Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Monday, August 09, 2010

Seketika : Aku CELARU, KELIRU dan BUNTU!!...

Aku minat bercakap.... minat membaca... minat menaksir bahan bacaan.... minat bahagian training… minat motivasi…. minat memberi nasihat (walaupun diri sendiri sebenarnya perlu sentiasa dinasihati!!!)... juga minat berdiskusi (tapi asyik nak menang je dgn topik sendiri!!.. haish isy isy!!...)... minat nak sambung study... minat nak tulis buku dan buat training / ceramah dgn tajuk buku sendiri... (aku tulis, aku olah, aku kupas, aku bentang, aku bersoal jawab, aku terangkan.... TAMAKNYA AKU!!!)...

Atas dasar-dasar minat itu.. aku benar-benar teringin BANYAK PERKARA...

Ya benar... aku teringin nak menjalankan AMAL MAARUF NAHI MUNGKAR..
Ya benar... aku teringin nak sahut seruan Nabi Muhammad S.A.W dalam hadis yang berbunyi ”Sampaikan dariku olehmu walau sepotong ayat”.
Ya benar... aku ingin menjadi isteri mithali yang dapat menjadi pendamping, teman setia serta penyemarak semangat bagi si suami...
Ya benar.... teringin menjadi anak yang solehah yang sentiasa mendoakan dan membahagiakan kedua-dua orang tua di dunia dan akhirat..
Ya benar... aku teringin mempunyai sifat dan semangat ”Ummul Mukminin” – menjadi ibu yang mampu mendidik anak dgn sebaiknya... (aduhaaiiii.... kagumnya dgn ibu-ibu contoh yang hebat memperjuangkan agama dengan mendidik anak-anak menjadi insan khamil yang cemerlang dunia dan akhirat!!.. Allahu Akhbar..)
Ya benar... aku teringin menjadi pekerja yang menjalankan amanah dengan jujur, tanggungjawab, penuh berhemah dan berdedikasi.
Ya benar... aku teringin menjadi saudara, jiran tetangga serta masyarakat yang prihatin, penyayang dan saling bekerjasama untuk mengukuhkan persaudaraan Islam..

YA BENAR... AKU TERINGIN MENJADI UMAT MUHAMMAD YANG PATUH PADA PERINTAH ALLAH SERTA MENJADI HAMBA ALLAH YANG BERIMAN, BERAMAL DAN BERTAKWA!.


Dan atas dasar-dasar teringin itu.. aku terfikir....

Seketika… aku rasa nak sambung PhD dan pada masa yang sama nak tulis buku..
Seketika… aku terasa macam nak apply jadik lecturer dan pada masa yg sama sambung PhD..
Seketika… aku rasa macam nak apply jadi trainer… pada masa yang sama tulis buku, dan lepas tu buat training dengan buku aku…
Seketika… aku rasa macam belum masanya aku buat apa-apa..
Seketika… aku rasa dah tiba masanya aku merencanakan sesuatu…
Seketika.... aku rasa nak duduk rumah dan menjadi suri rumahtangga dengan menghasilkan e-book dan menyampaikan motivasi menerusi ruangan blog dan laman web sendiri...
Seketika... aku rasa macam nak join NGO pulak...
.
Seketika…. AKU JADI KELIRU, CELARU DAN BUNTU dengan diri sendiri dan keinginan yang pelbagai itu... (apabila merujuk keadaan diri yang hakiki sekarang ini!!)... isy isy isy…

