Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Friday, June 18, 2010

Salam Jumaat


Alhamdulillah... bertemu lagi dengan hari jumaat... Penghulu segala hari..

Cepat sungguh masa berlalu... rasanya baru je menikmati Jumaat lepas... dan macam baru je masuk kerja hari Isnin hari tu.. ni dh masuk Jumaat.. dan esok sabtu... minggu depan dh start sekolah... (hahaha... nureen dh tak buleh bangun lambat... kehkehkeh)..

Minggu lepas balik Muar... minggu ni tak ke mana-mana kot... minggu depan cadangnya nak balik kampung aku kat Kulim dan jalan2 kt Penang plak...

Minggu lepas adik aku si epy (yg kerja kt KK Sabah) balik kampung, pegi lepak umah mak ndak kat balik pulau, siap pak ndak jerat burung punai ngan burung wak wak tuh!!... mak kata lebih daripada 15 ekor!!... pergh....


JELES.. JELES!!..

Pastu plak... hmm.. kan sekarang tgh MUSIM... bukan setakat musin BOLA.. tapi...MUSIM DURIAN!!..

Mak kata dusun mak ndak (adik mak) kat balik pulau tuh, durian lebat dan banyak sgt...

Durian berlonggok kalah yg jual kat pasar malam.. (ini aku tau keadaannya macam mana, sbb mmg tetiap tahun pon mmg mcm nih...)

Ni yang hati aku menggeletis geletis tak sabar nk tunggu minggu depan nih!!... harap2 tak ada aral membujur lalu melintang patah la hendaknya... semoga perjalanannya smooth...
supaya aku DAPAT BALIK KAMPUNG!!!...




... dan jugak.. harap2 durian ada lagik... huhuhu...

.

22 comments:

@xiM said...

KAK TINY NAK BALIK penang NEXT WEEK??AISEY MANN..saya nak ke KL pulak.kalau tak leh jumpa..huhuu

Tijah said...

wuishhh. kalu dapat bubur kacang durian best tu kannn?

ckLah said...

Selamat balik Penang....

...pasemboq..pasemboq!!!

KAKTINY said...

aXIM > alaaaammmmmmaaaaakkkkk... camner leh clash program nih??.. hahahaha... kita berselisih di bahu jalan je la yer.. hihihi...



tijah > SEKERIM BUBUR KACANG DURIAN NOK!!.. sekerim weih..
buat sekerim BUBUR KACANG DURIAN (ala.. buat sekerim batang yang dulu2 jual seposen sebatang tuh... dlm plastik tuh..)!!...

HEAVEN!!!...

aku gerenti ko mmg takkan cukup sebatang weih... BERBATANG BATANG ko leh ngadap... SEKERIM BATANG DURIAN TU LER.. ekehkehkehkeh...)

KAKTINY said...

cklah > pasemboq?.. kureng minat skit.. tapi nk cari air sarbat (bukan sarbat tea).. sarbat kelapa.. airnya mcm sirap perasa pandan + selasih + isi kelapa + ais parut... pergh.. enak sekali!!.. hihihi...

.. dan makan durian kat dusun.. bawak bekal + BBQ.. aduuuhhhh... NIKMAT DONIA cklah.. hihihihi...

DrSinga said...

don foget tu sing2 lagu sudirman ya...
balik kampung...hohoho....

kakpah said...

wuish....hujung minggu depan akak pun nak balik kampung gak mungut durian.
tak habis boleh buat tempoyak.
rugi lah sapa yang takde kobun durian kan? hehe..

Masy said...

nak diyan!!!!!!!!!!!

m.q said...

balik jgn tak balik
heheheh

KAKTINY said...

DrSinga > takut terforget 'pantang makan' jer.. batuk ni bukan baik betul sgt pon.. kang makan durian byk, ada harapan demam balik nih.. hahahaha....


kakpah > ya ya ya benar.. nikmat doniaaa ada dusun durian yg leh pi lepak lepak santai2 ni kan kak pah kan.. kehkehkeh...

