Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Tuesday, February 15, 2011

Selawat untuk Rasul Junjungan

"Ya Rasulullah.. Hari ini Ulangtahun kelahiranmu... ingin sekali aku mengenalimu.. mengasihimu.. menyayangimu... merinduimu.. "

Sabda Rasulullahi Sallallahu Alaihi Wassalam,
"Tidak sempurna iman seseorang hatta sehinggalah aku ini lebih dicintainya daripada cinta kepada anaknya, daripada cinta emak ayahnya dan daripada mencintai seluruh manusia.".(Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)...

Dari hari ke hari.. waktu ke waktu.. saban masa.. aku cuba membina rasa itu..

"Ya Allah.. temukan aku dengan rasa itu.. serta rasa cinta abadi hanya kepada-Mu Ya Rabb.."



Wahai Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassalam.. zikir selawat ini ku alun sebagai salam penghormatan untukmu.. hanya untukmu wahai kekasih Allah.. wahai junjungan umat.. wahai insan mulia.. WAHAI RASUL KECINTAANKU..

Firman Allah:
"Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat (memuji dan berdoa) ke atas Nabi (Muhammad s.a.w). Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam dengan penghormatan." (Al-Quran Surah Al-Ahzab 33 : Ayat 56).

Aku mengingatkan diriku dan anak-anakku.. agar sentiasa menyelak lembaran ini dan ambil peringatan ini: Berselawat adalah sumber kepada syafaat. Syafaat Nabi di akhirat nanti terdapat 5 jenis:

• syafaat untuk membebaskan umat manusia daripada dahsyatnya suasana di Padang Mahsyar.
• syafaat untuk memasukkan suatu kaum ke dalam syurga tanpa sebarang hisab atau perhitungan.

• syafaat kepada kaum setelah dihisab dan diputuskan untuk menerima hukuman setimpal, supaya hukuman itu kemudian ditarikbalik.
• Syafaat mengeluarkan mereka yang berdosa dari azab neraka.
• Syafaat untuk menaiki ke tingkat yang lebih tinggi di syurga.


"Ya Allah.. aku sedar aku tak layak, tingkat takwaku masih samar, imanku masih pudar, namun aku berusaha memperbaiki diri dari masa ke semasa.. dan aku takkan pernah putus harap memohon dan berdoa pada-Mu.. agar Kau berikan izin-Mu untuk aku menemui Rasulku di tepian telaga khautsar.. mendapatkan syafaat Baginda dan bersamanya memberi dan menjawab salam-Mu di Syurga.. hanya kau yang Maha Mendengar dan memakbulkan segala permintaan... Makbulkan doaku Allah... Ameen ameen Ya Rabbul 'Alamin.. Allahu.."


Aku memohon redha-Mu Allah.. redhai aku.. redhai aku.. redhai aku... ameen.



.

6 comments:

kayteeze said...

Alhamdulillah.....

Selamat menyambut maulidur rasul... :)

ckLah@xiiinam said...

بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat (memuji dan berdoa) ke atas Nabi (Muhammad s.a.w). Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam dengan penghormatan. [Al-Ahzab: 56]

iina said...

Salam untuk junjungan Nabi Muhammad s.a.w.

tasekM said...

amin.

salam maulidur rasul tiny.



.

zino said...

salam maulidul rasul

KAKTINY said...

kak tie, iina, tasek, uncle zino > salam mulidur rasul.. semoga Rasulullah sudi memberikan syafaatnya kepada kita.. ameen.


ck lah > sungguh beruntung cklah yang memahami langsung bahasa arab.. teringin sgt nak belajar bahasa Al-Quran yg terulung ini... (menanam azam utk masuk kelas bahasa arab.. InsyaAllah)

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.