Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Tuesday, March 02, 2010

Yes.. aku emotional!!... So What??..

Aku cuba utk sekadar mendengar dan melihat... TAPI AKU TAK MAMPU!!!... dan memang aku akui....AKU EMOTIONAL.. SO WHAT???!!..

Aku mmg tak boleh dengar cerita berita tentang hal2 macam nih.. mmg aku emotional!!...

Tak kisahla sapa nak salahkan JANTAN KEPARAT tuh.. tapi aku TETAP NAK SALAHKAN "SITI NURHANIM AZIZ"... Si Ibu (layakkah dia dipanggil IBU???... @#$%^&**...!!!) di atas KEJADIAN INI...

Kenapa aku menyalahkan betina tuh??... kerana bagi aku JIKA SEDARI AWAL DIA TAHU MENJAGA MARUAH DAN KEHORMATAN DIRINYA SEBAGAI SEORANG MUSLIM, SEORANG WANITA, DAN SEBAGAI SEORANG IBU... PERKARA SEHINA DAN SEJIJIK INI TIDAK AKAN BERLAKU!!...

Tapi, oleh kerana BETINA itu terlalu MENGIKUT TELUNJUK HATI DAN NAFSU SETANNYA, maka, PERKARA MALANG DAN NGERI INI TERJADI!!...

Betul.. tak siapa yang hantar sirih junjung mohon pada Allah, hendak ditakdirkan susah dan berhadapan dengan nasib MALANG... maka itu Allah telah bersumpah sebanyak 7 kali di dalam "SURAH AS-SYAM ayat 1-10: Demi Matahari, demi bulan, demi siang, demi malam, demi langit, demi bumi dan demi jiwa.... Allah telah menganugerahkan sukma kefasikan dan ketakwaan, beruntung bagi yang mensucikannya, merugi bagi yang mengotorinya!!!..." - maka, siapa yang harus kita persalahkan??... TAKDIR???!!!...

"Surah Ar-Radh ayat 11: Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum jika dia sendiri tidak mahu mengubahnya".. maka... jangan bongkak dan dengan mudah mencari jalan keluar dengan MENUDUH.. TAKDIR PENENTU SEGALA!!!.. sedar kekhilafan diri sendiri dahulu!!...

Tidakkah kita nampak jika ini adalah KIFARAH ALLAH KE ATAS MAKSIAT YANG DILAKUKAN OLEH BETINA ITU???....

Ujian dan kifarah Allah datang dalam pelbagai bentuk... dan ini mungkin salah satu daripadanya... (jgn dengan mudah nak melepaskan diri daripada perbuatan DOSA dan MAKSIAT!! kalau berani tanggung dosa, berani lah jugak tanggung akibatnya!!... itu baru di dunia.. di akhirat esok???!!..)

NAMUN.. di sebalik kematian si anak - aku bersyukur sebenarnya.. kerana Syafia Humaira meninggal di usianya 3 tahun.. Allah mencabut nyawanya dgn tragis dan pasti tempatnya adalah di syurga yang abadi... aku tak dapat bayangkan syafia membesar sebagai perawan dengan mempunyai IBU YANG TIDAK BERMARUAH!!... dan kehidupan yang terumbang-ambing.. kalau syafia masih hidup, silap haribulan, syafia jadi MANGSA ROGOL BAPAK TIRI pulak.. (sapa tahu!!)

Patutla dalam cerita musang berjanggut, P.Ramlee kata dia nak kawen dengan "PEREMPUAN" bukannya BETINA.. sbb mmg BERSEPAH BETINA DI MUKA BUMI nih.. nak cari PEREMPUAN, itu yang payah!!!...

Kalau pompuan tu kena rogol, pasti aku akan bersimpati dengannya.. TAPI OLEH KERANA DIA TERANG-TERANGAN BERSEKEDUDUKAN dengan JANTAN tuh... HELLLOOOO.... JANGAN NAK TAGIH SIMPATI AKU DENGAN CROCODILE TEARS DIA TUH!!!... POOODDDAAAAHHH!!!!!.....

