Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Tuesday, December 29, 2009

BBQ DAN KISAH pada 25-12-2009…..

Minggu lepas aku balik Kulim, Kedah.... hari khamis sampai ahad... spend masa dgn kaum kerabat kat kampung adalah di antara nikmat hidup yg paling best in the world.. kan kan kan...

25/12 dan kakak pulak habis 44 hari pantang pada 25/12 jugak… dan 25/12 tu cuti krismas…

Jadinya.. pakat ngan kakak nk buat jamuan skit… pegi giant beli barang… beli ayam, udang, kambing, daging, sosej dll utk buat BBQ… dan si fatin teringin nk gantung belon bagai.. beli jer laaa… (nk rai besday qistina - anak kakak - dan besday zaqwan dan nureen yg jatuh pada bulan 11 dan 12.. )

Di rumah.. abang dan adik (amir) dok sibuk menyiapkan tempat utk BBQ..

…gigih menyiapkan tempat.. asyik ubah kedudukan jeer… hihihi.. sampai keletihan cik abangku.. (masuk isi tank… kita minum duluuuu…. Hihihi..)
Dpt jugak si fatin menggantung belon2 tu (yg bertahan utk 3 minit jer..) pastu habis jatuh ke bawah dan dicabut dek bebudak ’tecit’ tu semua.. kehkehkeh..

Di dapur.. mak, kakak, maid aku dan maid kakak, gigih menyiapkan bahan.. (mana aku weh?.. aku gigih ke hulu ke hilir jadi MANDUR… kehkehkeh… dasar PEMALAS!!... MENGELAT!!.. hahaha..)

Di antara menu-menu BBQ… kambing.. ayam.. daging... udang... sosej... telur naga..(???... ubi la.. hihihi)..

Time kasih le kpd tukang2 membakarnya ni hah.. hihihi


Selain daripada BBQ.. ada laksa, mee hoon singapore, puding, cocktail dessert, coleslaw pon ada.. cuma tak sempat buat whipped potato.. sebab dh suntuk masa.. org dh start datang… tu yg jadi telur naga tuh.. kentang lempar dlm api jer.. hihihi..
Ni muka2 bebudak yg diraikan malam tuh... nureen dan zaqwan (anak2 ku..) dan nurdini dan Qistina (anak2 kakak)..

Suka la org nyanyi utk depa.. hihihi

Antara tetamu yg hadir...

Meskipun buat secara kecil-kecilan... panggil yg terdekat shj... namun... meriah.. mmg meriah...

Tapi... aku sempat snap gambar SETAKAT ni jer...

SEBABNYA???...

Dan dlm acara itu berlangsung... tetiba minah ngan mamat di bawah ni panggil aku keluar kejap..
Ingatkan ada hal penting sangat.... (yang lain2 dh siap standby kat luar dah.. siap korang!!!)...


DAN... INILAH PUNCA, SEBAB DAN AKIBAT... mengapa aku dh tak dak STOK gambar-gambar lain SELEPAS "ACARA INI"....

.... camner aku nk amik gambar lagik, sedangkan aku ‘mangsa’ keadaan’... huhuhuhu....

AKU TELAH HABISKAN MASA 1 JAM UTK MANDI DI TENGAH MALAM yg sejuk geding tuh!!!... uwaaaa waaaaa waaaaa.... tak dapat aku layanz BBQ puas-puas!!!.... huhuhuhuhu....


9 comments:

anjang said...

meriah ' meriah berbaloi-baloi

Kak aNIe said...

Hehehe...meriah sungguh acara penutup tahun 2009 ye..?

Uncle Lee said...

Hello Kaktiny, wow! Nice pics, and lots of food.
Bet you all had fun.
Here's wishing you and all at home the very best of seasons greetings. Stay young, stay beautiful and have a happy new year, Lee.

iina said...

Hahaha ko kena mandi memalam ke?? wakakakah.. takpe.. takpe bukan selalu kena kan.. tiap tahun jek hehehe.. ;)

Ini aku jeles nbie bbq.. tapi aku pun baru lepas buat ayam turkey panggang makan2 kat umah aku.. rasa cam celebrate xmas jek hehehe..

GDIZ said...

syoknye ber BBQ...

kira acara untuk penghujung 2009 la ek

KAKTINY said...

anjang > kalau dh namanya berkumpul tuh.. mmg meriah kan anjang kan… hihihi


Kak aNIe > mmg best ler kak… utk acara family gathering.. itu ler penutup tahun ni kot.. tapi.. ada lagi acara yg betul2 penutup.. hahahha…


Uncle Lee > my dearie Uncle… yup.. all the fun is mine. Hahahaha…
Wish you always stay young at heart… full of lovely and nice word…
Charming forever… hhihihi..
Happy New Year Uncle Lee..


iina > dh nyer.. habis bertepung badan aku dikerjakan dek adik2 sedara aku tu semua.. huhuhuhu... kejam siot...
BBQ hari xmas.. tetiba mcm celebrate krismas.. kehkehkeh...
Ayam turkey?... aku layan ayam bandar ngan kambing jer.. turkey besar sangat.. ngeri aku.. hahahha.... (yg betul nyer.. kat sini takder.. kehkehkeh)


GDIZ > mmg syok ooo…. Ala ala acara penutup tawon utk family gathering ler.. kononnya.. hahaha..

Tie said...

Adoi laa... boleh pitam bila kena 'tepung tawar' tu... jenuh menyental, ekk !!

Uncle Lee said...

Hello Kaktiny, Have sent you by special Canadian express delivery presents for your birthday tomorrow.
Hope you like my choices specially for you.
Let me know if presents arrive safely, thank you, Lee.

tasekM said...

hang tunjuk gambaq makanan dkt org diet ni..... hang berdosa tau!

hahaha...

:P


.

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.