Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Friday, October 10, 2008

kutuk

(JEMPUT DATANG RUMAH RAYA KE-18 - sabtu.. lihat JEMPUTAN RAYA).
Aku bukan nak kutuk sesiapa hari jumaat bulan mulia ni..

aku cuma sedih.. dan sedih dan sedih lagi.....
sedih mengenangkan apa yang jadi.. lately, bila hari jumaat, mesti aku rasa camni.. sbb dulu, hari jumaat, hari yang panjang rehatnya, aku akan 'berjoli' katak di luar.. tapi sekarang.. hari jumaat aku ditemani "Mr.Leapord dan Ms. Top" berdua lebih baik... (mujur tengahari line maxis nih okeh skit.. kalau tidak, nak jer ngadu kat anak tokma... hihihi)

kesedihan dan kemurungan aku... huhuhuhuhu..
aku tak tahu nak cerita pada sapa.. akhirnya.. aku hanya nampak sorang je utk cerita pasal ni.. ABANG...

sembang dgn abang buat aku realise byk benda.. (kalau aku 'the motivator'/counselor', sure aku cakap benda yang sama gak.. tapi sebab aku yang berada di keadaan "murung" nih.. makanya, aku jadi pendengar setia jer lah....)

Antara kata2 abang...
1- 'redha dgn apa yg jadi..'
'2- 'dugaan Allah pada kita mungkin hidayah kepada ibu bapa, anak-anak, atau adik-beradik kita..'
3- 'pada orang yang 'menganiaya' aku dengan NIAT tuh, mungkin balasannya bukan pada orang tu, tapi kena pada anak2, isteri, ibu bapa atau kerjaya dia..' - yang penting aku tak der niat macam tuh..
.... dan banyak lagi yang aku rasa.. setiap pakar kaunseling akan cakap benda yang sama... aku pun cakap benda tu gak kalau nak advice orang...


tapi satu yang aku suka ayat abang.. katanya.. lepas ni kalau nak cerita apa2 (@ kutuk / mengumpat atau mengata ler tuh.. ), jangan dengan kawan.. dengan abang jer.... biar kalau kena balas esok, abang ada dengan leen jugak.. sebab abang dengan leen yang mengumpat... nak kena makan daging orang tu pun, abang share dengan leen... so, pas nih.. nak cerita apa2 pun dan pasal sapa2 pun.. dengan abang jer.. tak yah dengan orang lain.. (phegh.. terus aku jadi takut weh.. azab NERAKA mengumpat tu kan 'perit'.. huhuhuhu... abang 'smash' aku dalam diam siottt...)

sekarang aku nak bina semangat baru.. bak kata seseorang1 dulu.. YANG SUDAH TU SUDAHLAH!!!... jadinya.. aku benar2 nak SUDAHKAN benda nih.. aku taknak cari "SAPA PUNCA MASALAH".. tapi.. aku nak cari "Jalan Penyelesaian Masalah".. meskipun kalau aku yang terpaksa menebal muka memohon maaf.. aku redha.. asalkan aku tak terbawa dengan api dendam yang tak berkesudahan ini...

aku nak berkawan dengan semua semula.. (kalau diorang taknak kawan dengan aku.. takperlah.. JANJI BUKAN AKU YANG MULA - dan PART AKU DAH SETTLE!!! - selebih tu "LU PIKIRLAH SENDIRI!!!").. aku lagi takut balasan Allah daripada nak kenangkan dan sedihkan pada apa yang org buat pada aku... (kalau tak wujudnya aku, maka tak jadi le masalah ni kan.. jadinya, aku penyumbang kepada permasalahan ini jugak dan aku punca yang buat org org atau org tu tak suka dan benci atau dengkikan aku.. - kalau aku TAK WUJUD.. tak der lah masalah ni berlaku... betul tak?..).. setiap orang ada bahagiannya masing2.. nanti kan sahaja.. (sekurang-kurangnya AKU INSAF DIRI.. bukan lempar batu sembunyi tangan...).

aku sayangkan kawan2 aku.. sebab bagi aku, setiap pertemuan ada keindahannya.. dan setiap perpisahan, adalah keperitan... (yang pasti kita semua akan berpisah.. tapi bukan sengaja "memisahkan"..)...

30 comments:

fusarium solani said...

Kekandaku sayang,

"Sesungguhnya kami menghidupkan orang yang mati dan Kami tuliskan segala yang telah mereka kerjakan serta segala bukti perkataan dan perbuatan yang mereka tinggalkan. Dan ingatlah tiap-tiap sesuatu Kami catatkan dalam kitab Luh Mahfuz yang nyata"

Yasin, ayat 12.

