Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Thursday, June 12, 2008

Hari Ini : Budak LLB Shah Alam

Jarang aku buka internet kat umah, tapi malam ni mcm terasa nk layan blog...

Tetiba aku bukak email yahoo.. lama aku tak bukak.. dlm buka email yahoo, terbuka yahoogroups legalclan (group member2 LLB 1997-2000 - UiTM Shah Alam).. dan ada satu mesej menyatakan bahawa sorang kawan kelas aku pun ada blog.. dia ni memang 'pemes' giler masa kat UiTM dulu - skrg still 'pemes' lagi dgn aktiviti politik dia tuh.. aku panggil dia Fahmi jer... tapi skrg kena panggil YB kot.. layan blog si fahmi tu, tersentuh gak bila tgk dia post gambar batch kami.. dah 8 tahun rupanya aku tinggalkan UiTM.. (sesapa yang tersinggah kat blog si fahmi tu - kaktiny yang duduk hujung sekali sebelah kanan - andai kira mengikut kita mengadap komputer ler.. pakai tudung putih di sebelah yang tudung hitam tuh.. kalau korang nampak ler ... cik abang yang no.6 berdiri dari kanan tu.. hehehehhihihi...)

Melihatkan gambar tu, terasa kecik sgt diri nih.. se'tiny' nama aku.. rasa jauh sgt aku di belakang berbanding barisan "peguam-peguam" yang mula mencipta nama dan berkredibiliti tuh.. hmm.. tahniah kengkawan..

Teremosi plak aku tgk gambar2 lama dlm photo legalclanyahoogroup... aku tak ditakdirkan 'hebat' mcm mereka..

NOP.. ENOUGH..don't be so emotional...

Yang penting aku sgt HAPPY AND PUAS HATI with my current life.. SYUKUR PADA ILLAHI..
bahagia dgn cara aku sendiri.. di atas tafsiran aku sendiri.. utk diri aku sendiri..

kalau aku jadi lawyer.. tentu aku tak jumpa kaklong.. if aku tak jumpa kaklong, mesti aku tak join dunia blog and if aku tak join dunia blog, mesti aku tak kenal korang2 semua kan kan kan..
So.. NO REGRET.. I LOVE YOU ALL... muah muah muah muah muah muah.. aku teramat happy ada kawan2 blog yang best giler.... dan ada kawan cam kaklong yang kepala pun sama gila ngan aku.. hehehhe.. tak lupa pada budak2 opis yang lagi gila daripada aku... hihihihihi.. jugak boss yang sporting gila.. dah dah dah.. hmm... mmg dah gila aku nih.. gila memblog!!!!....

ALLAH LEBIH TAHU APA YANG AKU PERLU.. dan perancangannya teramat indah - yang tak terjangkau dek pemikiran dan tak pernah salah.. (yang salahnyer aku.. asyik lalai, leka, alpa...)
SEMOGA SETIAP KALIAN MENIKMATI HARI-HARI MENDATANG DENGAN TENANG DAN SENANG...

32 comments:

rudy bluehikari said...

laaaa... kaktiny LAW gak kerr...ahaahahah samalah kiterrrrrrrrrrrrrrrrr

Kaktiny said...

rudy > iyer.. wah... hahah.. leh ler sembang pasal land law, jurisprudence, Intellectual Property, constitutional, bla bla bla.. bla bla bla... dah dah dah.. tak mau ingat dah.. "semak otak" - gunapakai bila perlu jer.. kuang kuang kuang..

Anonymous said...

tiny - selalunye kan kiter tak dpt per yg kiter hajatkan, tapi DIA maha mengetahui apa yg TERBAIK buat kiter...... :-)

Anonymous said...

kaktiny, sementelah saya pun dari jurusan yg sama memang pernah terimbas jugak dunia glamour undang-undang yang dilalui kawan2 macam kaktiny ni, tapi bila renung balik - ini jalan terbaik dan terpilih untuk diri sendiri... Alhamdulillah.

