Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Tuesday, November 25, 2008

Nak cuti PANJAAANGGG..

Hajat hati aku pada mulanya memang NAK CUTI PAAANNNJJJAAAANNNNGGGG dari memblog ni..

Sehari aku diam.. ok lagi.. masuk hari ke-2, 3 dan seterusnya.. aku dihujani e-mail (puas aku baca sehari suntuk...hihihi), sms (bape kedit ko abis weh.. berjela-jela..), panggilan tepon (tak dapat malam.... ko bantai pepagi time kaktiny tgh drive nak ke pejabat yer adik oii.. hiihihi)... tak cukup dgn tu, ada aku nampak nama aku muncul di blog kengkawan lain.. menanyakan 'mana perginya aku'...

Aduhai... indahnya 'ukhwan persahabatan' yang terjalin melalui dunia blog ni...

walaupun aku baru 6 bulan dlm 'bidang blog ni'.. tapi terasa ala2 artis 'DIVA' plak.. kehkehkeh... ni gara2 aku 'bersahabat dgn DIVA UNIBERS' ler nih.. auranya melekat kat aku sama... hahahahha.... (sila ambil baldi yang agak besar untuk anda semua muntahkan segala isi perut akibat kegelian hulu hati dan pankreas membaca ayat 'perah-santan' di atas itu yer... takper.. aku tak marah...hahaha) wakahkahkahkah...

Banyak yang aku nak tulis bab 'terharunya' aku dengan talian dan jalinan persahabatan yang terbina melalui dunia blog ni, tapi kang 'OVER ACTING' plak.. (tak pun jadi skrip anugerah skrin - yg interview belakang pentas tu plak.. kehkehkeh)

Dulu, mulanya aku menulis atas dasar 'syok sendiri'.. tulis DARI HATI... dan aku suka singgah mana2 blog yang menambat hati aku.. tak kira diorang dtg atau tidak ke blog aku, tapi aku tetap akan pergi ke blog mereka2 itu.. sebab 'aku minat' nak baca 'tulisan' mereka... kalau rajin aku tinggalkan komen.. kalau keadaan 'tak mengizinkan'.. aku akan hanya membaca cerita-ceriti harian mereka.. aku bukan spesis u come to my place, i go to your place.. suka hati akujer aku nak pegi ke tak.. (kan skrg ni WAKTU MEMBATASI MASA BLOG AKU... huhuhu - tak macam DOLU-DOLU tuh dah...)

Bila aku tulis blog ni, (dulu punyer citer nih.. masa memula kaklong kenalkan aku ngan blog nih..) aku tak pernah sama sekali menduga akan ada yang akan datang singgah dan seterusnya 'ikut' blog aku (meskipun menjadi silent reader).. sebab aku BUKAN SAPA-SAPA... (dan aku tak tahu pun rupanya buleh main singgah tinggal2 komen bagai... naifnyer aku di awal kaklong kenalkan aku dgn 'blog' nih weh..)

Dan aku 'terlupa dan terleka' bahawa sesiapa sahaja boleh sampai ke blog aku melalui 'direct line', lompat masuk dari umah jiran, atau tersasar singgah dan seterusnya menjadi pembaca sambilan atau tetap... (mana aku tahu weh yang ada gak yang nak baca cerita merapu aku nih....)

Dalam ramai-ramai yang datang.. ada yang menjadi sahabat di alam nyata, yang kekal sebagai kenalan blog, yang tidak pernah munculkan 'diri' (silent reader), ada yang sekadar singgah dan berlalu pergi dan tak ketinggalan juga 'mata-mata' yang membaca bait demi bait.. ayat demi ayat...

Aku menulis SESUKA HATI.. dengan rentak dan nada bahasa AKU SENDIRI.. kononnya mengharapkan sabahat, kenalan dan taulan membaca dengan rentak dan nada bahasa yang sama denganku.. tapi aku silap... rambut sama hitam (sapa kata... skrg kan org dh buleh kaler rambut warna sesuka hati..)...

Sekali lagi AKU TERLUPA... manusia hatinya lain-lain... dan MANA ADA SATU PUN INSAN YANG BERNAMA MANUSIA... YANG DISUKAI DAN DISENANGI OLEH "SEMUA" INSAN...
sedangkan NABI YANG MAKSUM itu lagikan dibenci, dicemburui, dikhianati, disakiti.. APATAH LAGI "AKU"..... yang banyak kelemahan dan kekhilafan...

