Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Friday, June 04, 2021

2021- Meneruskan jihad ilmu

Masya-Allah Tabarakallah.
Sudah masuk tahun 2021.

Lama sungguh membiarkan blog ini bersarang.
Entah ada atau tidak lagi yang mengikuti blog ini.

Diri aku sepanjang kurangnya aktiviti di blog ini?
Allahuakbar Kabira.
Banyak perkara yang berlaku.

16 November 2019, aku dan sahabatku, Maiza, berjaya graduasi PhD.
Kepada mereka yang ikuti kisah kami berdua, pasti tahu bahawa pada tahun 2012, kami bersama mendaftar PhD dengan penuh semangat juang mahu paku puncak pengajian tertinggi ini.


Akhirnya "jubah kepak belang tiga dan topi tudor bonnet" itu berjaya aku sarungkan dan pakai pada hari kejayaan kami dalam dunia pengajian PhD ini.


Namun, ada sesuatu yang berlaku sebulan sebelum hari bersejarah aku itu.

Pada 18 Oktober 2019, ayahku kembali ke rahmatullah. 
Pergi meninggalkan dunia fana ini.
Pergi meninggalkan aku dan rasa teruja mahu sarungkan jubah kepak itu dan pakai topi tudor bonnet itu kepadanya.

Sebulan sahaja lagi. 
Sebulan lagi, aku akan graduasi tetapi Allah ambil ayah sebulan sebelum tarikh konvo PhD aku.

Innalillahi wainnailaihi raajiun.

Sedih, pastinya!

Tapi aku bersyukur, kerana Allah beri peluang aku simpan doa yang tak kesampaian itu untuk aku mohon diperkenankan di akhirat kelak.

Semoga sahaja arwah ayah dipakaikan pakaian kebesaran di syurga kelak menggantikan baju konvo PhD yang tidak sempat beliau sarungkan. Insya-Allah. Biiznillah.


Catatan perjalanan sepanjang pengajian PhD, aku catatkan dalam naskhah solo Dr. Secretary - Mendaki Puncak PhD.

Begitu juga dengan sahabatku, Maiza. Beliau catatkan kisahnya dalam MyTimeline - Kerani ke PhD.

Tahun 2020, aku dan sahabatku, Datin Dr. Maiza berazam untuk sebarkan dan kongsikan ilmu PhD kami ini kepada pelajar pascasiswazah yang memerlukan di luar sana.

Bersama Tuan Suami dan seorang adik bijak, Suriani a.k.a Sue, kami bergerak di bawah Inspiwriter Academy, melaksanakan pelbagai program untuk pelajar pascasiswazah.




Jadinya, bermula tahun lepas, tahun 2020 dan tahun ini, tahun 2021, di celah-celah kekalutan dunia dengan kes Virus Covid19 ini, aku terus mahu meneruskan jihad perjuangan bagi menyebarkan manfaat dan berkongsi ilmu yang dalam kapasiti tahu dan mampu diriku kepada dunia pascasiswazah.

Semoga sahaja impian kami untuk membuka sebuah Universiti Penulisan dan Penyelidikan Antarabangsa (UPPA) menjadi nyata. Allahumma Amin Allah Al-Mujib.


Haza min fadli Rabbi. 

La hau la wala qu wata illa billah. 
Alhamdulillah. 
Terima kasih Allah. 
.

Kaktiny. 

 

2 comments:

Min Aina Ila Aina said...

Assalamualaikum Kak Tiny,

Setelah sekian lama saya tak jenguk reading list blog, hari ni tengok. Saja klik blog dengan nama INSPIRASI...tengok URL Kak Tiny..laaa...dah lama follow Kak Tiny di blog rupanya. Dok kenal di FB saja selama ni. haha

Atikah said...

Assalamualaikum kak...saya baru sahaja jenguk blog akk ..seronok baca😊

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.