Kaktiny said...

sepi > sebenarnya kita tak tahu apa yang terbaik utk kita.. DIA yang lebih tahu.. tiny yakin itu.. banyak yang kita MAHU.. tapi DIA lebih tahu apa yang kita PERLU.. kan kan kan....

najibah > NO REGRET.. and NO TURNING BACK.. Allah dah aturkan yang terbaik utk diri kita sebenarnya kan.. cuma kita kena pandai menilai bagaimana utk meneruskan dgn perjalanan yang telah ditetapkan.. wah.. cam sessi motivasi pagi lak.. heheeh.. thanks najibah, coz layan tulisan kaktiny...

Anonymous said...

tiny.... errr... adek sy peguam kanan persekutusan di putrajaya...

Kaktiny said...

sepi > wallah.. dasat tuh.. ckp kat dia.. tolong minta pengamal udg2 M'sia ni jaga dignity & pride as "an Advocate and Solicitor".. leh tak?.. heheheh.. (lawak jer..jgn ckp betul2.. nanti kena saman lak.. hahahah)

ns said...

Bestnye jadi kaktiny. kelulusan LAW. Best2..

Takpa kaktiny. Tuhan lebih tahu yang terbaik utk kita kan.

Anonymous said...

ady terbalik, ady tak suke sains komputer. tapi sebab perlu berbuat sesuatu bila result teruk. terus jatuh hati dan jadi programmer

Anonymous said...

sepi - hehehe adek sy tu garangla tiny, tak mesra alam... :-)

Kaktiny said...

gdiz > semua lulusan pun sama bagus ns.. ilmu.. even mak kita yang berkelulusan 'memasak dan mengemas' tu pun hebat.. tak semua org ada skill camtuh.. setiap org ada 'keistimewaan' yg terendiri kan kan kan..

ady > org kata, yang kita tak suka tu lah yang selalu kita dapat.. cam ady.. ady kan tak suka kena tag.. tu yang ady dpt tu kan kan kan.. (sapa kata ady selamat dari kaklong? cuba baca 'amendmend' kaklong kt n3 dia tuh.. hahahah..) sukernyer sukernyer.. kuang kuang kuang..

sepi > adek akak garang yer?.. hmmm.. hmm. hmmm.. dgn jawatannya tu "dapat rasa" kegarangannya.. TAKUT WEH.. (tabik respect kat adek akak tuh..)

King said...

aduih..
kaktiny punya pasal, beta dah siapkan part 2!

silalah.. ajak kawan2 skali

Whitetulip Tales said...

ya ampun..kaktiny, camna nak nengok muka kaktiny..kena guna mikroskop ler...

Anonymous said...

Allah tau ape yang terbaik untuk kite... :)

>> salam kenal2...

Mak Su said...

gila memblog?
hahahhhehehehahahaha

Kaktiny said...

King > time kasih tuanku.. memenuhi permintaan rakyat jelata.. patik akan bawak batalion ramai2 singgah blog tuanku..

whitetulip > heheheh.. ituler tujuannya suruh gi tgk.. confirm tak nampak.. hahahha..

manje > salam kenal.. kan kan kan..

maksu > iyerlah maksu.. sehari tak bukak blog rasa cam tak breakfast.. boleh gastrik.. kui kui kui...

Akak said...

Salam Tiny...

Bersyukur dengan apa yg ada sekarang (betoi tak?) yg penting hepi..

Gila memblog, hehe hobby jugak tu,
(Akak memblog sorok2)

tasekM said...

tiny.. alang2 ko letak je la gambo ko kt sini.. he he...

kita mmg tak pernah puas dgn apa yang kita ada... itu fitrah...

Kaktiny said...

akak > hah.. muncul pun.. dari tadi tunggu2 tak kuar2..
betoi kak.. janji kita hepi.. itu jer yang penting.. yang lain TAK MAU TAU...heheheheh..
oo..akak memblog sorok2 yer.. sambil ramas jemput2 udang, sambil tekan butang keyboard yer..heheheh

tasik > ooo..aku yang baru ni ko suruh letak muka..selama ni aku asik nampak merah jer kat tpt ko..
heheh..
antara nampak tak nampak tu yang best tuh... kan kan kan..
alah.. apa ada pada rupa kan..
sat gi org tgk muka aku langsung tak mau mai kat blog aku dah.. risau gak aku.. hui hui hui..

tgh belajar menerima seadanya dan cuba mengatakan pada diri -"cukuplah, redhalah tiny dgn apa yang Allah beri.."

Akak said...

Tiny...sambil juga tapi sebenaqnya sorok dari.. ehemmm sorok mr..