Untuk semua yang singgah dan meninggalkan komen dan menerima kehadiran aku di dunia blog ini sebagai kawan aku.. TERIMA KASIH.. AKU AMAT MENGHARGAI... kalian tak pernah tahu betapa 'KOMEN' kalian yang terpapar di screen komputer ini memancarkan cahaya indah dalam hati dan sanubari aku...

Bagi yang benci membaca tulisan aku.. silakan.. aku tidak boleh memujuk hati kalian.. andai ada dosa aku di atas tulisan aku yang membuat kalian 'JELAK'.. aku mohon maaf... jika kalian masih ingin men'caci' maki atau mengutuk mengata... aku mohon agar TIDAK MEMASUKI LAMAN ini... kerana aku tidak mahu kalian memakan 'dagingku' di akhirat kelak.. (tauler aku 'berisi' kan.. sian aku korang makan daging aku weh..) dan aku tidak mahu kalian MENAMBAH DOSA KERING plak.. takut korang tak sempat minta maaf kat aku... kehkehkeh...

Dalam proses BELAJAR... Aku mempelajari satu perkara iaitu aku harus seiring dengan rentak dunia... keluar dari zon 'manja' dan 'cengeng'... kentalkan hati, tebalkan telinga.. berpaling dari yang membenci... menoleh pada yang menghargai... merapati pada yang sayang...

Oklah.. aku BELAJAR.. dan masih terus belajar... untuk itu.. JAGA DIRI, HIASI PERIBADI.. (ingatan utk diri sendiri...)

aku suka baca sms 'si bertuah' nih.. (jenuh gak ler lidak aku sikit tergeliat.. org utara nak ckp bahasa minang.. den cumo tau.. AYAM DEN LAPEIH yo..)


"Mangkoyo si layang-layang,
Tarobang tinggi alun beralun,
Tagangnyo tali dikandua.
Kandua tali ditagangkan.
Lenggoknya angin,
Turunnyo hujan,
Esok kita bamain laie.
Laloklah dulu kalo panek.
Kato urang nan tuo tantang hidup."


(cheh.... aku mmg SENGAL.. tak pandai menyimpan rahsia hati... tapi ini kan 'blog' aku.... kahkahkah...)

25 comments:

Shah CJ said...

tu le peliknya dunia blog kan kak tiny. kdg2 bkn pernah jumpa pun kwn2 blog kita. tp mcm rasa erat pula.

bila kita lama cuti blog.. ada pula yg risau sihat ke, bz ke..

tu tandanya kak tiny disayangi kwn2 blog.. hehe

kalau aku le.. tadek sapa nk tanya. wakakakakaka!

-cikgu jawe

Ungku Nor said...

betul..betull..sengal ya amaaatttt..;p

lupekanje said...

eemmmm..acik pung suka kat sms tuh..tpi naper ada loghat kedah dlm nyer yer...laloklah dulu.....huhu

Kaktiny said...

cikgujawe > alelelelele... merendah diri ler plak.. kehkehkeh... awak tu lagi ler ramai peminat.. nak plak yang cik kak, cik mak.. semua tunggu apa citer awak..

ungku nor > punyerlah panjang berjela eden tuleh.. bab sengal tu jer yang akak nampak yer.. tau ler lu yang 'anugerahkan' ayat tu kat gue kan.. wakahkahkahkah...

lupakanje > acik.. tulun translate... hihihi..
lalok tu loghat utara ker?... cam tak jer.. kot salah taip kot.... :)

Kaktiny said...
This comment has been removed by the author.
Intan said...

Jgn la cuti blog lama2 Tiny oiiii. Nanti akak rindu nak baca citer Tiny ni. Ayat2 yg Tiny tulis/taip ni tak ada org lain buat tau.

Kira mcm hak cipta terpelihara gitu!

Take care k!

:D

Anonymous said...

keh..keh..keh..awl2 dulu mmg akak sengal mengal pun..hahahaha...blog hak kita..tulis lah apa pun..sapa-sapa tak suka kat kak tiny tenuk ni..tutupkan mata anda yerr..heheheh

^ez^ said...

hehehee..klako la akak ni. :)

betul tu kak. blog nih hak kita. ikut ape yg kita nk tulis. pedulik kan org2 yg tak suka ituuuuu.

hehehe..senyum selalu ye. :)

kamar hati said...

hmmmm...apa2 pun kak...JAGA DIRI, HIASI PERIBADI k....

semua sayang akak....muahhhhh... (",)

Cikgooden said...

ya la kak...adik ni pun risau jugak kalau sepi ja..ha ha ha!


hang tulih ja...aku setia membaca.

