Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Tuesday, February 08, 2022

Jihad Ilmu: Menunaikan janji jihad ilmu

 

Bismillahirrahmaa nirrahim.


Sudah masuk bulan February 2022.
Nampak gaya macam setahun hanya satu post sahaja di sini.
Hahaha.

Rindu pula zaman hanya blog sahaja menjadi medium perantara media sosial.
Setiap hari di Blog, sampai jadi isu pun berpunca dari blog. 
Ah, kenangan.

Sebenarnya, banyak di blog ini yang aku ceritakan perjalanan pengajian Master dan PhD aku.

Di blog inilah tempat aku curah segala rasa dan cerita perjalanan pengajian aku bermula zaman Master dan bersambung zaman PhD.

Cumanya, apabila Facebook sudah mengambil alih tempat, tiada lagi cerita yang aku catatkan di blog ini secara konsisten kerana semua sudah beralih ke FB yang lebih mesra tangan dan cepat.

***

Tahun 2019, Alhamdulillah, aku dan sahabat, Maiza Abd Kadir, sudah lulus graduasi. 
Sudah menyarung jubah PhD.

Dan sekarang, masa untuk kami tunaikan janji jihad ilmu ini.

Alhamdulillah, kami baru selesai berkongsi ilmu dalam Virtual Summit Sekolah Penulisan Tesis 2.0 - Sudah 2 tahun diadakan program ini secara dalam talian.

Terkini, aku sedang merancang satu Program baharu yang akan terus dikongsikan secara PERCUMA iaitu Program Seminar Bestnya PhD.

Ya, secara PERCUMA.

Ini jihad ilmu yang aku tahu dan mahu lakukan.
Perjuangan yang aku tak rasa bosan dan lelah meneruskannya.

Aku mahu terus berkongsi supaya pelajar pascasiswazah dan bakal pelajar Pascasiswazah Master/ PhD ada tempat rujukan sebelum mereka melangkah masuk ke dunia ini.

Tidaklah jadi BLUR AYAM macam aku dulu (sorry ayam, aku petik nama kau pulak ye... hahaha).



Inilah seminarnya.
Bestnya PhD.
PERCUMA.
Untuk pelajar dan bakal pelajar pascasiswazzah.
Orang yang taknak sambung pengajian, boleh dengar ke?
Apa salahnya kalau kau sejenis yang memang sukakan ilmu dan mahu ambil tahu dunia ini.
Jom sahaja, sertai program ini dan dengar aku bebel 3 jam. Hahaha.



Ya, aku tahu rasa perit pedihnya memasuki dunia pengajian tinggi tanpa persiapan rapi.
Kerana aku dulu begitu.
Daftar berbekalkan azam dan semangat serta keyakinan yang tinggi bahawa pendakian ini mudah untuk aku redah sehingga capai kemuncaknya.

Realiti?
Tidak seindah mimpi.
Tejatuh gaung, tergolek, terhantuk, tersadung dan hampir sahaja mati lemas aku dalam pengajian ini.
Ya, aku hampir melepaskan sahaja PhD yang hanya beberapa langkah sahaja untuk disudahkan.

Semuanya kerana aku bermula dengan cara yang salah, maka langkah aku yang seterusnya banyak yang pincang dan bermasalah.

Atas kesedaran itulah, aku yakin bahawa masih ramai dalam kalangan 'junior' PhD sekarang ini yang mungkin senasib seperti aku dahulu.

Kepada yang dah terror tu, ya, program ini bukan untuk mereka.
Pergilah ke program yang kau boleh meroket dengan laju, bukan mendaki perlahan mengikut denai  yang telah diteroka oleh aku (cewah! Kemain ayat. Hahaha)



Ramai juga yang mempertikai, kenapa perlu buat PhD?
Bagus sangatkah ada PhD?
Kalau tak ada PhD, tak berjayakah?

Sayugia aku ingatkan, TAKKAN SEMUA 7 BILLION PENDUDUK DUNIA YANG ADA PHD!
Takkan semua 7 billion penduduk dunia ada persamaan untuk memiliki semua yang sama!
TAK AKAN!

Jadinya, kepada kamu, kamu, kamu atau saudara mara kamu, anak kamu, adik beradik kamu, pasangan kamu atau sesiapa sahaja di sekeliling kamu yang kamu tahu mahu sambung pengajian PhD, berikan galakan dan dorongan, bukan diperlekehkan dan dipersendakan seterusnya dikeji dan diumpat sesuka hati. JANGAN!!!

Sebarkan maklumat ini kepada mereka, supaya mereka tahu apa yang mereka perlu lalui dan hadapi, dalam dunia pengajian tinggi Master dan PhD ini.

Kepada rakan-rakan blog yang mungkin merindui BEBELAN KAKTINY, jom, daftar sahaja dalam program ini dan anda boleh lihat sembang seorang kaktiny yang sudah tamat pengajian PhD.

Insya-Allah, Biiznillah.


Salam takzim,
KakTiny


No comments:

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.