Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Thursday, June 25, 2009

Let Go the Pretty Lady…. LEPASKAN!!!!


Salam..

Hari ni aku nak LEPASKAN satu RASA… melalui cerita ini, RASA itu timbul dan aku sedar BEBAN YANG AKU GALAS ini TERLALU BERAT RUPANYA.. AKU NAK “LEPASKANNYA”….. I WANT TO LET GO THE “PRETTY LADY”!!!...


The Pretty Lady

Pada suatu masa dahulu, di suatu hari, seorang tok guru yang alim sedang dalam perjalanan dengan anak muridnya dari masjid pulang ke pondok mereka belajar (dan mengajar). Untuk kembali ke pondok mereka, mereka perlu menyeberangi sebatang sungai. Akan tetapi, pada hari tersebut, jambatan sungai itu telah roboh. Mereka perlu menyeberangi sungai itu dengan meranduk air sungai.

Sebelum sempat mereka menyeberangi sungai itu, datang seorang “Perempuan Cantik” yang turut ingin menyeberangi sungai tersebut. Akan tetapi “Perempuan Cantik” itu tidak mahu bajunya basah terkena air sungai kerana dia mempunyai acara di seberang sana. “Perempuan Cantik” meminta bantuan Tok guru untuk menyeberangi sungai tersebut. Tok Guru bersetuju. “Perempuan Cantik” itu gembira bukan kepalang. “Perempuan Cantik” itu dikendong oleh Tok guru itu dan membawanya menyeberangi sungai tersebut.

Perbuatan Tok Guru mengendong “Perempuan Cantik” itu mengundang ‘tanda-tanya’ di hati murid kecil tadi. Hatinya berdengus “Apahal Tok Guru ini?. Dia ajar aku supaya tak boleh pegang perempuan. Kan hukumnya “HARAM”!!. Tapi kenapa dia dengan senang hati boleh kendong “Perempuan Cantik” tu. Mentang-mentang perempuan tu cantik, ambil kesempatan la ni”, hatinya merungut marahnya. Tapi anak murid itu tidak berani bersuarakan kepada Tok Gurunya. Dia hanya mengikut Tok Guru menyeberangi sungai dengan mengendong “Perempuan Cantik” itu sambil hatinya berdengus geram.

Setibanya di seberang sungai, Tok Guru tersebut meletakkan “Perempuan Cantik” itu dan sesudah “Perempuan Cantik” itu mengucapkan terima kasih, mereka pun meneruskan perjalanan masing2.

Sepanjang perjalanan balik ke pondok, anak murid tersebut masih bergumam di dalam hati sambil di kepalanya masih terbayang perbuatan Tok Guru mengendong “Perempuan Cantik” itu dan hatinya bertanya seribu persoalan dan yang pastinya, dia tidak puas hati dan MARAH dengan perbuatan Tok Gurunya. Dan yang bertambah membuatkan dia geram apabila Tok Guru itu dilihat tidak berkecenderungan untuk menjelaskan situasi tersebut kepadanya. Tapi dia masih berdiam diri tidak berani bersuara.

Akhirnya, setibanya di pondok (selepas satu perjalanan yang jauh utk sampai ke pondok daripada sungai tadi), anak murid tadi sudah tidak tahan lagi. Dia lantas menghamburkan segala amarah dan ketidakpuasan hati yang terbuku di kepala dan hatinya kepada Tok Gurunya “Tok nampak macam warak, alim, cakap pasal agama, mengajar halal dan haram, tapi Tok tak sedar ke yang perbuatan tok tu adalah HARAM dan salah di sisi AGAMA!. Tok memang hipokrit. Ajar tak serupa amal. Tergamak Tok pegang perempuan tu. Kenapa? Sebab dia “Perempuan Cantik”. Maka Tok ambil kesempatan atas niat nak menolong kononnya?”. Puas hatinya menghamburkan segala yang terbuku di dada.

