Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Friday, August 21, 2009

SALAM RAMADHAN 1430

ASSALAMUALAIKUM!

Mata kadang salah melihat....
Mulut kadang salah berucap....
Hati kadang salah menduga.....
Maafkan segala kekhilafan yang pasti ada....

MARHABAN YAA RAMADHAN

Marhaban ya Ramadhan, Bulan dimana nafas kita menjadi tasbih, tidur kita menjadi ibadah, amal kita diterima dan do'a kita di ijabah..

Sungguh cantik kain pelikat,
Dipakai orang pergi ke pekan.
Puasa Ramadhan semakin dekat,
Silap dan salah mohon dimaafkan

Berharap padi dalam lesung,
Yang ada cuma rumpun jerami,
Harapan hati bertatap langsung,
Cuma terlayang madah ini.

Sebelum cahaya surga padam,
Sebelum hidup berakhir,
Sebelum pintu tobat tertutup,
Sebelum Ramadhan datang,
Saya mohon maaf lahir dan bathin....

Taqqobalahu Minna Waminkum, Taqoballahu Ya Karim,
Marhaban Ya Ramadhan
Allaahumma baariklanaa fi Sya'ban wa ballighnaa Ramadhan Aminn.

" Do'a Malaikat Zibril Menjelang Ramadhan "
"Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
*Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami istri;
* Tidak berma'afan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.
Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapat kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jum'at.

Seribu senyuman belum tentu menawan hati
Satu jelingan sudah cukup menimbulkan rasa benci
Membina mengambil masa, meruntuh sekelip masa

Selamat Menyambut Ramadhan .
Maaf Zahir dan Batin
Semoga Ramadhan membawa keberkatan kepada semua dan mengukuhkan ukhwah yang
terbina

Saya menyusun sepuluh jari memohon maaf atas keterlanjuran kata dan perbuatan,
yang menyinggung perasaan saudara saudari dan atas segala kesilapan yang telah berlaku disepanjang perjalanan hidup kita selama ini.

SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA SEMOGA KITA DAPAT MENJALANKAN IBADAH PUASA DENGAN OPTIMAL,
AAMIN.

18 comments:

xiiinam said...

Selamat berbulan Ramadhan Tiny....
Semoga amalan kita semakin baik....

ladylikeme said...

selamat menjalani ibadah puasa...

selamat menjalani tarawikh...

selamat menyemarakan ramadhan...

semoga ramadhan kali ini memberikan lebih seribu makna kepada kitaa...

ampun dipohon juga andai ada kekhilafan diri

fusarium solani said...

Salam,

Selamat Menyambut Ramadhan. Mohon maaf atas segala salah silap adik pada kekanda tersayang.

Kak Long said...

aku pun mohon ampun banyak2 atas segala salah silap. terima kasih belanja aku makan kat cozy last wednesday! jangan lupa date ramadan bufet kita kat menara yek!

iina said...

Tiny..

Salam ramadhan dan selamat berpuasa ya.. ada salah silap.. kita saling memaafkan.. jaga diri bebaik.. ko jgn nak ngada2 fikir bukan2 ok hehehehe.. happy and enjoy life like always ;)

KAKTINY said...

xiiinam > salam ramadhan jugak ckLah.. semoga cklah juga sentiasa bahagia dan gembira k..

ladylikeme > sama-sama kita.. mohon ampun jugak yer..

fusarium solani > kaktiny jugak… selamat menjalani ibadah dan meningkatkan amalan

Kak Long > aku puuunnn.... aku pun mohon ampun maaf dan halal segalanya... ramadhan treat!!.. AKU TAKKAN LUPA PUNYA... aku siap buat reminder lagik.. hahahahhaaaa...

iina > sama-sama kita... hiihihi.... enjoy ur ramadhan ok... semoga Allah permudahkan segala urusan di bulan mulia ini... amiinnnn...

kayteeze said...

Salam Tiny,

Kak Tie pun ingin mohon maaf kiranya ada silap, ya... Selamat berpuasa...

Masy said...

samat bpose utk akak n famili.. berbuka ape ptg ni? haaaa hehe

Mak Su said...

kaktiny, salam ramadhan dan salam ceria dari maksu sekeluarga :)

en_me said...

salam ramadhan akak tiny ittewww..

KAKTINY said...

kak tie > sama2 kita ye kak..

masy > selamat berposa.. makan kurma jer.. hahahaa

maksu > salam ceria utk maksu gaks yer..

en. me > salam ramadhan utk en.me and family...

KAMATO said...

Salam ramadhan, semoga dikurnikan kesihatan untuk beribadat di bulan mmulia ini

kak wos said...

selamat berposa kak!!
raya nanti jgn lupo jempot aku memeriahkan umah hang naaa..
*cehh.. posa baru pat hari dah cerita psl raya*
muahahah!!

Bunga Rampai said...

Salam Ramadhan Kaktiny :)

Mudah-mudahan dilimpahi berkatNya segala amal ibadah pada bulan mulia ini.

Princess Liyana said...

akak!huhu salam ramadhan..huhu...;)

slmt bpuasa n berterawih kak...;)

KAKTINY said...

kamato > salam ramadhan.. betul tu.. kesihatan yang baik amat penting utk mudah beribadah.. (tgh azab sakit gigi skrg nih.. aduuuuhhh!!!)

kak wos > samat posa wos.. raya ni kaktiny balik kulim laaa... tak dak open house... tapi setakat nak mai beraya, tak dak hal.. calling2 k..

bunga rampai > selamat berpuasa.. semoga ramadhan ini lebih bermakna buat semua..

yana > jaga makan tu sikit... tak berapa hari lagi dh nak kawin nih.. hihihi

AHMOI said...

RAMADHAN BULAN YANG MULIA. REBUTLAH SEGALA KEBAIKAN YANG ADA DALAM BULAN TERSEBUT...SELAMAT BERPUASA.

kingbinjai said...

salam ramadhan

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.