Aku hanya akan simpati pada dia jika benar2 dia BERTAUBAT.. semoga dia benar-benar BERTAUBAT!!... TAUBATAN NASUHA!!.. dan ikhlas aku doakan semoga pintu taubat terbuka untuk perempuan bernama "SITI NURHANIM AZIZ".... (aku tahu yg aku pun bukan manusia sempurna.. dan aku mohon semoga Allah tidak bolak balikkan hati dan diri aku untuk menjadi "BETINA"!!! NAUZUBILLAH!!.....)

Aku ada dua orang anak... seorang perempuan dan seorang lelaki... aku bukan Nabi yang sempurna, bukan malaikat yang mulia.. aku seorang Ibu yang mahukan yang terbaik untuk anak-anakku.. amanahku.. dan peristiwa begini amat mengganggu emosi aku...

Nureen : Ibu doakan Nureen membesar sebagai seorang PEREMPUAN yang tahu menjaga maruah DEMI ISLAM, DEMI HARGA DIRI SENDIRI.. untuk ibu dan ayah, untuk anak2 dan untuk SUAMI.. bukan untuk JANTAN!!!... Ibu jugak doakan Nureen bertemu jodoh dengan seorang LELAKI yang dapat membimbing Nureen dunia dan akhirat.. yang tidak akan membelakangkan agama, maruah diri, keluarga dan amanah Allah... yang tahu batasan akal dan nafsu...

Zaqwan : Ibu doakan Zaqwan jadi seorang LELAKI yang sentiasa berpegang teguh dengan prinsip Islam.. meskipun tidak sehebat Nabi Muhammad S.A.W ataupun para sahabat... setidak-tidaknya tahu garis batasan yang sepatutnya... cari PEREMPUAN untuk dijadikan isteri... PEREMPUAN yang boleh bersama susah dan senang.. woman behind your successfulness.. yang menjaga maruah dirinya demi kehormatan suaminya serta nawaitu Lillahi Taala... yang tahu batasan akal dan nafsu...

BETINA-BETINA DI LUAR SANA:

Jika kita tidak tahu menjaga MARUAH serta HARGA DIRI kita.. jangan harapkan orang lain untuk menghargai DIRI kita... jangan impikan kebahagiaan jika diri sendiri tidak tahu dan tidak mahu menilai dan menjaga harga dan maruah diri sendiri...

WAHAI KAUM HAWA:

Peliharalah maruah diri, maruah suami dan maruah keluarga.. ITULAH JIHAD KITA KE JALAN ALLAH!!!..... jika bukan kita yang menjaganya.. SIAPA LAGI??!!... dan Allah telah amanahkan kita dengan kehormatan yang cukup tinggi nilainya... maka hargailah ia.. Mari kita BERJIHAD... AMAL MAARUF, NAHI MUNGKAR!!..


Ya.. aku memang emotional bab-bab macam nih.. bab2 maruah dan kehormatan diri... yang melibatkan KAUM SEJENIS AKU.... SO WHAT???!!!... MEMANG... aku memang seorang perempuan kampung yang bodoh dan dungu yang dididik tentang maruah dan kehormatan diri bukan untuk ditakluki sewenang-wenangnya oleh jantan2 yang lalu lalang dlm hidup... SO WHAT??...

12 comments:

Mak Su said...

:(

(sorry, maksu voiceless, dunno what to say....)

:(

Masy said...

kakak, sama laa dgn org! seposen pon takde kesian kat pompuan tu. mintak maap la.. klu betul dia IBU, takkan luka2 kat badan budak tu dia x perasan, walhal apak dia pon bole perasan? mak ape mcm tu? lagi sayangkan jantan drpd anak sendiri.

sama laa semua2 pon. dia, jantan sial tu. mak apak dia yg diamkan je dia bersekedudukan n bgtau org kg konon2 diorg da kawen - sume tu mmg cilake!!!!!

benci benci benciiiiiiiiiiiiiii

kak ina kl said...

salam..amboi berapi sungguh kamu ni..tapi elok untuk di baca.supaya menjadi iktibar buat semua.

aliff muhammad said...

Kak Tiny,

Aliff pening kepala baca berita zaman ini.

Syukurlah diri tak jadi pemberita. Kalau tidak lagilah berbakul sumpah didada.

Akhlak adalah didikkan dan pakaian ibu bapa untuk anaknya.

