Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Wednesday, September 28, 2011

.... Mengidam!


Firman Allah:
Sesungguhnya Kamilah yang mewarisi bumi dan segala makhluk yang ada di atasnya; dan kepada Kamilah mereka akan dikembalikan" (Al-Quran Surah Maryam 19 : Ayat 40).

Ya, sesungguhnya.. setiap ciptaan di bumi di langit di seluruh jagat raya adalah dengan kehendak Allah.. kita diberi izin menumpangnya secara sementara.. selama diizinkan-Nya.. selama hayat yang dianugerahkan oleh Rabb yang Agung..

.. dan anugerah ini - mengandung - amat aku syukuri kerana Allah menganugerahkannya kepadaku untuk yang kesekian kali. TERIMA KASIH ALLAH..

............................

Hari tu masa first check up, Doktor kata, bulan depan (October) baru buka BUKU MERAH!. Hmm.. oklah..

Acid Folic!. Yerrrkkk.. ubat yang aku paling malas nk LAYAN!!.. (kekadang buat-buat lupa jer..).. Org yang paling rajin memantau tak lain tak bukan cik abang ler!.. hehehe.. (huhuhu)

Tapi, yang paling excited menunggu 'kehadiran orang baru' ni tak lain tak bukan adalah Nureen dan Zaqwan. Lucu sungguh pertanyaan demi pertanyaan bebudak ni.

Antara soalan yang pening nak layan:-

~ Ibu, bila baby nak keluar?
~ Ibu, baby tengah makan ke?
~ Ibu, baby dah tidur ke belum?
~ Ibu, boleh ajak baby main tak sekarang?
~ Ibu, baby boleh keluar sekejap tak?.

hadoiilllaaaarrr... seribu satu soalan yang adakalanya aku tak tau nak pusing jawapannya.. jawapan paling senang ~ "baby nak rehat dulu dalam perut ibu, macam kakak dgn adik dulu laaa...."~

tapi, satu yang paling aku terharu adalah..
Nureen tetiap malam nak bacakan kat baby Surah Al-Quran.. (Kakak, Ibu coretkan ini supaya nanti kakak tahu sikap baik kakak yang ini.. Ibu sangat hargainya.. sangat-sangat..)

Bila sahaja aku tengah baring nak baca surah atau baca buku atau dlm keadaan berbaring.. Nureen akan datang bertanya:

"Ibu, boleh kakak BACAKAN untuk baby"?

... dan bila aku mengangguk je, dia akan mula pegang perut aku dan bacakan 4 surah bermula dengan Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas kemudian Al-Fatihah.. (sering bacaannya buat aku hampir menitiskan air mata.. terharu yang sangat.. terima kasih Allah.. Jazakillahu khair anakku..)

Sejak dari hari gambar scan tu aku tunjuk pada dia, sampai hari ni, tak pernah miss dia nak BACAKAN untuk baby..

Sekarang, si Zaqwan jugakberebut tempat nak BACAKAN untuk baby..

Tapi, bila suruh baca, ini jawabnya.. "Adik tak tau baca macam kakak, takpelah adik baca ni je"..

Dan.. dia baca :-

"BISMIKALLAH HUMMA AHYA WA AMUUT"..

eerrrrkkkk... Doa TIDUR???... (kalau nanti baby rajin tidur, ni semua punca dari abang dia si Zaqwan la nih.. hahahahaha).

Takpe lah dik, janji ada niat murni tuh..


~ ni le keadaan berdua tu sedang sibuk nak BACAKAN AYAT QUDSI kat adik diaorg nih.. sejuk perut tengok anak-anak Ibu nih.. Syukur Alhamdulillah.


OWH YE..

Berkaitan tajuk entri.. YA YA.. aku mula memasuki fasa MENGIDAM!. Bukan nak ikut sangat kehendak hati.. tapi yang peliknya, bila aku teringin sesuatu tu, BAUNYA terus singgah di hidung!. dan dan perut aku berkeroncong... selagi tak dapat, mula terbayang dalam mimpi!. huish.. itu sangat melampau kan!! huhuhuhu..

DAAANNN!!.. yang lagi PARAHNYA adalah, apabila CIK ABANG AKU PON TURUT MENGALAMI "BEBAN" NIH!..

Dia pon MENGIDAM GAK!!..

Dulu dia tak kisah aku masak apapun, tapi skrg, dah siap request itu ini.. dan tak boleh TUKAR YANG LAIN!.. (kalau tidak, mmg tgk muka monyok je.. hahahahaha).

Macam semalam.. katanya, tekaknya terasa-rasa nak makan tomyam.. dah terbau-bau kuah tomyam!.. aduhaaaiiii... menyising lengan le aku masuk dapur buatkan tomyam utk dia.. bertambah 3 pinggan!.. haish.. NI MENGIDAM KE MEROYAN???!!... hahahaha...

Aku cukup risau bila tengok gambar makanan skrg ni.. cepat RASA tu sampai!.. Tapi, kalau benda yang aku tak nak, mmg tak terasa nak pon!... tapi, kalau dah NAK tu.. YA RASUL, terbayang, terbau dan terasa di tekak!!... aduhaaaaiiiii....

(... dan skrg, aku terbayang dan terbau NASI GORENG KAMPUNG!.. hah sudah!!... Tapi, nasi goreng kampung ni aku 'tak pernah try lagik.. dan bukan yang jual di kedai dan bukan jugak yang aku goreng sendiri.... camner tu.. ~rasa-rasanya, ada org TERASA tak?????? kuikuikuikui...)


.....




Ya Allah.. aku mohon redha-Mu dalam setiap tindak tanduk dan tingkah laku.. ampuni kekhilafan dan kejahilan kami... Redhai kami.. Ameen.




5 comments:

Acik Erna said...

assalam tiny..alhamdulillah baby ada kaka dan abang yang menyayanginya biar pun masih dirahim ibu.
kalau pasal mengidam ni..memang masa akak dulu suami akak je yang mengidam..akak cuma sekali masa yang sulung,tu pun teringin nak makan apam tepung gandum je..sampai termimpi2..

Adliff said...

Erkk dah mengidam ye? :D Semoga semuanya selamat!

iina said...

Alhamdullilah bagus Nurren n Zaqwan nieh..

Wah tomyam itu memang best kan hahaha... takpe sila ngidam yang senang2 nak cari.. jgn ko bantai kena yg susah2.. dan paling utama jgn ko ngidam air tgn aku lagik.. aku belum balik ok ahaks ;)

ibundo said...

alhamdulillah tiny..Dah nak bertambah ahli keluarga. Pandai kaka dan abang tu doakan baby dalam perut mummy.
Mengidam? Biasalah.

sindiketsulit said...

rasa nak fengsan la.
kenapa eh?

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.