Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Thursday, January 01, 2009

SELAMAT DATANG 2009

Kita baru je sambut maal hijrah - tahun 1430Hijrah.. dan hari ini kita menyambut 2009 - tahun baru kalendar masihi...

Untuk tahun baru ni aku tak mau tulis panjang-panjang... cumanya kata-kata ini menarik hati aku untuk aku KHABAR dan NYATAKAN kepada kalian semua wahai teman, rakan dan sahabat...


No one is born happy...
But all of us are born with the ability to create happiness...
So today, make others happy...
Flash your sweetest smile...


Kita buka diari baru.. kita tutup diari lama yer... (diari amalan kita pun dah diangkat ke atas pada 1 Muharam lalu..) makanya kita penuhilah dengan amalan baik dan yang menyenangkan diri dan orang lain.. sama-sama ingat-mengingati dan kasih-mengasihi... SEIKHLASNYA.. meskipun tiada ukuran bagi keikhlasan... HANYA ALLAH yang mengetahui-NYA... tapi sekurang-kurangnya kita tahu dan faham akan MAKNA KEIKHLASAN ITU...







salam sayang semua...

p/s : aku nak senyum dan terus senyum... dengan gembira.. dengan bahagia...

32 comments:

aNIe said...

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN 2009...semoga tahun ini walau apa jua azam kita akan tercapai jua...

Monkey D Luffy said...

selamat thn baru kak

Tijah Lawa said...

hepinuyer!!! all the best aa...

iina said...

Tiny..

Selamat tahun baru, berazam baru memulakan langkah dan semangat yang baru dan terus kuat ;)

lupekanje said...

kau jgn senyum sensorang tiny...acik byg kan, sambil masak, kau senyum, sambil masuk tandas, kau senyum, masa tidurpun kau senyum...errr...dah...kau nk senyum dan terus senyum...heheh
oke lah tu...senyum itu sedekah...

betul lah...no one is born happy kan..keluar jer dari pewot ibu, kita nangih...teriak...tk penah lagi dengar ada baby lahir mengekek ketawa kan...then, the people around, teached us how to laugh....and also made us cry...again and again..until now.....huh..

Moga catitan tahun baru kita akan diwarnai dengan kebahgiaan, keceriaan, dan ketabahan dalam mengharungi ujian.
Kita perlukan ujian dalam hidup..tanpa ujian, tahap penghidupan kita takkan ke mana. Pointer kita tk naik...
Air payau dan gula perlu kita satukan bersama warna2 kehidupan...(err..)hingga kita dapat menikmati air sarbat yang lazat...uwaaaah...apo cito acik ni..merapu meraban sesubuh sunyi ini....hehhe..
Kalender baru akan kita tukar esok. Tapi kita kan tetap kita juga...yang bertukar hanya usia..dan rupa..(makin bekedut dan kendur..)..usiakan terus bertambah dari hari ke hari...berusaha terus perbanyakkan amal selagi nafas ada di bumi...chai yokk..

Ungku Nor said...

salam sayang untuk awak jugak..;D

KAKTINY said...

Kak Anie > ye ye.. semoga semua yg baik-baik utk kita semua yer.. amiinnn…


Kapten > selamat tahun baru adik sengal.. hihihihi…


Tijah lawa > hepi 2 u 2 kak ja.. 


Iina > yup.. aku nak melangkah dgn kuat dan tenang sambil senyum dan tabah… terima kasih sahabat… semoga kita lebih ‘bahagia’ dgn cara kita sendiri… amiinn…


Acik > ok ok.. den amik pesanan tu cik.. jgn senyum sampai doctor kata den bleh masuk sptial ‘senyum’ …. Hehehhe…
Kata-kata acik byk kebenarannya acik.. sgt2..


