Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Friday, September 09, 2011

MASA MUDA!.


Alhamdulillah.

Ramadhan telahpun dilalui.. Syawal telahpun dinikmati..

Firman Allah:
"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang hendak kamu dustakan?. Maha suci nama Tuhanmu yang penuh keagungan dan kemuliaan." (Al-Quran Surah Ar-Rahman 55 : Ayat 77-78).

(Tidak.. aku tidak berani mendustakan nikmat yang Allah anugerahkan kepadaku.. Sungguh aku sangat bersyukur.. dengan sesungguhnya..)

Terlalu banyak!.. Terlalu banyak nikmat yang Allah anugerahkan kepadaku.. nikmat tubuh badan dan pancaindera yang sihat.. Nikmat umur yang masih merasai kasih sayang kedua orang tua dan mertua.. juga menikmati kehidupan berkeluarga, bergelar isteri dan ibu.. serta pekerja dan ahli masyarakat… Nikmat kehidupan yang penuh asam garam ceritanya... TERLALU UNGGUL ANUGERAH NIKMATNYA!. ALLAHU AKHBAR!.

Malah.. ada lagi nikmat yang ditambahnya kepadaku.. nikmat yang sangat aku impikan.. menyambung pengajian di peringkat tertinggi dalam ‘Carta Pendidikan Pelajar’ – yakni peringkat Doktor Falsafah.. Subhanallah.. Pujian hanya untuk Allah yang mengizinkannya terlaksana. Alhamdulillah.

Bangga?.. LANGSUNG TIDAK!. Hanya syukur yang ku panjatkan kepada Yang Esa.

Sejujurnya, ketika ini hatiku diselubungi BIMBANG, TAKUT DAN GUSAR!. SUNGGUH..

Bukan kerana takut tidak mampu menyempurnakan pengajian, bukan risaukan tempoh pengajian yang tidak cukup atau seumpamanya... bukan juga kerana bimbang tidak dapat bergelar "Dr".. BUKAN!. TIDAK LANGSUNG!!.. (aku menyambung pengajian bukan untuk mengejar nama, pangkat, gaji atau kedudukan.. LANGSUNG TIDAK.. jawatanku sekarang tidak memerlukan GELARAN tersebut.. jika adapun, IA TIDAK AKAN DAPAT MERUBAH NAMA JAWATAN YANG AKU SANDANG INI.. NAN ADOLAH!!! – jadi, pengajianku ini langsung tiada kaitan dengan kerjaya dan pangkat).

Namun, yang aku BIMBANGKAN.. TAKUTKAN... dan GUSARKAN adalah...

Merenung dalam maksud tersirat di sebalik yang tersurat di hadis ini (membaca yang tersirat sahaja dah rasa mendidih dada.. apatah lagi jika benar-benar mengetahui makna tersirat.. mahu pecah meruap otak kepala!!).

Sabda Rasulullahi Sallallahu Alaihi Wassalam.
"Sentiasalah kaki anak Adam itu berdiri di hari kiamat dihadapan TUHANnya sehingga dia ditanya empat perkara: Umurnya kemana dihabiskannya. Masa mudanya dimana dipergunakan. Hartanya dari mana ia peroleh dan kemana dibelanjakannya serta ilmunya sejauh mana dia mengamalkannya." (Hadis Riwayat Al-Tirmizi).

Berapa 'umur' USIA MUDA itu?.
Andai ditanya kepada yang berumur 40 tahun, mungkin umur 20-an itu dikatakan masa mudanya.. Jika ditanya pada yang berumur 70 tahun, mungkin umur 40-an itu dikatakan usia mudanya.. begitu juga jika ditanya pada yang baru pencen, mungkin usia 30-an itu dikatakan zaman muda belianya.

Adakah usia 30-an itu di dalam kategori usia MUDA BELIA?...
Andai 'YA', maka, aku masih dalam kategori "MUDA" lah ye.. (kerana belumpun mencecah angka 40-an...hihihihi).

Bukan ANGKA yang aku ingin ketengahkan... BUKAN!... tetapi ini adalah peringatan untuk diriku sendiri ~ yang sangat berkait rapat dengan Hadis di atas!.

Aku bimbang takut dan gusar akan perkara yang akan Allah tanyakan kepadaku kelak ~
1) UMUR! ~ ke mana dihabiskan???
2) MASA MUDA! ~ di mana dipergunakan?
3) HARTA! ~ bagaimana diperolehi dan bagaimana dibelanjakan?
4) ILMU! ~ sejauh mana diamalkan? disebarkan? disampaikan?

Allahu!. Apa jawapanku kepada Allah kelak??

APA YANG SEDANG AKU LAKUKAN SEKARANG, SAAT INI, DI USIA INI????

Mampukah aku sampaikan kepada Allah bahawa UMUR MUDAKU ini aku masih mencari ILMU-Nya dan ingin mengumpulnya sebagai HARTA!. Ilmu itulah hartaku yang aku ingin belanjakan di jalan-NYA ~ demi mendapatkan redha-NYA.

Pengajian PhD dan Pengajian Fardhu Ain ~ kini berjalan serentak (moga Allah permudahkan.. Ameen). Apakah pengajian-pengajian ini bisa aku nyatakan sebagai ILMU yang aku cari di USIA MUDAKU???.. Bolehkah begitu?.. atau.... apakah Malaikat-Nya nanti akan menjerit PENIPU.. PENIPU.. PENIPU... kepadaku kelak kerana jawapanku tidak SELAYAK PERLAKSANAANKU??..