Kaktiny said...

akak > paham paham.. hehehehhihihih.. hb tiny tau tiny memblogging nih.. tapi dia tak tahu apa tiny tulis dlm blog tiny sbb dia tak pandai masuk blog nih.. 'dia buta IT' kui kui kui.. dia cuma tahu masuk sistem ofis dia jer.. and yang simple microsoft..heheheh..

rudy bluehikari said...

tapi saya major in criinal law jepun la kaktiny...ekekeke... tp xnak jd peguammm...semak kapla otak..ekekekke

Rosmalina said...

first-thanks...buleh belanja kaktiny nasi ayam dara..ehehe

yepp..hati manusia mmg mcm pasir..senang berubah-ubah..tapi kan sudah tertulis, manusia tidak akan mendapat kasih sayang yg diingini selamanya..hidup pun x selalu indah saja. so selagi kita memiliki kasih sayang itu, hargailah kerana mungkin peluang tidak dtg byk kali =)

adie said...

kita hanya merancang tuhan yang menentukan.kekadang kita kecewa apabila yg dirancang tak kesampaian,tapi kita lupa perancangan Allah melebihi segalanya.

Kaktiny said...

rudy > alamak.. criminal law jepun? ada yakuza law tak? heheheh.. tak jadi lawyer pun takper rudy.. tak rugi pun.. yang penting ilmu yang kita ada tu dpt digunapakai bila perlu.. member2 kaktiny pun ramai yang dah ceased from practice.. tak tahan.. ramai dh lari ke corporate world.. and ramai gak yang jadi 'surirumahtangga'.. kuatkuasakan undang2 kat umah.. heheheh..

Ros > nak nak nak.. nasi ayam dara.. makan lepas swim.. pastuh balik tido.. pheghh.. nikmat..
yup.. hargai kasih sayang yang ada skrg kan kan kan..

Mr.Penyubiru > Allah Maha Mengetahui dan perancangan-Nya teramat sempurna kan...

zino said...

apa yg berlaku kepada kita itulah takdir yg di tentukan untuk kita.. tak boleh kesal dah hehe.. kalau kita nak merubah apa apa kita berusaha ke arah itu..

tengok gambar lama memang banyak nostalgia dia..

Kaktiny said...

zino > Betultu.. Allah takkan ubah nasib sesuatu bangsa yanng taknak berubah kan kan kan..
nostalgia..nostalgia.. bila dikenang ada yang boleh nk gelak dan ada yang boleh nak nangis.. namapun nostalgia kan..

Ahmad Fahmi Hanapiah said...

Salam Perjuangan...

Jika takut pada risiko jangan bicara tentang perjuangan.....

hehe... actually aku buat masters nih suka-suka lagi pun aku tak de intention to practice in future.. yang penting kita ingin menuntut ilmu... dan memperjuangkan hak rakyat... serta mengamalkan prinsip demokrasi di negara ini... sejak kebelakangan ini kita lihat ramai pemimpin kita amat rakus mengumpul harta kekayaan... rasuah.. salahguna kuasa.... kita sebagai rakyat harus memperbetulkan keadaan sebelum terlambat.... yang penting hak rakyat mestilah terpelihara mengikut perlembagaan... hak keistimewaan orang melayu Article 153 Perlembagaan Perseketuan... harus dipertahankan... kita tidak mahu lihat anak cucu cicit kita merempat di bumi sendiri...

Saudara Ahmad Fahmi
klang

Anonymous said...

pergh..law graduate.

awat tak nak practice?

Kaktiny said...

fahmi > fahmi fahmi.. you are still the same.. now and forever.. keep it up man..

Mr.Po > TAAAAAKKKKK NAAAAKKKKKK!!!!!

cikgooden said...

sporting tu tak ler sangat..cuma tang giler tu je yan g nampak lebey...kekk..kek..kek..sori mencelah...

Anonymous said...

askum kak tiny...sy smpai blog ni sbb kak lady tu slalu masuk blog saya n saya pn teringin nk lawat blog akk...

n alangkah terkejutnya sy bile dpt tau yg akak ni super senior sy rupanya..hehe..

nnti kalau saya ada apa2 mslh dlm legal studies, sy cntct akk je la trus ye??hehehe...

http://www.izwan.tk

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.