Dengan nada terkejut Tok Guru itu menjawab
“Ya Allah Ya Rasul, telah Tok TINGGALKAN “Perempuan Cantik” itu selepas menyeberang sungai tadi, kenapa kamu “BAWA” dia bersama kamu di sepanjang perjalanan yang panjang ini?.


Aduh!.. aku terasa.. memang aku terasa… selama ini, itulah PERANGAI DAN SIKAP AKU… aku akan KENANG DAN INGAT perbuatan mereka-mereka-mereka itu.. MENGUNGKIT, BERCERITA PADA ORANG LAIN, MENYATAKAN KETIDAKPUASAN HATI YANG BERTERUSAN… keep babbling and babbling and babbling…
KONON MACAM DIRI AKU BAGUS SANGAT, PERFECT SANGAT DAN BETUL SANGAT…

Aku tak bersedia untuk “LEPASKAN” segala perbuatan orang yang bagi aku ”salah” pada pandangan mata aku.. nak plak kalau orang buat 'naiya' kat aku.. LAGILAH AKU TAKKAN “LEPASKAN” dari kotak fikiran dan hati aku.. Walaupun ’peristiwa2” itu semua telah LAMA BERLALU... tapi aku masih ”BAWANYA BERSAMA DI DALAM HATI DAN KEPALA AKU”...

YA ALLAH…. “KEJINYA PERANGAI AKU WEH!!!!”… sedangkan, Allah telah anugerahkan kepada aku perjalanan yang LEBIH BAIK DAN SANGAT BAIK di atas setiap “aniaya” yang orang lakukan pada aku… (macamlah aku tak ada buat salah pada orang… aku pun banyak gak buat orang tak puas hati dan marah dengan sikap aku… aku bukan Nabi, bukan Malaikat, jadinya aku pun tak terlepas dari dosa dan lakukan kesalahan..)

Aku PERLU LEPASKAN SEMUANYA… “LET GO THE PRETTY LADY FROM MY MIND, MY HEAD AND MY HEART”… Selagi aku tak LEPASKAN.. selagi itulah hati aku SAKIT, PEDIH, MARAH, BENCI, KESAL, dan EGO MEMBUAK-BUAK DALAM DADA…

“I MUST GO THROUGH THE ZERO MIND PROCESS (ZMP)”..… baru aku akan lega… akan hilang ego (dan paling penting boleh halang setan-setan gondol yang banyak melekat dan berpesta ria dalam hati aku…) - selagi aku “BAWA PEREMPUAN CANTIK” itu bersama.. selagi itu aku tak tenang…. Macam mana nak BERIBADAT DENGAN KHUSYUK KALAU HATI TAK TENANG?.. KALAU JIWA TAK BERSIH?...

Ya Allah.. berikan aku kekuatan utk “MELEPASKAN” semua “BAGASI-BAGASI KENANGAN ITU” dari membelenggu dan berlingkar menjadi lingkaran hitam di hati aku!!!.... ALLAHU AKHBAR!!...

Astaghfirullahal ‘aziim… Astaghfirullahal ‘aziim… Astaghfirullahal ‘aziim…

Hari ini aku dengan redha melepaskan:

1) Kenangan perit di I*U.. dendam dan benci pada mereka-mereka itu… aku ‘LEPASKAN’.. maafkan aku kerana membenci kalian selama ini.. maafkan aku..

2) Peristiwa di awal 2008 (peristiwa yang akhirnya membuatkan aku jadikan blog sebagai tempat mengalihkan perhatian)… bukan aku yang patut marah pada ‘dia dan dia’….. bukan aku… aku tidak punya apa2 hak utk marah kalian… aku kembalikan kepada Allah segala urusan.. sungguh aku redha…

3) Kes panas di penghujung 2008 (semasa aku tengah RANCAK BERBLOG)… aku juga redha dengan apa yg jadi.. aku tidak menunding jari pada orang lain.. selayaknya aku yg patut dipersalahkan.. kerana “BLOG AKU” maka tercetusnya peristiwa itu.. dan aku telahpun memohon MAAF, mohon HALAL dan berterima kasih kepada ‘semua yang terlibat’!...