Bimbang, takut dan gusar andai ditanyakan:
~ BENARKAH AKU MENUNTUT ILMU-ILMU INI KERANA ALLAH?.
~ ADAKAH AKU MENGAMALKAN ILMU YANG DIANUGERAHKAN INI?..
~ SEJAUH MANA AKU MEMANFAATKAN ILMU ITU KEPADA DIRIKU DAN KEPADA MANUSIA SEKELILINGKU SERTA KEPADA AGAMAKU, DEMI ALLAH DAN RASUL-NYA?.

Firman Allah:
"Dan Allah telah melebihkan sebahagian dari kamu atas sebahagian yang lain pada rezeki yang dikurniakanNya; dalam pada itu, orang-orang yang diberi kelebihan itu tidak mahu mengembalikan rezeki yang dikurniakan kepadanya itu kepada orang yang menjadi kekuasaan tangan kanannya (yang membantunya dalam kehidupannya), supaya orang-orang itu dapat sama menikmati rezeki itu. Mengapa mereka tergamak mengingkari nikmat Allah itu?" (Al-Quran Surah An-Nahl 16 : Ayat 71).

Mendengar ini, gentar seluruh tubuhku!.

Ilmu yang aku tuntut ini, bagaimana amalanku terhadapnya?.. Apakah sudah aku kembalikan rezeki yang Allah anugerahkan ini kepada yang berhak menerimanya?. Amanah Allah yang bernama ilmu ini, bagaimana aku menggalasnya di jalan Allah??.. Aduhaaaiiii!!!... sungguh mengerikan!.
Firman Allah:

"Mereka mengetahui nikmat Allah (yang melimpah-limpah itu), kemudian mereka tergamak mengingkarinya; dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang tidak berterima kasih". (Al-Quran Surah An-Nahl 16 : Ayat 83).

Nah!. Ayat ini semakin membuatkan aku bimbang sebenarnya.. lagi banyak ilmu yang dituntut, bererti lagi banyak nikmat yang Allah anugerahkan.. lebih banyak yang kita perolehi tetapi tidak diamalkan, tidak disebarkan dan tidak dikongsi bersama... maknanya.. MAKIN BANYAK DOSA PEMBAZIRAN DAN KEKUFURAN NIKMAT YANG DILAKUKAN!!.. Secara sedar atau tanpa sedar... secara sengaja atau tanpa sengaja!!!... Ianya mengundang dosa dan akan ditanya Allah di akhirat kelak!!!... Astaghfirullahal ’azhiim. SUNGGUH GERUN!.

Justeru, aku mohon sesungguhnya...

Firman Allah:
"Demi Masa!. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar." (Al-Quran Surah Al-’Asr 103 : Ayat 1-3)

Tolong ingatkan diriku..
Berpesan-pesanlah kepadaku..
Jangan pernah jemu menasihati aku.. yang sering tersasar dan terkeliru..
Demi Allah serta Rasul, para malaikat dan sekalian makhluk-Nya, tolong BERPESAN-PESAN KEPADAKU.. apa sahaja kelemahan dan kekurangan atau kebongkakan dan kekufuran yang ada pada diriku, penulisanku, perbualan dan perbuatanku..

Jangan dipuji jika aku dilihat mendaki puncak yang atas... teruslah menegur dan menegur dan menegurku.... kerana yang di atas tidak selamanya di atas.. yang di atas tidak semestinya tahu segala perihal di bawah.. yang di atas tidak setentunya melebihi yang dibawah.. yang di atas bisa tergolek tersungkur rebah jika tiada sokongan dari yang di bawah!.

Sesungguhnya aku tidak layak menerima waima sekelumit pujian... PUJIAN ITU BISA MENJADI UJIAN YANG PALING MERBAHAYA KEPADA HATI.. PUJIAN ITU BISA MENJADI JAMBATAN KUKUH SYAITAN TERHADAP NAFSU!!!. - dan Nafsu itu LEBIH JAHAT daripada SYAITAN DAN IBLIS!!...

SEGALA PUJIAN HANYA BAGI ALLAH..

Nikmat Allah ini sebenarnya adalah ujian kepadaku..
Aku bimbang, takut dan gusar..

"Ya Rabb.. Jauhkan aku dari sikap sombong, bongkak, riak dan takbur.. Nauzubillah.. Bukan hak aku untuk 'memakai kalungan' itu.. semuanya HAK ALLAH, PENGUASA ALAM SEMESTA!. Aku hanya menumpang ehsan dan rahmat Allah.. Nikmat yang bisa diberi kepada siapa yang dikehendaki-Nya.. dan bisa ditarik daripada sesiapa yang dikehendaki-Nya... OWH DIRI.. JANGAN LUPA DIRI!!... OWH DIRI... INSAFI DIRIMU..."

Ya Allah... redhai kami semua. Ameen.

6 comments:

iina said...

InsyAllah doa aku sentiasa bersama mu ;)

Abang Long said...

Ya, Asy Shahid Imam Hassan Al Banna pernah menyebut "Hati orang yang ikhlas sentiasa bimbang ..."

Acik Erna said...

assalam tiny..semoga semua urusan tiny dipermudahkan..
sebelum membaca n3 tiny ni akak jugak dah baca 4 soalan tu.
tiny terima kasih kerana mengingatkan lagi.

Kaktiny said...

iina > U know that I will definitely need you dear.. :)

Kaktiny said...

Abang Long > tak tau la sejauh mana ikhlas itu dlm hati ini.. hanya Allah yg maha mengetahui.. tapi, bimbang itu sentiasa bersarang.. adakalanya ia juga mencari racun dlm hati.. kerana dgn bimbang itu muncul was-was dan sesungguhnya was-was itulah yg sgt digemari syaitan laknatullah!. Nauzubillah!!.. huhuhu..

Kaktiny said...

kak erna > perkara yg 4 itu sgt merunsingkan diri tatkala ini kak!.. sangat2.. huhuhu...

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.