@xiM said...

setuju sesangat ngan apa yang kak tiny tulih ni..

memang pun..saya berblog pun tak sangka boleh jumpa kawan kawan yang hebat...dan yang paling best bukan setakant di alam maya,tetapi kekal menjadi kawan di kala susah dan senang..

indahnya dunia blog ni sampai saya pun tak tau nak ungkapkan kata kata apa lagi untuk menggambarkan betapa persahabatan yang terjalin dalam blogging ni amat saya hargai..

salam ukhuwah dari meja AXIMUD

Mak Su said...

kemana gerangan tu nak bercuti panjang tu? nak mandi sungai ker?

Kaktiny said...

Intanrosnitta > taklah kak... kalau cuti pon dua tiga hari jer.. Bahagianya dengar akak cakap macam tu.. hihihi… hakcipta terpelihara.. kihkihkih..mmg ler kak.. sapa ler nak merapu cam tiny nih.. org lain tulis best jer.. tiny tulis semborono jerk.. kehkehkeh..


ahmoi > ko ler ‘peminat kesayangan’ kaktiny yg tak pernah bersua muka… tapi rasa mesra cam dh penah tido serumah makan semeja.. hehehhe… bila ler nak dpt jumpa ko ani oiii….. kehkehkeh – betul tu.. sapa tak suka.. sila butakan mata anda.. cam kassim selamat… kahkahkah…


ez > nak buat tak pedulik tu ada skit susah juga la adik maniss… hehehe… tapi mmg tgh blajar ler nih.. kehkehkeh….


kamar > nak hias rumah ler.. kosong jer.. hahahhahaaa....
sayang kamar gak.. walaupun ko tu nyombong tak mai mai umah kaktiny lagi…


cikgooden > baiklah encik adik sayang... kahkahkah…. cek merapu meraban... keloloh tak tentu pasai pun.. cikgooden layan ja lah na…. hehehhe…


axim > tapi kaktiny nampak.. kekuatan ukhwah axim.. MMG MARBELES.. bangga kaktiny tgk persahabatan yang axim jalinkan… tahniah yer… (jeles nih.. masih tak dpt buat nasik goreng telur mata kerbau tu lagik.. huhuhu)


maksu > tu hajaaattt hati masa memuuulllaaaaa dulu maksu oiii.. hihihi… tapi cam tak jadik coti panjang… coti pendek-pendek jer… hihihi… nak pi naik bukit la plak pasni.. nak ikut tak maksu?.. takpun… kita pi berkelah jom maksu.. maksu mesti rekemen sg.tekala or sg.congkak kan.. sbb dekat kan.. hehehhe… lama tak berkelah… huhuhuhu….

iina said...

tiny

aku ingat story p makan buffet tadi muahahaha.. aleh2 lain entri takpe222.. nanti ko jgn lupa belanje aku buffet sok2 aku balik..

mulut org mana kan dpt ditutup.. bak kata kwn aku ler.. dia penah pesan.. org nie akan bercakap2 dlm 44 hari je.. lepas tu senyap ler.. so sebab itulah kita kena sabar.. dugaan tu..

aku nak ambik kata-kata dr tuah (entah bila aku nak abis baca buku dia tu muahahha)'Bercakap itu mudah sebab ramai sungguh orang melakukannya, tapi mengumpat itu lebih mudah sebab tu lebih ramai melakukannya'

Buat peringatan diri aku sendiri gak kan.. aku nak sambung senyum banyak2 lagi heheheh

King said...

ko tulih ni rs mcm ko cakap direct jer depan beta...

sambil kita minum sirap...

pastu beta terkebil-kebil...

Anonymous said...

kaktiny....!!! windu laaa kat kaktiny... heheh... hmmm... apa kes plak nih..??? awat laaa depa suka kacau kaktiny... hmmm... abaikan jerr depa nih... sebenarnya bila dipikirkan balik... kehadiran depa ni laaa menjadi rencah garam/asam/pedas kehidupan... hmmm... depa ni enterframe sbb nak rasa dihargai oleh kaktiny kot... heheh... walau apapun... I'll be here with u, kak...! No worries... be happiessss... :-) hmm... senyum skit... hmmm... cam tu laaaa....