Ungku Nor > sengal macam ni pun akak sayang?.. warghkahkahkah.... terima kasih kak.. hehehhehee… muahs 100x… hihihi

KV said...

salam sayang tuk kak tiny jugek.

cikgu jawe said...

slmt tahun baru kak tiny. moga2 kak tiny dn famili murah rezeki dn jonis bertambah maju. haha! tetiba tertulis jonis pulak. :D

xiiinam751 said...

Tirai 2008 telah ckLah labuhkan semalam dengan satu tragedi berdarah.....

Yunus Badawi said...

Tiny nak banyakkan senyum tahun 2009 ni ya? Satu azam yg baik. Saya pun nak ikut jugak la :)

AHMOI said...

tutup buku lama..buka buku baru..hehe..tapi moi tau setiap buku akak pasti ada nama jonis akak tu..hahahha...

psst: moi p p'jaya ritu..tp bdn kureng sihat..so tak leh lerrr nak ngaco akak...

Neeza Shahril said...

Selamat Tahun Baru Tiny..
moga2 tahun ni memberi lebih keceriaan buat Tiny dan keluarga. Insyaallah..

KAKTINY said...

KV > semoga tahun ini kita semua lebih bahagia yer..


CJ > ko doakan jonis buat apa?.. diorang dh kaya dh.. hahahaha… takper.. semoga kita semua murah rezeki, bahagia, Berjaya dan gembira ya…


ckLah > suspen…. suspen…. suspen sungguh nih…


Pak yunus > senyum kan sedekah.. andai tika berduka, jika kita senyum, tak banyak, sikit, kedukaan itu berkurangan.. (ini adlh kata2 seorg sahabat saya..).. semoga kita semua bahagia..


Ahmoi > jonis tu tak dapek le nak pisahkan kan kan kan… hahhaha.. tapi awak tu adik sayang oii.. dh masuk tahun baru dh.. bila ler dpt jumpa yek?...


Neeza > semoga akak sekeluarga juga bahagia dan gembira… amiiinnnnn…..

Abang Long said...

Salam Maal Hijrah.
Selamat menyambut tahun baru.
Senyum itu sedekah.

HABIHA69 said...

Sis...senyum dan terus senyum..tu bunyi mcm janji utk 2009 tu...elok lah tu..moga senyum itu akan memberi inspirasi yang lebih segar dalam meniti hari-hari yang mendatang...

TokMa said...

Ehhhh....tu azam tiny ker...cam tak caya jer, tang sonyum ngan happy selalu tuh boleh percaya lagik, ada sesuatu yang tokma musykil ler!!!!!
hehehehehehe....darling, love u too, so tak der lah johnnies alamanda 2009 nih ker!!!

KAKTINY said...

Abang Long > salam maal hijrah.. kita hijrahkan diri utk menjadi yg lebih baik yer.. hhihi


habibah69 > aaahhh laaa... senyum tu buleh jadik inspirasi kan kan kan.. hihihi..


tokma ku sayaaaannnggg > berazam nak hepi2 jer tokma.. takmau sentap2 dh.. (nk kurengkan skit perangai merajuk nih..hihihihi..)
Jonis?.. dh bukak tahun dgn jonhis dah ler tokma oiii... hehehhe.. jonis tu tetap dlm list.. hahahha

kamar hati said...

salam tahun baru yer kak....semoga semua yg terbaik buat akak.... (",)

KAK LONG said...