KAKTINY said...

maksu > saya cuba utk tidak bersuara.. tapi getar dikerongkong memaksa saya memuntahkan laharnya...


masy > akak pon MENCIK tahap gaban gaks.. tu pasal terkeluar entri nih!!..


kak ina KL > saya tak mampu angkat sepanduk berdemonstrasi.. juga tak berani angkat lembing beraksi... saya hanya mampu meluahkan lahar di sini.. andai ada ayat saya boleh menyedarkan, saya kira itu ibadah utk AMAL MAARUF, NAHI MUNGKAR..

yang baik dtg dari hidayah Allah.. kata2 kesat dan buruk itu mmg dari naluri khilaf saya..


aliff > semua perasaan kaktiny berbaur.. menjadi satu rasa yang tiba-tiba mengharapkan "SEGERALAH KIAMAT"..

- malu kepada Pencipta.. takut utk terus menghadapi dunia.. sbb kita turut BERSUBAHAT!!.. umpama AMAL MAARUF AMAL MUNGKAR.. (mcm lagu pak pandir.. ada mata pandang, ada telinga dengar, ADA MULUT DIAM!!!)

Astaqfirullahalaziim...!!..

YA ALLAH.. perhatikan kami hamba-hamba-Mu..

xiiinam said...

Kekadang, apabila Tuhan mahu membuka sesuatu....
Ada sesuatu pula yang perlu ditutup...


Sadisnya...
Apabila yang mahu dibuka itu adalah perbuatan yang disembunyikan si ibu selama ini...
Yang ditutup itu pula....adalah 'kehidupan' si anak yang tidak berdosa...


Nauzubillahimin zalik...

TOKMA said...

Tokma pun rasa jijik dan malu dgn kisah zaman nih...yg tak masuk di akal pun dah berlaku. Buat malu kita2 yg bertudung nih. Tutup aurat konon....!!!! eeeeeeee tak tau nak diungkapkan. Air mata tu macam air longkang jer, tak der makna langsung.

Semoga trajidi ini menjadi pengajaran dan iktibar kepada kita semua.

KAKTINY said...

cklah > kalau Allah tak bukanya sekarang.. entah apa lagi yg bakal berlaku dan dilakukan.. entah sejauh mana lagi maksiat ini akan berleluasa..


tokma > sedih sangat mengenangkan hala tuju umat Muhammad sekarang ini..

takut pon ada kak.. apa nk jawab di hadapan Ya Rabb nanti??...

takut diri terbabit sama kerana tak mampu MELARANG DENGAN PERBUATAN atau MENEGUR DENGAN LISAN.. dan hanya mampu menggeleng dan MEMBANTAH DALAM HATI... nipisnya iman umat Muhammad di akhir zaman ini kan kak.. huhuhu...

iina said...

emmm.. moga hati dia terbuka untuk bertaubat dan kembali pada jln yang benar.. takde manusia yang tak pernah buat salah.. pada aku itu bukan sekadar dugaan utk dia.. tapi dugaan utk kita juga.. pengajaran yang Allah berikan pada kita untuk jadikan iktibar.. ;)

TOKMA said...

Betul tu Iina....tokma setuju, sama2lah kita doakan moga2 dia bertaubat nasuha. Tapi telah banyak hati yang terluka kerana perbuatan 'siibu'.

Ehhh...sedih betul tokma rasa.

Uncle Lee said...

Hi Kaktiny, regret my bahasa not that good to understand your this posting. But I gather its something or a sad incident?
You keep well, Lee.

KAKTINY said...

iina > betul.. tak siapa yg tak pernah buat salah.. tapi mcm tokma kata, kesilapan pompuan tu melukakan banyak hati..

sbb tu aku buat entri nih.. supaya aku akan sentiasa ingatkan diri sendiri, adik beradik dan anak2 aku tentang BAHAYANYA mengikut kata hati dan nafsu serakah!!!.. huhuhu... (utk jadikan panduan, pengajaran dan pedoman di masa2 akan datang.. natijah di atas kelalaian dan kesilapan manusia...)


tokma > setuju ngan akak.. semoga dia bertaubat dan semoga kita juga insaf dan ambil iktibar dengan perkara begini...


ULee > yes, it was a BAD and SAD news currently happen in Malaysia..
and I'm still angry with it..

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.