Masy said...

suke tak baca tulisan org? hihi (ade kene mengena x dgn entry akak arini eheh)

Anonymous said...

hehehehhee...biler nk jumpa??nnti jumpa gak..don't worry...cik ahmoi mmg suker main nyorok2 pun..hahahahaa

m.q said...

tergeliat lidah cekk nk ckp bhse minang tu kaktiny... huhuhu...

MalayConfinementLady said...

kak tiny,
dlm hidup nie kita x pernah dpt puaskan hati semua org kan, apatah lg dunia blog nih.
Apapun, kalo akak rasa sengal, meh sy tolong pecet2 kan...hik3

kakpiah said...

aku pon org utara kak..
beria2 aku baca sms tu..
yg aku paham sebaris nih jer..

lalok lah dulu kalo panek..
maknanyer..

lu jgn lalok kak..
kasi apdet blog nih hari2.. jgn nak pikir lu punyer penat jer..
kitorang yg nunggu ko apdet nih pon penat refresh blog ko..

eh ? betoi ker maksod dia centu?
awat jd panjang aar??

Kaktiny said...

iina > eh... kalu aku bubuh story buffet, org tak kata aku nak tunjuk aku mampu ker.. (kahkahkahkah.. ops.. sori.. aku tak ulang dah.. kahkahkah...) – tapi bila aku ko balik nanti.. aku MMG NAK OPEN TABLE utk ko... masa tu aku tak kira.. aku nak UPLOAD gak gambo kita.. biarler org nak kata apa punnn… kihkihkih… (aku pun tgh senyum sengih nih..kihkihkih…)


king > bukan kita mmg ‘direct’ ke king?.. kihkihkih…


reen > oii adik sayaaanngggggg….. windu gak kat budak tuuuhhhh…. tgh senyum niiii… hihihiiii…


masy > ku tulis mmg best gilers.. (tak kisah walaupun tak dak kena mengena ngan entri hari ni.. hihihi.. yang penting… u luv me.. eh eh.. I luv u.. muahhsss..)

ahmoi > nyorok ler.. nanti tarik tinga tu baru tau..


Masni > hang tak tau ka.. kaktiny sampai naik biru mata ni nak salin balik.. takut salah eja.. kahkahkah


Miim > BETULLAH sayang.. tu ler.. mmg terasa sengal gak badan ni walaupun semalam dah pi SPA.. kahkahkahkah.. hihihii...


Kakpiah > tahan gak hang paham sebaris.. kaktiny jenuh bukan kamus minang nak paham satu perkataan.. kahkahkah…
mmg sah hang org utara.. hang meraban apa cik piah oiiii.. tetiba lak babit ngan blog bagai.. hang nk kena luku pala ka?.. kihkihkih… hang ni.. mampuih ler nak update hari2.. gue mane leh MAINTANING AND DEVELOPING PERSONAL BLOG WITHIN OFFICE HOUR!!... (ni mesti hang tertinggai kepala retapi nih…. kihkihkih…)

Cikgu Ije said...

mmg xpndai nk baca ayat SMS minang tu. ehe. tergeliat lidah. he3.

kaktiny, salam ziarah. tibe2 dtg komen. xbg salam pn. ehe. =)

Aliff said...

Kekandaku:
"Mangkoyo si layang-layang,
Tarobang tinggi alun beralun,
Tagangnyo tali dikandua.
Kandua tali ditagangkan.
Lenggoknya angin,
Turunnyo hujan,
Esok kita bamain laie.
Laloklah dulu kalo panek.
Kato urang nan tuo tantang hidup."

Terjemahan:-
"Darihal si layang-layang,
Terbang tinggi alun beralun
Tegang talinya dikendurkan
Kendur talinya ditegangkan
Lenggok angin diturut
Bila hujan turun
Esok kita melayang lagi
Tidurlah dulu kalau penat
Kata orang tua-tua tentang hidup"

kakpiah said...

taw2.. akak mmng tak leh apdet secara memb*b* buto..
elok gak tuu..
kalo dak kalah kak unibers kita..
wakakaka..

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.