4) ‘Percutian’ aku selama 4 bulan tempohari… aku lepaskan segala sebab musababnya dan aku kembali BERMUHASABAH DIRI… aku belajar dari kesilapan… dan aku masih belajar..



Sekali lagi.. di sini.. di kanvas maya ini.. aku titipkan di sini kepada yang mengikuti.. yang membaca dan yang menjadi ‘silent reader’..

MAAFKAN AKU..
Andai ada perbuatan, percakapan, penulisan, kata-kata aku yang membawa BENCI, SAKIT HATI, GERAM, MARAH, atau mengundang rasa JELAK, JIJIK, JEMU, JANGGAL, di hati dan mata dan minda kalian.. AKU MOHON SESUNGGUHNYA…. MAAFKAN AKU!!!...

Aku tidak mahu menjadi “PRETTY LADY” dalam kotak fikiran dan hati kalian… tolong “LEPASKAN AKU”.. sebagaimana aku telah LEPASKAN segala bagasi-bagasi itu dari minda dan hati aku..

Innalillahi wainna Ilaihi Raji’uunnn…

Science is organized knowledge. Wisdom is organized life.
salam..

22 comments:

Kapten Luffy said...

hmm

penuh pengajaran cerita tu

Kaktiny said...

kapten > betul sangat.. kaktiny masa memula dpt email tu.. 'tersentap' jugak.. terpukul dan terasa berat rupanya beban 'Perempuan Cantik" tu dlm kepala dan hati nih..

iina said...

Ya.. that why people says.. we can forgive but hard to forget.. aku sendiri sedang belajar melepaskan.. perlahan-lahan.. dan dah banyak yang aku blok dlm kepala otak aku nie xnak fikir sebab nk mkin menyerabutkan n susah hati ;)

Yes.. let go.. try tyo let go eventhou it's hard to do it so.. but we should never give up right

lupekanje said...

pempuan cantik??? aper kes...klu jejaka ensem...ye lerr..hehhe..sori..sempat bergurau.

Moral dari cerita itu,
1. kita tinggalkan perkara yang blh merosakkan kita di belakang....lalu kita terus maju ke hadapan membina hidup membina amal kebaikan.
2. Jangan mudah membuat tanggapan dgn perbuatan orang lain, kerana terkadang kita tidak tahu yang tersirat di sebaliknya...mcm cerita nabi Musa dgn nabi Khidir.
3. Sebelum memarahi seseorang, mintalah penjelasan dan berikan penjelasan...agar sangka buruk tidak berterusan...sesungguhnya kita hanya manusia yg punya banyak kelemahan. Bukan kesempurnaan...
andainya salah faham berterusan, samalah ibarat anak murid yang masih membawa perempuan cantik itu..walopun gurunya telah lama meninggalkannya...(err..acik cam nak salahkn guru dia tu kan..sbb buat perkara yang menimbulkan fitnah..pehtu diam je..tk nak trgkan kat anak murid dia...!!) atau itu cara dia nak mengajar murid dia...mungkin juga ekk..
agar muridnya tidak mudah bersangka buruk.

m.q said...

dramatik & penoh pengajaran

Cikgooden said...

sampai sekarang aku ter'bawa' perempuan cantik itu..describe la detail skit..ha ha ha

Masy said...

smpi skrg sy pon slalu cuba menjadi mcm tu. lpskan saje perempuan cantek. meh sy cari lelaki ensem lak. hohehohe

tp bkn senang...

fusarium solani said...

Salam,
Syukurlah akhirnya kebijaksanaan dalam melalui hidup bertambah. Saya juga suatu ketika dulu amat sukar untuk melepaskan hati dari segala rasa yang bergalau. Namun arwah guru selalu cakap, berlapang dadalah kerana Allah SWT itu Maha Adil. Dikhuatiri jika kita tidak sebegitu, nanti kita tergolong sebagai orang yang menzalimi diri sendiri.

