Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Friday, June 26, 2015

PhD Oh PhD - Part 15: Melancarkan penulisan thesis dengan Text Room (TR) = Kaedah KJ Method + ZDOT

BismillahirRahmaanirRahiim.

Semasa sedang bertungkus lumut mengisi maklumat dalam kotak S.T.A.R.T Model Canvas (Start Thesis Apply Right Template), tiba-tiba idea untuk kajian tesis sendiri muncul berdesup-desup!


Terus capai laptop dan buka.

Satu persatu saya belek apa yang telah ditulis dalam thesis saya.

AKHIRNYA... sepagi saya HABIS dengan BACA SEMULA penulisan thesis saya TANPA sebarang penambahan pada penulisan! Serius geram dengan diri sendiri!

Saya renung-renung ruangan heading pada navigation pane (dalam microsoft word), banyak sub-heading yang masih 'lompong'.

Tiba-tiba saya teringat kaedah KJ METHOD yang saya pelajari dalam bengkel penulisan.


YA! Selepas ini saya perlu aplikasikan kaedah KJ Method dalam penulisan thesis saya. InsyaAllah, sekali buka laptop, 'buka satu sticky notes' sahaja, tulis dan selesaikan. Simpan!
.
.



'Sticky Notes' pada microsoft word adalah pada 'Heading' dalam ruangan 'Navigation Pane'.

 Justeru, kepada penyelidik, rancang 'sticky notes' mengikut kaedah ZDOT.

ZDOT adalah Zero Draft of Thesis, manual 'heading dan sub-heading' untuk thesis, seperti yang dicadangkan oleh Dr. Othman Talib.

ZDOT + KJ Method = Text Room (TR)!!!
Penulisan menjadi laju dan mantop!

.
.
Text Room ~ Pembahagian heading dan sub-heading.
Ditulis / bahagikan teks pada sticky notes. Setiap satu sticky notes mewakili satu bahagian / sub-bahagian.
Cabut satu 'sticky notes' dalam text room yang telah disediakan - TULIS SAMPAI SIAP!
.
(Tapi, kalau ada penyakit yang namanya -MALAS- tu, memang tak dapat nak tolong la! Datanglah malaikat dari langit ke-7 hantar modul ke, model ke, memang NAN ADOLAH!)
.
.
.
Allah rahmati setiap anda yang datang membaca. Amin.
Salam takzim.
-KakTiny-

2 comments:

Starry Hidayah said...

Assalam kak tiny.salam perkenalan.sy berminat ingin tahu ttg start model canvas tu.bole kak share.:)

Kaktiny said...

Starry Hidayah - Nantikan kemunculan pengumumannya (cewah... padahal tak complete habis lagi... hihihihi).

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.