Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Friday, June 12, 2015

Hikmah selepas musibah

BismillahirRahmaanirRahiim.


Firman Allah:
"…Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain), Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini). [Surah Al-Insyirah 94: Ayat 5-8]


Sungguh! Saya yakini janji Allah dalam surah ini sesungguh-sungguhnya.

Bukan sahaja dijanjikan kemudahan bagi setiap kesulitan, tetapi juga Allah sudah nyatakan, bahawa MINTALAH (DOA) apa sahaja kepada Allah. BERDOA APA SAHAJA!

Subhanallah. Maha Suci Allah yang sangat baik kepada hamba-hambaNya.


Rentetan peristiwa kehilangan laptop saya tempohari (cerita di sini), saya memang serahkan ‘bulat-bulat’ (penyerahan total) tentang untung nasib file-file dalam laptop yang hilang kepada takdir Allah untuk saya. Juga saya tidak memikirkan apa juga yang terjadi kepada progress thesis PhD (cuma fikir mahu retrieve file dalam dropbox). 

Saya tidak mahu ‘stress’ dengan kehilangan laptop itu. Saya punya rencana untuk kumpul duit (dengan main kutu) dan sampai cukup tempoh giliran saya, baru saya fikir mahu beli laptop baru.

Saya punya rancangan sendiri, tetapi, RUPA-RUPANYA, Allah juga telah rancang sesuatu untuk saya, selepas saya redha dengan kehilangan (kecurian) laptop tersebut.
Alangkah terkejutnya saya dengan perancangan Allah.

Saya ‘dapat’ laptop secara percuma!

Ya! Percuma.

Apabila sahabat baik saya, yang pada mulanya mahu meminjamkan duit kepada saya (tetapi saya menolaknya) kemudiannya membuat ‘counter-offer’ dengan memberi wang tunai untuk saya berli laptop! Sebagai balasannya, beliau mahu kami jadi partner untuk bina module training bersama-sama.

Allah. Allah. Allah.

Maka nikmat Tuhan yang mana yang sanggup saya dustakan?

Masih lagi tidak mahu percaya dengan ‘keajaiban’ yang mampu dan mahu Allah hadirkan selepas berdoa, ‘tawakal dan redha?’ Allah.

Masih lagikah saya ragu-ragu dengan kebesaran Allah?

Sungguh saya malu!

Benarlah.

Kita buat kerja kita, biar Allah buat kerja-Nya.

Sebagai hamba, kerja kita adalah bergerak ‘dengan’ D.U.I.T (Doa. Usaha. Ikhtiar. Tawakal) – tugas kita adalah menjadi khalifah yang menegakkan Islam dalam kehidupan.

Selawat dan salam buat Nabi junjungan, Muhammad, Rasulullahi sallallahu alaihi wassalam.




.
Salam takzim,
-kaktiny-


2 comments:

Masy said...

nak jugak! #tetibe

salam ramadhon kaktiny :)

Kaktiny said...

Masy > Ko nak ape dik? Nak D.U.I.T? Boleh je buat tuh. hehehe
:-)

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.