Aliff doakan kekanda bahagia sokmo. Jom Johny's:) Lama kita tak makan bersamakan!

ladylikeme said...

ark...erk....arggh....ermmmmm....haaaaahhhhh


dah lepas dah...

thanks

tasekM said...

dah lepas blom..?

Kak Long said...

Yup, let go all of them. Biar bila kita mengingatinya kita mampu tersenyum. ...aku tengah taip ni pun boleh senyum kau. Setiap yang pahit ada manisnya. Macam "madu". keh keh keh. Adakah pendirian hang tentang kenduri arwah pulut kuning pun dah berubah? Jangah marah no...siang2 bergurau tak pa kan...

Kaktiny said...

iina > yes… we mustn’t stop from trying by heart to let go something that so hard to go from our memory lane…. Dengan izin dan kehendak Allah juga dengan usaha dan kekuatan kita sendiri.. we will go, fight and WIN!!!...


lupekanje > jejaka hensem lagi bahaya acik oiii.. kehkehkeh…
Moral:
1) betul.. betul.. betul…
2) betul.. betul.. betul…
3) hmm.. bab ni ada sikit je nak tambah.. kekadang kita tak tahu apa yg kita buat tu salah pada pandangan mata org lain, bila kita rasa ’niat’ kita tak salah.. maka kita tak rasa ada ’keperluan’ utk jelaskan pada org lain... mcm kes tok guru tu kan.. oleh kerana tok guru tu tak rasa perbuatan dia tu salah (pada ketika dan saat darurat cam tu..) dan tok guru tu pun tak pernah terlintas yg anak muridnya ada ’prasangka dasyat’ camtu kat dia... maka sbb tu tok guru tu tak rasa yg dia perlu jelaskan pada anak murid dia..

Cumanya.. sebagai anak murid, bila dia rasa tak kena di pandangan ’hati dan mata’ dia, elok dia bertanya terus dgn berhemah.. contohnya masa tok guru bersetuju utk ngendong pompuan tu, sebelum menyeberang sungai, dia buleh jer minta maaf lalu bertanya dulu pada tok guru tu... ”tok, maaf nak tanya, mcm mana tok nak bawak perempuan cantik tu menyeberang?..kalau tok kena dukung dia, bukankah itu haram?.. berdosa tu kan tok?”.. hah.. bila dia dah tanya.. pastinya ada penjelasan serta dalil dari tok gurunya... dan dengan itu pasti kesemuanya dapat menyeberang sungai dan sampai ke destinasi dgn tenang dan tanpa ada lingkaran hitam di hati...

(pergh.. tetiba jadik entri tambahan plak kat sini acik oi....kehkehkeh... tgh2 malam jawab komen, mata tak ngantuk lagi.. tu yg segar bugar jawapan tuh.. kihkihkih)..

Sori acik... eden terlebih sudah!!!... hahahhaaa...



masni qisrine > sangat terkesan cerita tu pada diri kaktiny ni dik oiiii… huhuhu..


Cikgooden (Selumbar Emas). > perempuan cantik tu dia kan… hmmm… sepanas kuah sup johnny’s dan sesejuk honey ice lemoh tea pappa rich… kehkehkeh….
said...

Masy > mmg bukan mudah masy… kaktiny tahu ia sgt sukar… (kaktiny pun setelah pergi training ESQ, baru temui kekuatan utk melepaskan ‘perempuan cantik’ itu pergi… huhuhu)…… lagik fenin ada lelaki hensem.. bukan setakat hati tak tenang.. karang jiwa pun panasaran.. pergh.. kuikuikui…





fusarium solani > salam adikku.... Allah dah nyatakan bahawa Dia telah anugerahkan hikmat (kecerdasan) kepada semua hamba-Nya… terpulang kepada sesiapa yg nak mensucikannya atau mengotorinya.. tul tak adikku?...
Terima kasih atas doamu.. mmg teringin nk layan johnny’s… nanti kaktiny dh convo lah mus banjer… bleh?.. hihihi


ladylikeme > hang ‘lepaih’ apa tu adik oiiiiii?????...... hihihihi… semoga terus tenang dan ceria k….