Semoga kekandaku sayang bertambah sabar dan ridhanya. Amin.

Qaseh Bidadari said...

akak cayang..sesuatu yg berlaku tentu ade tujuan dan hikmahnye..akak bersabar ajelah k..alah,mama ade kalo akak x de kawan...hehehe...

en_me said...

ada rahmat sumer tewww.. amvoii entri kutuk mengutuk jugerr yer akak teww.. ekeke

Akak said...

Salam Tiny...

Nasib baik ada cik abang tempat mengadu & akak agree sangat2 dgn apa yg cik abang awak katakan tu..

Walau apa sekali pun suka dgn cara Tiny, buang yg keruh, ambil yg jernih, KEMAAFAN hadiah yg terindah pada yg memberi & menerimanya..

Cikgooden said...

huih...lepas lepas raya ni len macam je n3 hang tiny..er...er..hang nak pi mekah ka ujung tahun ni?..(sori..terkutuk pulak)

Anonymous said...

akak..banyak2 lerrr bersabar..lantak lah per dia buat pada kita...kalau kita ikut sama maknanya kita bodoh n dajal cam dia gak..besabar tu lebih baik kak..
insyaallah...ada jodoh moi sampailah umah akak tu..hehe..

Whitetulip Tales said...

akak tiny yang disayangi,

memang touching gilerr ayat cek abe tuh. Mmg setiap dari kita pasti akan mengalami hari yang betul2 musibah yang menyebabkan kita mengalami kemurungan yang dahsyat...yang kita tak pernah terfikirkan. Tapi, sesungguhnya setiap yang berlaku tentu ada penawarnya. Jadi, hanya tempat Allah sahaja utk kita mengadu. Segala2nya. Sakit ati, benci, meluat, hanya Dia saja yang tahu. Kurang2 pun, kita puas takde sapa yang merajuk, sakit ati, benci, dendam dan sebagainya..

**Pernah mengalami kemurungan sampai masuk spital..

Kak Long said...

insaf....woi aku teringin nak makan nasi beriani kat restoran insaf, sejak bulan posa lagi tau. Tengahari tadi tengok plak bebudak opis aku tapau, glup. Jumaat depan eh??? Tapikan bukan ke kita nak kena berjuang. Exam dah dekat....ngeri ngeri. Lepas exam ni kita start joli katak balik okeh. dont wory jangan sedey sedey la....pelik la kalu hang sedey pasai hang ni kan orang yang selalu meriuh rendahkan suasana.:p

Ungku Nor said...

ciss..ni sume la yang buat gua jeles ni..
macam ni gua pun nak kena cari 'abang' yang setarap macam tu jugak laaa!!

*berangaannn..berangaannnn..;p*

MARIA said...

Tiny < kalau nak menangis, nangis ler puas2 kat tepi kolam ikan tokma tu. Cakaplah dan mengadu ngan ikan2 tu jer sebab dia org sure nyer tak tahu nak menyampai2nyer kat ikan lain.
Pedulikan pada 'jin2' yg tak tau bahasa dan tak tau mengenang budi tuh. Sememangnya mereka2 tuh jealous ngan tiny (yg pandai, yg berjaya, yg success, yg akan menduduki pekser tak lama lagi tuh), dah lulus nanti pastinya dia orang tambah jealous lagik... (biarkan !! biarkan !! depa terjun ngan labu2 kosong depa).

SMILE...!!! U R ON CANDID CAMERA !!!!!

Tie said...

Tiny,kadang2 kita tak sedar apa yg kita cakap..mungkin membuatkan seseorang tersinggung walaupun itu bukan niat kita,Kak tie dah lalui itu, kerana itu kak tie lebih suka diam dan begitu hati2 bila bercakap(sampai org kata kak tie ni sombong),kak tie juga sensitive ni.

Kita boleh delete balik kalau kita tersalah tulis, tapi kalau kita tersalah cakap,susah laa.Sabor la ye..moga2 orang faham akan diri kita dan tak mudah terasa.

Kak tie juga jadikan hubby sebagai tempat luahan rasa,nak kutuk sapa2 pun pada hubby je..dia akan bagi pendapat dan perkara tu akan berakhir kat situ je..Tapi kalau pada org lain tentu jadi meleret2 pulak kan??Okey lah, jaga diri,jaga hati sendiri..semuanya akan okey nanti..percaya lah!!

