Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Thursday, June 11, 2009

ESQ 165

Salam 165. PAGI!!!!!....

Demi Matahari

Demi matahari dan sinarnya di pagi hari
Demi bulan apabila ia mengiringi
Demi siang hari bila menampakkan dirinya
Demi malam apabila ia menutupi

Demi langit beserta seluruh binaannya
Demi bumi serta yang ada di hamparannya
Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya

Allah, Subhanallah …
Allah, Subhanallah...
Allah, Subhanallah…
Allah, Subahanallah

Allah mengilhamkan sukma kefasikan dan ketaqwaan
Beruntung bagi yang mensucikan-Nya
Merugi bagi yang mengotori-Nya ...

Subhanallah

(surah as-syam (91) : 1-10)

Bagi yg telah menghadiri Training ESQ 165, pastinya akan tersenyum dan turut ‘melagukan’ ayat ini… aku tak tahu bagi yang lain, tapi aku amat tersentuh dengan ayat ini dan SUMPAH ALLAH di dalamnya…

Pengisiannya?????... SUBHANALLAH…

Tak terjangkau dek pemikiran dan mata hati yang “GELAP”… betapa aku selama ini CELIK tapi sebenarnya BUTA…. HIDUP tapi sebenarnya MATI… SOPAN tapi sebenarnya ANGKUH… TERTIB tapi sebenarnya BONGKAK…

Hari pertama kursus aku berasa seakan HILANG DALAM DIRI, LENA DALAM SEDAR... MATI DALAM JAGA... dipijak, dihenyak, digasak, diruntun oleh dosa dan kekhilafan diri selama ini...

Aku takut untuk teruskan kehidupan walaupun sesaat TAPI aku lagi takut untuk mati dalam keadaan diri yang masih KOTOR dan HINA... kerna aku tak tahu apakah mampu aku menemui Allah dengan diriku yang penuh diselaput dosa... ASTAQFIRULLAHAL'AZIIM... SUBHANALLAH!!!...

Hari kedua kursus aku cuba kuatkan hati dan ZERO kan minda... mengakui segala dosa dan memohon keampunan dan keredhaan-Nya... semoga Allah menerima taubatan nasuha ku... aku ingin terus hidup berlandaskan ”HUKUM 165” (165 as the principle way of life and Islam is the way of life)... dan aku ingin pulang kepadanya dengan REDHA dan SIAP SEDIA....

Maha suci Allah... kalimah LAILAHAILLALLAH selayaknya UNTUKMU... ampuni aku yang sombong dan tidak sedar diri ini Ya Allah... SUBHANALLAH....

Hari ketiga... terasa diri ini terlalu kerdil... tetiba aku rasa KOSONG dan aku tidak perlukan sesiapa atau apa-apa di dunia ini... AKU HANYA INGIN KEAMPUNAN, RAHMAT dan HIDAYAH ALLAH...

DAN... kulepaskan segala urusan dunia fana ini kembali pada Allah... AKU PASRAH... aku hanya inginkan pengampunan Allah... aku ingin rasa kecintaan pada Rasulullah S.A.W itu benar2 dapat kukecapi... memahami Al-Quran sepenuhnya, menyintai Rasul sesungguhnya dan menyerah diri kepada Allah dengan sebenar-benarnya...

SUBHANALLAH....

Saat dan tika ini... aku mohon pada Allah agar ampuni segala dosa silamku, terima taubatan nasuhaku dan tetapkan imanku untuk sentiasa berjalan di jalan benar yakni jalan di jalan Allah... serta berikan kekuatan kepadaku dan suami untuk bersama mendidik anak-anak kami berlandaskan Islam (melalui nilai-nilai 165) dgn kalimah Asyhadualla Ilahaillallah... Waasyhaduanna Muhammadar Rasullullah - mengenali, memahami dan menjiwainya sepenuhnya.. sejujurnya dan sebenar-benarnya...

