVA! Huhuhu.

Tidak mengapa.
Jalan Terus!
.
TULIS SAMPAI S.I.A.P!
BUAT BAGI JADI!

 
.
Saya tahu Allah sudah aturkan sebaik-baik rencana-Nya untuk saya.
Namun saya juga akur, bahawa takdir Allah itu atas doa hamba-Nya juga.

Maka itu, saya sangat berdoa dan berdoa dan berdoa juga memohon doa sekalian yang ikhlas mengingati saya supaya doakan untuk saya supaya siap penulisan tesis sepenuhnya tan VIVA dengan distinction serta graduasi pada tahun ini, 2017.

Ini doa saya setiap waktu. Saya mohon Allah terima doa ini dan doa orang yang ikhlas mendoakan yang sama kepada saya, tanpa hijab dan terus ke langit-Nya. Allahumma Ameen Ya Mujeeb.
.
Hari ini saya menulis apa rasa hati saya.
Sebenarnya lucu apabila dipandang dari skop yang besar.
Sebab PhD ini hanya samada sehelai 'temucut' atau sepohon pokok kelapa dalam padang kehidupan yang luas.

Tapi, saya mengimpikan PhD saya ini ibarat sepohon pokok kelapa dalam ribuan pokok kelapa di ladang kelapa.

Maksudnya, biar PhD ini menjadi manfaat kepada diri saya dan dapat saya manfaatkan kepada orang lain. Itu azam saya dan iltizam saya untuk menggenggam ijazah ini.

"THE TIME WILL COME!" Alhamdulillah.
.
Saya tahu itu.
Saya tahu Allah lebih tahu keperluan PhD itu kepada kehidupan dan masa depan saya dan kenapa saya bersungguh mahukannya.
Saya yakin akan Ar-Rahman Ar-Rahim Allah.
Saya terusan mohon dan minta kepada Allah Ya Samad.
Mohon Allah Ya Baari rencanakan semudah-mudahnya perjalanan penulisan tesis ini, kelancaran semasa VIVA dan keputusan pemeriksa yang baik serta penerimaan senate untuk saya graduasi tahun ini. Amin. Amin. Amin. 
.
.
Hmmm... 
Membaca semula flow dari atas ke bawah, saya sendiri keliru, sedang berbicara sendirikah atau sedang bercerita kepada khalayak pembaca?

Inilah 'penangannya' apabila sudah lama tidak tulis di media sosial dan sudah terlalu tepu dengan penulisan akademik dan juga terlaku pekat rasa debar dalam dada menghitung hari-hari yang dihabiskan tanpa menulis tesis. 


*******

Hari sabtu minggu ini, kenduri kahwin adik lelaki saya.
Pun jiwa tidak menentu. Mood mahu meraikan sangat tipis.
Keterujaan hampir kepada 'nol' sebab tinggal satu sabtu dan ahad sahaja selepas minggu ini untuk saya prepare tesis saya sebelum perjumpaan seterusnya dengan 'Supervisory Committee Member' yang setakat ini dicadangkan tarikh pada 22 Feb 2017.

* 'Supervisory Committee Member - Ini juga satu 'topik' menarik untuk dijadikan satu post. 
Simpan untuk next post. Hihihi.

.
.
Segala pujian kembali kepada Allah Ya Baari Ya Barr yang merencanakan yang baik-baik dalam hidup hambaNya ini. Alhamdulillah Allah Ya Syakur. 
.

Salam takzim
-Kaktiny-






2 comments:

Min Aina Ila Aina said...

Assalamualaikum kak..
Kita berada dalam keadaan yang hampir sama..2011 - 2017 PhD yang full time tetapi sebenarnya tidak full time..mengandung, keguguran, memgandung, bersalin, anak sakit, suami sakit, masalah kewangan..mungkin ranjaunya berbeza..tapi, rasanya sama.

Saya doakan akak, dan jika sudi doakan saya juga Maizura Osman grad 2017 ini. In sha Allah. Semoga Allah al-Baari, ar-Razzaq memberi rezeki PhD buat kita.
Selamat berjaya!

Cik D momy the ZAs said...

Semoga Allah mempermudah urusan kaktiny dan semoga dapat menyudahkan pengajian dgn cemerlang.

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.