Mak Su said...

awaattt? (tk phm story, gua outdated kot? ek)

raya, errr....tak tahu ler nombor tiny.

maklang said...

sabar bebanyak...


maaf tak dapat nak gi rumah tiny tu...jauh sesangat!

Anonymous said...

kak long - nasi beriyani restoren insaf, masa nak bayo pun jadik insaf ahahahaha...

kaktiny - ady dilanda kebusyan yang melampau. not sure can come or for the open house...arghhh nak kena jadik presiden persatuan bangla semalaya nih.

iina said...

tiny..

Jangan tensen2.. kadang kita tak dapat paksa orang utk suka kita.. dan kita juga punya pendapat dan pandangan yang berbeza dengan orang lain.. jika dia tak suka.. dia tak boleh paksa kita untuk terima pendapat kita sebab kita pun ada pendapat n pandangan kita sendiri.. life must goes on.. lagipun ko masih ada ramai kawan-kawan yang sudi berkawan ngan ko..

Nanti tengoklah openhouse umah ko nanti.. aku dah telek2 memang ramai yang datang.. walaupun aku tak dapat dtg hehehehe..

Tapi akan ku cuba juga usahakan dtg jika ada masa.. xleh janji masa aku pack gilos.. tgh fikir camna nak ngelat kenduri nie hehehe aku pun nak lepak kg aku lama2 n p shopping sakan juga.. ;)

tuan umah said...

ala kak..jgn tensen2 ok..nanti hilang kecantikan akak tuh...

meh ct suapkn kek lapis tu..hikhik...

zino said...

yang penting kita tak bermusoh dengan sesiapa .. maaf kan semua orang di keliling kita.. dan doakan kesejahretaan mereka semua..

lama tak boleh masuk blog tiny ni..

Yana Ismail said...

akakkk...huhu..em, memang kita tak boleh puaskan hati semua orangkan kak?hmm sabarlah..ada hikmahnya

e.i.s.r.a.a said...

salam idulfitri ke11
sebab itu TUHAN ada sifat PENGAMPUN. supaya kita ni sedar diri dengan kelemahan kemudian insaf kemudian koreksi diri kemudian taubat tak buat lagi.

pasal order beraya rumah akak tu... apa kata. saya kata. akak bank in kan rm3 ribu. untuk saya buking tiket. dari klia saya akan terus ke rumah akak. silalah pecaya.
=)

Intan said...

Yang penting Tiny dah memaafkan org tu tak kira siapa yg bersalah. Cuba lepaskan & kemudian lupakan.

Kdg2 situasi mcm ni menjadikan kita lebih matang & berjaya kemudian hari...

Take care!

:)

tasekM said...

apsal ni yang?

tak pe. aku tak tau bermakna kamu tak bergaduh dgn aku. he he...



:)

hertiny said...

Ala kak lantaklah diorg nak kata apa..masih ramai lagi yang sayang kat akak..so kalau takat 2/3 org yg mcm g2 biar je la..tak sakit pun ye tak...

KV said...

kalo dekat, kv dah sampai dah open house kak tiny tu.

Jini said...

INSYAALLAH genie datang kalau kena dengan tempatnya. hihi. kalau jauh tu tak sampai la kot. kalau tak sampai tu mintak maaf banyak2 yer kak tiny..

Danielle_Corleone said...

saya pun tersentuh dengan ayat tu kak. :-) hehe.

- G O R O - said...

Salam.

Check out my latest entry.

Jemput yer.

@xiM said...

ayat nabil jugak yang menjadi pilihan akak kan...hehe

'lu pikirlah sendirik..'

things always happen for a reason akak..appreciate the one yang apreciate kita,just forget the one who dont..

aNIe said...

Hehehe...baik2 dah kene smash dlm diam...aduhhh...bisa tu kak tiny...kalau akak kene tu akak pun terasa jugak lah...mau berenti buat 'ketupat'...biar tahun depan takde 'ketupat' nak rebus...hahahah

Kaktiny said...

Aliff > Sedang bersabar dan menerima dengan redha...

Mamaranggie > setuju…. Sedang menyelami pengajaran disebalik kejadian..

En_me > pasti ada hikmah dan rahmatnya.. yakin iteww… tu ler.. ter’mengutuk’ gak yer.. hihihi

Akak > betul kan kak.. KEMAAFAN.. DENDAM YANG TERINDAH… huhuhuhu..