Pada mereka2 yang pernah aku sakiti hatinya, pernah aku lukakan perasaannya, yang masih benci, marah atau dendam padaku... AKU MOHON (meskipun sebenarnya aku masih tidak mampu (betapa daifnya aku...) berhadapan sendiri dengan kalian...).. SEIKHLASNYA AKU MOHON.... AMPUNI SEGALA KESALAHANKU sebagaimana aku berlapang dada memaafkan segala perbuatan kalian padaku... BENAR AKU IKHLAS...

Bagi teman-teman, sahabat, saudaraku semua... carilah ruang, peluang, kesempatan dan kelapangan untuk menghadiri ESQ 165, aku war-warkan di sini... PERGILAH... kembali mencari diri... kembali kepada Pencipta...

Layari ESQ 165


Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Al-Baqarah:216)


Allah Maha Besar!

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 13)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 16)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 18)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 21)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 23)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 25)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 28)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 30)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 32)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 34)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 36)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 38)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 40)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 42)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 45)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 47)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 49)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 51)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 53)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 55)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 57)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 59)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 61)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 63)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 65)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 67)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 69)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 71)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 73)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 75)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(Ar-Rahman : 77)


Marilah teman, sahabat dan saudaraku... carilah ilmu ini...
Jika kalian hadirinya... permintaanku agar...

Pergi dengan redha dan ikhlas utk mencari apa yang boleh kalian perolehi di situ... terangkan minda, tenangkan emosi dan buka mata hati... (jgn pergi HANYA utk 'mengeji' atau 'menguji' sejauhmana 'kebagusan' training tersebut'... rugi andai anda melihat dari "mata kasar" bukan "mata hati".. JANGAN HANYA buka mata kasar tapi anda buta mata hati"...)

Satukan IQ, EQ dan SQ anda... pergi dengan nawaitu untuk MENUNTUT ILMU... ia bukan satu ilmu yg baru.. tapi pemantapan ilmu yg sedia ada...

JANGAN JADI SEPERTI GELAS YANG PENUH – nanti tertumpah segala ilmu yg dicurahkan dan tidak mendapat apa-apa pengisian daripadaNYA...

JANGAN JUGA JADI SEPERTI GELAS YANG BOCOR - nanti tidak memahami apa yang tersirat dan tersurat.. dan tidak mendapat manfaat daripadanya...

JADILAH SEPERTI GELAS SEPARUH PENUH... ambil yang baiknya.. tapis yang buruknya... terimanya dengan tawaduk dan sebagai pencarian dan pemantapan kepada ilmu yang kian pudar...
"Tidakkah mereka berjalan di muka bumi supaya mereka mempunyai hati yang dapat memikirkan atau telinga yang dapat digunakan untuk mendengar?. Kerana sebenarnya bukan mata yang buta tetapi yang buta ialah hati yang di dalam dada".. (surah Al-Hajj 22:46)

ALLAHU AKHBAR!!!


Jadilah sebahagian daripada keluarga besar ESQ 165...
SALAM SEMUT... SALAM ESQ 165...

28 comments:

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

apa benda ESQ?..ni kak?..lama dah dengaq..tapi tak tahu apa dia..

KAKTINY said...

Salam..

ESQ ni makna perkataannya Emotional Spiritual Quotient - maksud bahasa melayunya Kebijaksaan Emosi dan Rohani..

165 tu pulak..
1- Ihsan (Allah yang Esa)'
6- Rukun Iman
5- Rukun Islam

Jadinya ESQ 165 bermaksud Kebijaksaan Emosi dan Rohani berpaksikan Keesaan Allah, Rukun Iman dan Rukun Islam sebagai panduan dan cara hidup.. (nilai kehidupan..)

Andai berpeluang menghadiri kursus ni.. pergilah cikgooden.. sgt2 disarankan..

terutamanya cikgu sebagai tenaga pengajar..

By word, I can't describe.. go and feel it by yourself and you will find and feel the experience... JUST GO!! For those who are really into it.. YOU MAY FEEL IT - "tu ala2 tetimonial kaktiny ler tuh.." kehkehkeh...