KAKTINY said...

masy > jom ikut kaktiny balik kampung nak?.. buat rombongan cik kiah.. hihihi.. korang pi la stay kt hotel gurney drive, bila tiba masa nk berparty durian, kaktiny roger, kita jumpa kt balik pulau and buat pesta durian dlm dusun + BBQ.. kehkehkeh...



m.q > tgh doa2 semoga dipermudahkan urusan dan dapat le balik hendaknya.. amiin... hihihi.

Yunus Badawi said...

Kalau ko bawa balik durian lebih tu elok ko pass kat aku sikit. Ko kan belum baik dari batuk sepenuhnya.

Teringat durian cap kaki dan cap tangan kat Relau tu. Dah lama tak pekena durian kat sana. Durian Balik Pulau pun bolehlah hehehe

Uncle Lee said...

Hello Kaktiny, your kampong in Kulim?
I have been there, passed thru many times old days....
Ahaa, you nak jalan2 in Penang? Go have that pasembur at Gurney drive....

Its durian season now? I remember those near Taiping were very good, also at Bukit Metajam.
Not sur about Kulim ones, ha ha.
You have fun, watch your speed limit, and don't eat too much durians, nanti get overheated, Lee.

Catwoman said...

Salam KakTiny....

Jgn makan durian byk sgt....kang mengipas tak hengat donia !!!

Durian tu kalau d`buat bubur kacang, huhhhh sedap hingga m`jilat jari gitu.

:)

tasekM said...

aku tak pernah lagi makan beburung nih....




.

aliff muhammad said...

selamat balik kampung...hati-hati!

TOKMA said...

Pi Balik Pulau ka....tempat doyan jatuh atas net tu ehhhh...!!!

Selamat makan doyan noooo...jangan balik nanti sign kontrak sakit tekak pulak...tiny baru jer kebah sakit kan..kan..kan..beringat2lah yer bila makan tu. Nanti sendiri yang merana.

Cuma nasihat dari jiran 1 yang sayangkan jiran 23 nya tu.

kak Erna said...

insyaallah..tiny akan dapat balik kampong..nikmati lah..durian sepuasnya..
yang akak terliur tu..burong..tu..dulu akak biasa makan burung punai dan burong wak wak tu..
pernah sekali..pergi rumah anak sedara kat segamat..arwah bapak akak suka betul makan..anak sedara masak burong punai campur tempe...

KAKTINY said...

Yunus Badawi > nak bawak balik KL??.. habis pening satu kete dgn bau durian weih!!..


Uncle Lee > Yup… in Kulim… Pasembur Gurney Drive?. Yes yes yes.. with the Laksa.. oh wow.. yummy.. hihihi..
Durian in Kulim – NOT SO.. but am going to my untie’s house at Balik Pulau Penang.. heaven for durian’s mania… hahaha…


Catwoman > ko jgn tak tau zyma… kaktiny penah makan durian + bubur durian + pulut durian sekelompok dlm pinggan, pastu MENGANTUK and TIDO dari jam 2 petang sampai 6.30petang.. tu pon kena kejut ngan mak sbb tak solat asar lagik!.. kalau mak tak kejut, rasanya ada harapan terbabas asar + maghrib + isyak..s edar2 dh pagi!!.. hihihi…

KAKTINY said...

tasekM > best oo… aku setiap kali mengandung, mesti mak aku bagi makan burung wak-wak.. (tu yg anak aku mulut tak reti diam tuh!!.. chait!!....)


aliff muhammad > insyaallah.. tq dik..

KAKTINY said...

TOKMA > iya tokmaku sayang.. nk kutip doyan yg jatuh atas net ngan yg jatuh gedebuk kat tanah.. hahaha…
(tapi cam teringat jer kat durian jiran no. 1 tu.. menjadik tak tawon ni??.. hehehe)..

Terima kasih atas ingatan wahai jiranku tersayang… sayang tokma forever.. hihii…


kak Erna > thanks kak... sapa penah rasa burung punai dan wak wak tu mesti teringat2 rasanya yang sedap tu kan.. hihihi...
Burung wak wak tiny suka buat masak kicap.. layanzz... hihihi

Kak Long said...

sedapnya daging burung....teringat zaman aku kecik2 dulu boleh kata tiap minggu (time musim burung banyak) makann daging burung....sedap beb....Khamis amacam???

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.