Cikgooden > cikgooden.. mesti cikgu sebenarnya nak cakap “hang dah buang tebiat.. nak m****** ka?..” kahkahkah…. (sorry ter’fitnah’ plak.. hahahhaha)

Ahmoi > mmg tgh bersabar nih.. walaupun tgk muka org org dan org tu rasa kecik jer.. tapi bak kata moi.. takmau jadi BODOH dan DAJAL sama ‘stended’ ngan depa gak.. hihihihi

Whitetulip > ayat cik abang touching?.. menyengat tuh sebenarnyer.. hihihi
Uish.. lagi dasat awak.. sampai masuk spital benar.. adoilar..


Kaklong > restoran insaf? NAK NAK.. lama tak makan jus mangga nyer yang KAW gielr tuh.. nanti2 kita pi ok.. tu ler.. tak sabaq nak tunggu bulan 11… habis exam.. KITA ENJOY!!!..

Ungku Nor > yang semacam tu tak semestinya kena ada ‘abang;.. gua dapat ‘member’ macam lu pun gua hepi gilers.. kengkadang ‘abang’ pun tak leh ‘harap’ sgt.. (berangan tak kena bayaq.. so, silalah berangan.. )


Tokma > kalau petang tak hujan.. mmmg dah lama kami anak-beranak nak pi lepak kat kolam ikan umah tokma petang ahad haritu.. hihihi.. si nureen dok kalut nak jumpa affif, nak tengok fish.. hihihi

Tie > betul kak tie.. sebab tu tiny tak salahkan diaorg.. tapi sejak azali mulut tiny ni mmg kecoh.. bila DIAM tu yang diorang “START”.. masa tiny kecoh gamat kebabom dulu.. ok je jadik geng.. manusia manusia.. kena belajar banyak lagi saya ni kak oii… dalam bab berkawan terutamanya… huhuhuhu


Maksu > mintak kat kak d no tepon tiny.. mai tau…


Maklang > tu ler.. kalau sebelah umah jer.. mmg maklang tak leh bagi excuse kan.. hihihi

Ady > alah.. ko tu mmg.. masa buat 12 hari tu ko kata ON THE ATAS HE-WAY.. la ni BUSY JADIK PRESIDENT BANGLA plak.. kalau minggu depan.. NAK PI JUMPA PRESIDEN BUSH PLAK.. sampai raya 18 tahun lagi pun ko bagi alasan gak yer…
Dari kul 12 tengahari sampai kul 12 malam kaktiny bukak rumah.. seminit pun ko takleh lari dari tasik permaisuri tuh?.. mmg ko nak dengar suara kaktiny jerit nama ko dari umah kaktiny kan.. dari alam yang damai, jadik alam yang kecoh kang kawasan umah tuh..

Iina > nanti2 ada masa ko jemput datang umah k… hihihi

Ctnik > nak kek lapis.. nak kek lapis..

Zino > betul.. forgive and forget (even it is easy to say rather than do)..

Liyana > jemput datang umah..

Eisraa > tu elr.. kaktiny tgh kira2 budget semalam.. ada tak lebih nak bank in kat ko.. kira punya kira.. budget tinggal 300, tu pun utk bayar canopy.. nampaknyer, tak dapat ler nak jemput ko kat KLIA.. (30 ringgit mesia buleh?.. hihihihi)

Intan rosnitta > forgive and forget – sedang berusaha ke arah itu kak..


Tasikmerah > takkan aku nak gaduh ngan ko kan.. kalau aku gadoh ngan ko, sure aku dah buang hamper ko dalam tasik biru.. hihihi.. ko datang tak umah aku?...

Tiny > betul betul.. LANTAK DEPA lah kan kan kan.. hihihi

KV > huhuhu…. Kalau ler dekat kan.. huhuhuu

Genei > ches.. awal lagi dah buat ayat ‘baieekkk’ punyer yer.. hihihi

DC > ayat sapa?.. ayat hubby akak ker?.. tu bukan tersentuh.. tu membunuh tuh.. hihihi

GORO > tahniah tahniah.. insyaallah..

Axim > tu ler.. memang kena sentiasa fikir sendiri.. kalau nak suruh org lain fikirkan.. tak jadi org ler kita.. ye tak.. hihihi
Setuju sangat… kaktiny nak print buat banner lah ayat axim nih.. “appreciate the one yang apreciate kita,just forget the one who dont..”

Anie > bias oo bisa.. taknak anyam ketupat dah lah.. nak buat nasik impit jer pas nih.. hihihihi

Mak Su said...

tak per ler, nanti maksu emel kat ko mintak map, kalau senang nak study, insyallah ek.

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.