KAKTINY said...

chop.. 'RALAT'.. salah ejaan (Kebijaksaan) sepatutnya KEBIJAKSANAAN.. (excited sgt nk tulih pasai tu jadi lagu tuh... hihihihihi)- sorry

ALAF21FC said...

Subhanallah. Alhamdulillah.

fusarium solani said...

Salam,
Wah, patut lama hilangnya, sakit gigi, pergi kursus ESQ. (Mahal juga ni, masih simpan wang untuk pergi).

KAKTINY said...

alaf21FC > Segala pujian selayaknya hanya untuk Allah... dan selawat dan salam buat junjungan besar Muhammad Rasul Allah..


aliff > ituler.. maaf utk awak yer sbb kaktiny selalu tak angkat call.. huhuhuhu...

GDIZ said...

moga2 ns diberi kesempatan untuk pegi kursus2 mcm ni juga nnti.

KAKTINY said...

ns > kaktiny doakan ns juga berpeluang.. carilah peluang itu ns... not to say 'kursus2 mcm ni'... GO SPECIFICALLY TO THIS COURSE... ESQ165... you will experience a lot of things... it is not a new knowledge but a new approach of motivation and 'khutbah' by using logic science + high technologies equipment... just go and experience it.. pegi dgn hubby pun best gak..

It is a life time investment... trust me..

dee said...

salam tiny...

nak tulis -

1/ rindu
2/ bila nak jumpa
3/ apa kabar skrg
4/ ada masa kita jumpa eh

AHMOI said...

wah..menariknya kursus tu..dekat jerr buatnya..dkt rumah moi..nmpk sangat moi cetek agama lagi...lagu tu moi pernah dengar masa kursus kahwin...rasa insafff sangat ..sebab ia menunjukkan kuasa Allah.

KAKTINY said...

dee > kak..

nk jawab:

1/ sama
2/ bila?
3/ sihat
4/ SET!!!


ahmoi > ada rezeki nanti pergilah.. it's so wonderful experience.. we back to basic..

serius BEST sangat.. tapi buykan best yg dicari.. pengisian tu yg lebih bermakna..

ladylikeme said...

bersemangat nampak akak sorang niee...sungguh2 bermakna kursus tue kan...yang baca entri nie pun sekali bersemangat..dan muhasababh diri seketika..

thanks for this entri..betul-betul menusuk jiwa.

hayad said...

kak tiny, brape bayaran kurus ESQ ni? lama jgk dah dgr. tingin gak nk pegi.

tasikmerah said...

apa kabor...?

:)

KAKTINY said...

ladylikeme > sgt bermakna.. ada masa dan ruang nanti.. pergilah.. dh merata diorang jelajah.. kt penang ada, johor, kelantan..


hayad > sorang RM1380... details info boleh lawat laman web yg kaktiny bagi tu.. check dekat schedule - esq executive.. atau contact kak linda - 0193813246.

tasik > aku dh ok... hihihi

kamar hati said...

thanks kat tuk semua rasa yg akak citerkan tu...terasa betapa kerdilnya diri ini...insyaALLAH, andai berkesempatan tingin juga nak sama2 merasai rasa2 itu semua....

* then nak tulis sama macam kak Dee juga....hihiihih..

1/ rindu
2/ bila nak jumpa
3/ apa kabar skrg
4/ ada masa kita jumpa eh

(",)

lupekanje said...

amvoii..semenjak join esq ni...acik tk bani la nk ajak gi poyer2..hehhe

KAMATO said...

Tahniahh dapat menghadiri kursus itu, memeluhara dan menambah iman itulah yang utama

Mak Su said...

selamat menyambut ulangtahun perkahwinan yang ke-5 hari tu ya, moga kekal bahagia di dunia dan di akhirat :)

KAKTINY said...

kamar > cailah ruang dan peluang yer.. then rasai pengalamannya dan hayati pengisiannya..

jawapan - sama cam kak dee.. hihihi...


lupakanje > lepak2 minum2 ok lagi acik.. tapi tiny nak kena belajar control gelak dan suara dulu.. baru berani kuar dating.. hihihi


kamato > mmg mohon sangat supaya Allah sentiasa berikan cahaya dan hidayah... takut sgt andai masih terleka dan terlupa...


maksu > Ya Allah.. terima kasih atas doa maksu.. amiiiinnn...