tasikmerah > dgn ko aku tak lepas lagi ler tasik.. aku still ingat aku ada ‘hutang hamper coklat’ kt ko… aku pun sebelum ni kerap ke melaka.. tapi tak tersinggah kat ko… aku still jadi ‘bagasi pretty lady’ yg belom terlepas daaaa…. Ampuuuunnnn…


Kak Long > hmmm…. kalau semua org – si suami dan isteri - faham apa tu 165… takkan terjadi kes kenduri arwah pulut kuning.... tul dak????.... sbb masing2 lebih hendakkan rahmat Allah dan takutkan Allah daripada kehendak dan perasaan nafsu yang dilingkari belenggu hitam tuh.. setuju tak dgn aku...

Kalau hang tanya pendirian aku bab kenduri awrah pulut kuning tu.. sungguh cakap... mmg dah berubah... tapi.. (ada gak tapinya.. kuikuikui....) – nanti aku buat entri pasai nih.. kahkahkahkaah... (sempat lagi tuh.. hihihihihi....) – oit.. hang kat umah ker or kat sg. Congkak nih?... hihihihi…

kakpiah said...

kalo aku jer yg dah lepaskan pompuan cantek tu.. tp pompuan cantek tu takmo lepaskan aku caner kak?
eieieie..

ns said...

dapat pengajaran baru hari ni..betul tu kak tiny..baru terpikir lepas baca entry kaktiny nih..thanks :)

AHMOI said...

akhirnya kakak ku sudah sedar akan kesilapan...alhamdulillah..kita sebagai manusia jgn ada dendam..maafkan pada setiap insan..

Che Ahmad said...

minta izin link ke blog saya. kita seangkatan.

Mak Su said...

afterall, the pretty lady is not so pretty

Kaktiny said...

kakpiah > alah ros… penah dengar tak statement mak-mak kita suka bagi nasihat camni: biar org buat kat kita, jgn kita buat kat orang.. jadinya... kalau pompuan cantek tu taknak lepas kan ko.. biar dia jawab ngan Allah esok2 nih.. kita bukan hidup kt dunia ni jer...
tul dak?... hihihi...


GDIZ > Ya Allah, syukur sangat ns andai ns dapat berkongsi rasa seperti yg kaktiny rasa.... kita sama2 ingat-mengingati yer..


AHMOI > betullah.. baru skrg kaktiny sedar… lama rasanya kaktiny terbeban dgn bagasi2 perempuan cantik tuh.. bila dh ‘lepaskan’ rasa tenang dada…


Che Ahmad > PAGI!!!... salam 165… sila.. sila.. kecik ruang blog… ruang goggle kaktiny tadahkan… heheheheee…


Mak Su > yes maksu.. you are so brilliant… betullah.. pretty lady tu taklah cantik manapun utk kita bawak bersama kan kan kan… hehehehheee… maksu mmg superb lah… hihihihi

amirhisham said...

Kita selalu dengar ungkapan "Sedangkan nabi ampunkan umat" but selalu dibalas " kita bukannya nabi".

Tapi kita dituntut mengikut aper yg nabi tunjukan.

So sama-sama la kita renungkan.

Kaktiny said...

amirhisham > wah... sungguhlah pandai bermadah berkata skrg ni yer.. hehehheee... betul betul betul... setuju sangat... (hang pinjam ayat sapa?.. ka idea sendiri?.. ke dpt ilham masa pi memancing or panjat gunung hari tu?...) hihihi.. sowwyyy... gurau jer... hahahaaa...

ckLah @xiiinam said...

.....salam tiny...







Lamanya tak jumpa....
xiiinam baru hidup semula.....
...dan akan kembali beronggeng di sini...


Buleh aaa?

Kaktiny said...

ckLah > salam... salam.. buleh buleh.. kecil kandang kambing boer cklah... satu galaksi tiny tadahkah... hihihi..

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.