Btul, keikhlasan memang Allah yang tentukan. Aku sendiri tak mampu jadi 100% ikhlas (rasanya hang lagi faham situasi aku. Tak apa kalau orang buat kita, jangan kita buat orang. Betul tak? Lagipun apa sahaja yang kita buat kalau ia boleh buat kita gembira dan sekaligus buat orang lain gembira juga, itupun dh cukup besar ganjarannya. U always make people happy....and if ada sesiapa yang penah "buat sesuatu kat hang" anggap depa tu rugi....depa rugi hilang kawan macam hang, tapi hang tak rugi pun kehilangan depa....(sebab selama hang jadi kawan depa rasanya lebih banyak diperguna) betul tak? Tahun ni sangat bermakna, kita lalui banyak "benda". Gelak, menangis, gaduh2 manja, berdebat (hat ni hang pakar), dan juga sama2 strugle menghadapi paper2 yg susah dan jugak yg senang. Kita ada masalah masing2, kita ada kelebihan masing, dan tentunya kita juga ada banyak kekurangan masing2,tetapi kita berusaha mencari persamaan dalam perbezaan itu. Hang nikan memang bab bebel no 1 tapi segala bebelan "mak" tu la yang light me up. Thank you friend, for 2008 that we had spent together. Aku harap PERCINTAAN KAU AKAN LEBIH HEBAT LAGI pada tahun 2009 ni. Good luck.....G+U, Insyaallah.....

KAKTINY said...

kamar > terima kasih atas doamu itu adikku...


kaklong > tahun ni kita hepi-hepi kan diri yer.. tak hepi pun kita senyum jer.. (hahahhaha)... dan aku doakan HASIL YANG UNGGUL DALAM PERCINTAAN HANG.. amiinnn....

"tetapi kita berusaha mencari persamaan dalam perbezaan itu" - terima kasih sebab 'tahan telinga dengan bebelan mak tiny nih'.. kehkehkeh....
Good Luck to you tooo....
G+U... Insyallah.. semoga kesampaian...

Mak Su said...

nampak DAH! nampaK DAH! tu haaa, kaktiny, sedang senyum :D

zino said...

selamat tahun baru...

tasikmerah said...

selamat tahun baru.

2009? aku redah saja lah....



.

Yatie said...

salam ziarah dari blog Life Journey .. selamat tahun baru 2009 .. salam maal hijrah 1430H .. semoga dipermudahkan perjalanan yg kita lalui :)

Uncle Lee said...

Hello Kaktiny, Youth is when you're allowed to stay up late on New Year's Eve. Middle age is when you're forced to.

An optimist stays up until midnight to see the new year in. A pessimist stays up to make sure the old year leaves.

Here's wishing you and family the best of 2009. Have fun, keep well, Lee.

kakpiah said...

nih.. ikhlas aku tanya nih kak..
bila nak apdet? dah 5 hari dah tawon baru..
sampai aku dah pindah umah dah pon...

Masy said...

samat thn baru kak. moga apa yg akak impikan dan idamkan dimakbulkan oleh Allah, insyaallah...

bozzobattousai said...

slamat tahun baru kak...semoga kita sama2 bleh tersenyum lebar tahun 2009 nih....

Princess Liyana said...

Selamat thn baru kak;)uhuhu

moga yg baik2 shaja ek thn ni;)

chinta said...

suka nye tengok dia gembira...:)..happy new year..moga indah shj thn nie!!

KAKTINY said...

Maksu > hehehe… mmg dok tgh senyum pun maksu oii… hihihi…


Zino > selamat tahun baru utk uncle zino gaks.. hehehe


Tasik > mahu tak mahu.. mmg kena lalu jerk an.. hari tetap berjalan.. iyer tak.. hihhi


Yatie > salam dari kaktiny… semoga Allah permudahkan jalan kita.. amiinnn…


Uncle Lee > Hi Uncle Lee.. I just ‘go on’ with my life ‘every year’.. hehehe
Keep well uncle.. I give you my smile.... hihihi…


Kakpiah > hang ni kan piah.. sekilas ayat hang.. bukan aku nak senyum.. tapi TERBAHAK gelak hang tau dak.. tetiba aku qindu kt hang.. warghkahkahkah… tapi aku takooottt nk pi umah hang… sejak hang jadik PIAH-NGESOT nih…. hihhi


Masy > semoga semua impian kita dimakbulkan Allah… amiinnn…


Bozo > semoga semua bisa tersenyum…..


Liyana > ye ye.. semoga semuanya baik2 shj…


chinta > nak semua org gembira… rindu lah kat dia tuh… hihihi…

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.