Satria165 said...

Salam KakTiny, nak minta izin ambil article ni nak publish dekat saya punya blog. boleh tak?

KAKTINY said...

Satria165 > salam... segalanya milik Allah S.W.T.... segala nukilan kaktiny adalah perkongsian hati... tak ada sebab kaktiny utk kata tak... kaktiny berterima kasih sebab satria165 sudi jejak ke sini... jazakallah...

Anonymous said...

Salam 165 PAGI....

Subhanallah....sy telah menyertai ESQ pada tanggal 22hb-24hb di holiday villa subang..

syukur teramat kepada Allah kerana izinnya sy dpt temuai ALLAH..rindu kat ALLAH dn kekasihnya Rasulullah..

subhanallah...amat tersentuh hati sy..skg sy kene berjuang dalam dunia yg amat mencabar...tp dlm hati sy ada ALLAH...

Anonymous said...

Salam 165 PAGI....

Subhanallah....sy telah menyertai ESQ pada tanggal 22hb-24hb di holiday villa subang..

syukur teramat kepada Allah kerana izinnya sy dpt temuai ALLAH..rindu kat ALLAH dn kekasihnya Rasulullah..

subhanallah...amat tersentuh hati sy..skg sy kene berjuang dalam dunia yg amat mencabar...tp dlm hati sy ada ALLAH...

Anonymous said...

Salam 165 PAGI....

Subhanallah....sy telah menyertai ESQ pada tanggal 22hb-24hb di holiday villa subang..

syukur teramat kepada Allah kerana izinnya sy dpt temuai ALLAH..rindu kat ALLAH dn kekasihnya Rasulullah..

subhanallah...amat tersentuh hati sy..skg sy kene berjuang dalam dunia yg amat mencabar...tp dlm hati sy ada ALLAH...

Anonymous said...

Salam 165 PAGI....

Subhanallah....sy telah menyertai ESQ pada tanggal 22hb-24hb di holiday villa subang..

syukur teramat kepada Allah kerana izinnya sy dpt temuai ALLAH..rindu kat ALLAH dn kekasihnya Rasulullah..

subhanallah...amat tersentuh hati sy..skg sy kene berjuang dalam dunia yg amat mencabar...tp dlm hati sy ada ALLAH...

Anonymous said...

Salam 165 PAGI....

Subhanallah....sy telah menyertai ESQ pada tanggal 22hb-24hb di holiday villa subang..

syukur teramat kepada Allah kerana izinnya sy dpt temuai ALLAH..rindu kat ALLAH dn kekasihnya Rasulullah..

subhanallah...amat tersentuh hati sy..skg sy kene berjuang dalam dunia yg amat mencabar...tp dlm hati sy ada ALLAH...

Kaktiny said...

Anonymous > Alhamdulillah.. Allah memudahkan urusan anda utk menghadiri latihan penambahbaikan jiwa.. kaktiny tumpang gembira..

kaktiny dapat rasa perasaan anda.. semasa bait ayat ini anda tulis.. (rasa tak cukup ruang utk huraikan perasaan itu kan..).

ESQ Training hanyalah benang yang menyatukan kembali carik-carik hati kita yang rompong dan koyak.. jarumnya tetap milik Allah dan kitalah yang perlu mejahitnya agar rompong dan lubang nafsu itu terkambus, dan iman dan takwa kita terapung kemas di segenap ruang kehidupan..

Semoga redha Allah bersama kita.. sentiasa.. ameen.

Dunia adalah tanaman akhirat.. kita bertani di dunia, kita kutip hasilnya di akhirat kelak.. semoga hasil tanaman kita mampu dibajai dengan iman dan takwa dan diredhai Allah Subhanahu Wataala hendaknya.. ameen.

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.