Time “otak tgh free-free” ni (takde kerja la tuuuh!!!), mulalah macam-macam yang aku fikir, kenang dan mengenangkan, bayang dan membayangkan... memikir, menaksir, merencana.... MELAKAR IMPIAN SAMPAI KE BINTANG!
.
YA ALLAH… YA RAHMAN RAHIIM...Semoga aku dapat menghadapi segala kemungkinan dengan LAILLAHALILLAH (tiada Tuhan melainkan Allah).Dan setiap kesedihan dan kedukaan dengan MASYAALLAH (sesuatu yang telah dikehendaki oleh Allah).Dan setiap nikmat dengan ALHAMDULILLAH (segala puji bagi Allah).Dan setiap kelapangan dan cubaan dengan ASY-SYUKRULILLAH (bersyukur kepada Allah).
Dan setiap yang menghairankan dengan SUBHANALLAH (Maha Suci Allah).
Dan setiap dosa dengan ASTAQFIRULLAH (aku memohon pengampunan dari Allah).
Dan setiap musibah dengan INNALILLAHI WAINNA ILAIHI RAJI’UUN
(kita adalah dari Allah dan kepada-Nya jualah kita kembali).Dan ketika setiap kesempitan dengan HASBIYALLAH (cukuplah Allah sebagai tempatku bergantung).Dan setiap qada’ dan qadar dengan TAWAKALTU’ALALLAH (aku berserah kepada Allah).
Dan setiap berbuat taat dan musibah dengan menyebut WALAHAULAWALA QUWATAILLA BILLAHIL ‘ALIUL’AZHIIM
(tiada daya upaya melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi dan Maha Besar).
.
.
“LAILAHAILLA ANTA SUBHANAKAINNI KUNTU MINADZAALIMIIN”.Ertinya :"Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan engkau, ya Allah. Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim." [Al-Quran - Surah Al-Anbiyak (21):87]


semoga kedatangan ramadhan ini lebih menyucikan hati yang penuh noda dan dosa... membersihkan jiwa yang kotor dengan nafsu dan godaan dunia... semoga lebih jujur dan ikhlas mencari redha, rahmat dan keberkatan dari-Nya.. amiiin..




.

11 comments:

Cik DIA said...

selamat mnyambut Ramadhan Al Mubarak...
semoga beroleh keberkatan...
(",)

aliff muhammad said...

Selamat menyambut ramadan al -mubarak, mohon maaf atas salah silap.

kak Erna said...

Selamat menyambut bulan Ramadhan..
Tiny..banyak sangat nak jadi...itu yang celaru,keliru dan buntu..

penjejak maya said...

salam ziarah ke sini..

Masy said...

selamat bpuasa kak.. masa berbuka nanti jgn tamak2 ok.. heheheeh

iina said...

Ye pasanglah angan-angan setinggi gunung tapi jangan sesekali biarkan angan-angan itu hilang dibawa khayalan.. jadikan kenyataan.. InsyAllah.. setiap impian semuanya bermula dari angan-angan.. dari kehendak.. dan akhirnya tak mustahil jadi kenyataan ;)

Selamat berpuasa ok ;)

KAKTINY said...

Cik DIA > Selamat juga... amiin..


aliff muhammad > moga selamat semuanya dik.. sama lah ktia ya..


kak Erna > selamat kak..
Itulah dia.. kalau otak tgh free, mmg mcm2 nk fikir (maklum la, boss takder.. pasal tu yg bnyk sgt masa nk memikirkan tuh… hihihi… sesaja buang tenaga memerah otak.. hahaha… exercise minda.. kehkehkeh).

KAKTINY said...

penjejak maya > salam ziarah.. terima kasih sudi ke sini..


Masy > InsyaAllah buleh control. Kehkehkeh..


iina > terima kasih babe.. ko ler penyemarak semangat aku.. hihihi..
Berangan free kan.. takyah bayar.. tapi menjadikannya kenyataan.. Allahu Akhbar.. semoga dengan izin Allah.. amiin..

ckLah@xiiinam said...

Selamat menyambut Ramadhan

Catwoman said...

Salam Kak Tiny....

Take it easy ye.

Akak Tiny telah m`lalui suatu p`jalanan yg amat panjang dlm m`cari ilmu. At the same time, you`re a wife and a mother.

Take care, Kak Tiny.

Selamat M`jalani Ibadah Puasa Di Bulan Ramadhan.

:)

KAKTINY said...

cklah > selamat menyambut ramadhan al-mubarak cklah..


zyma > setiap org akan melalui pelbagai fasa kehidupan... kaktiny juga tidak terkecuali... jalan hidup kit telah ditentukan oleh-Nya.. cuma terpulang kita nk pilih yang mana...

cuma kadang2 kita manusia nih.. sering berperang dgn perasaan... nafsu dan akal berlawan.. iman lah yang menjadi pengadilnya...

nk lawan nafsu dan godaan syaitan tu yg sering membuat kita keliru, celaru dan buntu tuh..

back to the basic.. nawaitu Lillahi Ta'ala...

(dok bg idea kt org, kekadang diri sendiri pon berterabur.. hihihi).

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.