Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Thursday, January 21, 2010

Ulam sambung nyawa...


Dah!!... tak mau tau dah pasal citer laki bini tuh.. (cukup la 2 entri tuh.. kang kalau si isteri atau si suami tu baca entri aku nih.. sesilap, kena saman plak aku weih..)
.... kan skrg ni nak tulis di laman web sosial ni pon kena berhati-hati… silap taip kena sama.. silap taip, kena banned, silap tulis.. KENA BUANG SAUDARA ATAU PUTUS SAHABAT ... huhuhuhu.... PARAH!!! DAH DAH DAH!!.... stop tuh!!...

Balik pada tajuk di atas...
Tengok tajuk macam best kan... korang penah dengar tak??...
aku tak pernah dengar, tak pernah tengok apatah lagi makan...

Tapi, ahad lepas, jiranku yang baik budi... yang pengasih.. yang prihatin.. yang amat baik dan mulus orang nya (amboi panjangnya.. cam nak bodek plaks... tak tokma tak.. IKHLAS nih.. betuuuullll.. hihihi)... tokma tersayang... telah ’menggantung’ sepeket ULAM SAMBUNG NYAWA di pintu grill umah aku (masa ni aku takdak, pi pasar beli ikan – nak buat gulai ikan kering.. kehkehkeh...)

Menu hari ahad tu adalah... gulai ikan kering, sambal belacan manggis, ikan selar goreng, serta daun pucuk ulam sambung nyawa.. PERGHHH TERANGKAT BABE!!!...

Kengkonon nak snap gambarnya.. tapi.. sekali ngadaaaappp.. LICIIIINNN!!!!... (mak ngan ayah pon ada kat umah... lagiiii la lajuuuuu sessi melantak di perbincangan meja bulat tuh!!... kahkahkah)..

Pada yang tak penah tengok, ini lah rupa bentuknya.. (ni pon aku dpt kat en.google... yg snap tak sempat nk upload.. hihihi)


Rasanya ada lemak, ada mint, rapuh dan mmg umphh lah.. (tapi aku tak pandai berulam sgt, cuma cuba rasa jugak 2 keping... ) - yang selebihnya mak ayah ngan abang ler berulam.. (tapi masih banyak lagiiikk... ) hihihi...

Cuba la rasa.. lawan plak ngan sambal belacan letak limau kasturi hiris halus2 ngan kulit dia gaul plak lagi ngan buah manggis - perrggghhh... mengecur liur weiihhh... hihihi...

malam ni nak balik kampung.. kulim.. yeee haaaaa.....

12 comments:

Tie said...

Macam rupa daun pudina je....

xiiinam said...

Kat belakang rumah ckLah yang sekangkang ayam tu.....banyak daun kadok tumbuh!!!


ckLah anti betul dengan baunya...



Tapi...
Anak-anak dan bapak anak-anak ckLah....ya ampun!!! Kalau abah mereka buat sambal belacan dan mencelur pucuk tu, dan anak-beranak makan tak nampak ckLah lalu-lalang kat depan mereka dah...

Tie said...

@ Xiiinam, daun kadok ??

Alamak !! kita dah rabun laa... uwaaakakaka.......

Yunus Badawi said...

Saya harap awak dah selamat sampai ke Kulim.

Kat belakang rumah lama saya dulu ada tanam pokok ni. Emak Adam yg suka makan hehehe

Uncle Lee said...

Hello Kaktiny, terima kaseh for exercising my lungs and perut with your horrible, hilarious sense of humour.
Saya ketawa sampai menangis at your fantastic humour.
I love women like you.
Ha ha, 2 miles can or not? And not like a Flamenco guitar, but more a violin? Or Ukelele? ARHAAAA HA HA.

Kaktiny, I say again, you are just fantastic! Thank you for making my day.
By the way, I love this mint, good for soups, whatever, wangi tu.

By the way, if you looking for a maid, send me telegram, ARHAAAA HA HA, Lee.

Mak Su said...

wow, sohih maksu tak tahu tu, kalau orang hidangkan pun, maksu belasah mcm tu jer, tak reti bab nama, huhuhu

zue said...

x pernah mkn dan baru tahu...lebih2 lagi sambal belacan manggis. musim manggis ke skrg ni.

iina said...

wah cam best jek ulam tuh.. aku tingat nasi ulam ler lama tak makan.. klu balik kg selalu jumpa wa.. waaaa

kingbinjai said...

ahhh lapar la pulak!

KAKTINY said...

Tie > tapi yang ni besar daunnya kak tie…


xiiinam > daun kadok??.. wah .. layan jugaks anak2 cklah ulam-ulaman ni eh.. tiny takat pandai makan ulam daun selom jer.. yg lain2.. masih dlm proses nk belajar.. huhuhuu..


Tie > yg dlm gambar ni namanya ulam daun sambung nyawa la kak tie.. hihihi.. betul.. cuna check dlm google.. ada nama ulam nih.. hihihi…


Yunus Badawi > YB, dah selamat sampai dan dh selamat balik KL.. dan jugak selamat dapat DEMAM!!.. huuhu…
oo.. YB pon tahu le wujudnya ulam ni eh.. hihihihi…


Uncle Lee > hahaha… yes, my maid permit expired on February... and I need new maid..
but.. asking from U??...
THANK YOU but… hehehe…
NO THANKS…. TAKUUUTTTT!!!.... hahahahhaaa…
I would rather find it by myself.. kahkahkah
(and... I will make sure my husband can’t contact you to be an agent to search for a maid..!!...) hahahahaha…


Mak Su > sama la tiny maksu oii… kalau tokma tak cakap.. kompem tak tau mendenya tuh.. hihihi


zue > ulam tu tiny pun tak penah rasa kak zue.. tapi sambal belacan letak manggis, tiny baru belajar… mmg sedap gilos kak zue.. try leer… hihihi


iina > mmg best layan ulam ngan sambal belacan.. aku suka gilers sambal belacan letak manggis.. bapak sedara rizal yg ajarkan. Hihii… nasi ulam, aku jarang makan.. sbb dulu aku tak pandai makanulam.. (hampir2 tak ingat rupa dan rasanya…).. nak kena try ler..


kingbinjai > hahaha… lapar eh.. pi carik nasi.. hihi

TOKMA said...

Lahhhh...tak abis2 ngan ulam sambung nyawa dia. Nak lagi nanti 2 minggu tokma anta.

KAKTINY said...

tokma > durian tak der ke kak?.. hahahaha.. (tetiba soklan lain... hihihi)

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.