Dengan Nama Allah..



Aku menulis untuk meluahkan rasa hati, menyampaikan pengetahuan, pengalaman dan pengajaran untuk dikongsi. Bukan untuk pujian, apatah lagi sanjungan dan kedudukan. Aku menulis untuk mengasah ilmu ’aqli, memantapkan emosi, dan sebagai santapan rohani. Aku menulis berdasarkan ruang lingkup minda yang menaksir, akal yang berfikir dan jemari yang pantas menaip. Penulisanku adalah harapan kepada diri untuk menyalur INSPIRASI. Permulaan, pertengahan dan pengakhiranku adalah doa, untuk mendapat redha Illahi bagi meraih syurga firdaus yang abadi.


"Ya Allah, redhai aku kami, hamba-hambaMu".

Tuesday, July 01, 2008

Hari Ini + TINTA 9 - Merenung Bulan

Smlm kaklong tanya aku mana lirik lagu Merenung Bulan nyanyian Aishah (lagu lama).. ini lagu feberet (ala2 lagu tema aku) masa tingkatan 6. Masa tu aku cam frust jer tgk platonic friend aku tu dpt masuk U.. UM (asasi sains).. dan aku (walaupun dah set nak amik law kat UM @ UIA @ ITM) - tapi STPM kan susah.. aku tak tahu dapat atau tidak masuk 'U'..

Kenapa lagu Merenung Bulan?.. sebabnya aku selalu suka tengok org lain yang berjaya.. dan aku selalu nak jadi macam org lain.. kekadang aku suka meratapi nasib sendiri (aku mmg hampess..) - jadinya aku TAMPAL lirik tu kat dinding bilik aku (di celahan nota2 dan kata2 peransang.. ada tak sesapa yang buat cam aku?.. penuh dinding bilik dgn nota2 study and kata2 motivasi dari pakar2 motivasi + peta minda..heheheheh)

Minggu lepas.. adik bongsu aku baca blog aku dan blog kaklong gak.. pastu dia bagi komen dgn selamber deek nyer.. kata dia..

"elok sgtlah 'atny' (pelat ker ape adik aku ni.. short cut kaktiny jadi atny..chess..) kawan dgn 'kaklong' nih.. dua-dua sama.. tak reti nak bersyukur.. suka sgt nak jadi mcm org lain.. depa tak tau org lain yang tgk depa tu nak jadi mcm depa.. sedarlah diri.. pi cari balik lagu 'Merenung Bulan' tuh.. tampai kat dinding.."

mak aii.. aku kena 'ayat' ngan adik aku - lagiiii.. aku respect betui adik2 aku.. kekadang aku rasa cam aku lak adik bongsu bila tiba kat certain2 bab.. hmm.. (tapi most of the time aku ler minah leser and kekadang pakar motivasi diorang .. heheheh).

So.. aku tampai lah lirik tu kat sini.. bila2 aku tgk korang2 yang aku kagumi dan bila2 aku terasa rendah diri.. aku akan bukak entri nih..


Terleka aku melihat kemesraan
Mereka berpasang-pasangan
Bersenda keriangan
Bertanya aku pada diri sendiri
Mengapa kutersisih
Diulit mimpi sedih

Haruskah aku membandingkan
Nasib diri dan tuah orang
Haruskah aku melupakan
Segala kurniaan

Entah mengapa mataku ini
Halaman orang nampak berseri
Laman sendiri berwarna warni
Tak bererti

Terlalu asyik memandang bintang
Merenung bulan tinggi di awan
Bumi dipijak Rumput yang hijau kulupakan
Entah mengapa sering terlupa
Rahmat yang tiba berbeza-beza
Untuk semua kurniaan Nya tak terhinggga

Janganlah asyik memandang bintang
Merenung bulan tinggi di awan
Bumi dipijak rumput yang hijau
Dilupakan

Aku bersyukur.. sangat-sangat bersyukur.. dijadikan Allah diri aku ini , menjadi anak kepada pasangan Zakiah dan Yahaya (ini yang aku bangga sangat..) dan ada apa yang aku ada hari ini..

Cumanya.. kekadang.. aku 'cemburu' dgn kejayaan org lain yang lebih baik dari aku.. namun segera aku toleh pada mereka yang kurang bernasib baik dari aku..

So.. walaupun aku suka akan cahaya bulan (alah.. bulan pun pinjam cahaya matahari gak kan.. and bulan tak lawa lah.. berkerutu..hihihihi..) namun aku berpijak di bumi nyata dan menghargai sangat rumput dan pepohonan yang sentiasa bersama-samaku..

TERIMA KASIH SEMUA..
KALIAN DI ANTARA PEPOHONAN BARU YANG BERCAMBAH MEKAR DI RUANG TAMAN HATIKU..
(the most tq is to you epy - adikku sayang..)

28 comments:

ns said...

haih..sy rs akak ni dah kira berjaya dlm hidup dah tu..Belajar pun ambik LAW lagi. Dasyat tu tau.

Tapi betullah kadang2 kita nak jd mcm org lain, walaupun sbnrnya kita dh cukup beruntung juga, nk kata tak xpuas...entahlah

apa2 pun bak kata sorang tu dlm blog dia HIDUP INI INDAH -Failing to Plan is Planning To Fail. Just keep in Mind That ALLAH is The Best Planner ~

heheh ;p

Kaktiny said...

gdiz> wallah.. promote blog nampak... heheheh.. tapi betul tu ns.. hidup ini indah.. kaktiny sokong tagline ns.. kaktiny bersyukur sgt..

tasekM said...

ha ha.. ko pun main lagu tema gak ye...

kamar hati said...

wah...dalam maksud lagu tu ye...
hmmm...bersykur sgt dgn apa yg ada skrg...walaupun ada kekurangannya...tp klau diberi peluang tuk jd org lain...saya ttp pilih tuk jd Kamar Hati...Kamar Hati satu dlm berjuta...hihihi...

Proud to be Kamar Hati... :)
hihihihi...

Anonymous said...

ehehehehe....kadang2 kita terlupa. tuh sebab perlu ada org mengingatkan. :)

Kaktiny said...

tasik > macam bebudak kan.. siap ada lagu tema tuh.. heheeh.. tu ko tak tgk tagline and calling name lagi tuh..hihihi.. zaman skolah..

kamar hati > betul tu kamar.. proud to be ourself kan..

ady > betullah.. kena 'penampar' sedas.. baru back to reality.. kalau tidak.. asik nak terbang ke langit ke-7 jer..

ladylikeme said...

yelah..kadang2 rasa mcm tue gak bile dikelilingi oleh org yang berjaya....huhuhuhuhuh

SaifulBashrie said...

itu perkara biasa tu kak, kadang kita nak lebih dari orang lain...bagus tu ada perasaan yang mcm tu, bukan tak bersyukur..tp itu semangat pembakar diri..utk trus berusaha..lebih n lebih...aisehhh

Mak Su said...

:)

Wafa Nokman said...

Jiwang! The other side which I have not seen much of hehehehehhe

Anonymous said...

Manusia memanglah kekadang terlupa.ani pun kekadang rasa jeles gak pada teman2 lain..tapi ani tanam dalam hati "syukuri apa yang ada dan jangan menyesal dengan apa yang kita pilih..terus berusaha dan berusaha...."

Kaktiny said...

ladylikeme > kan.. perasaan tu susah nak kikis..

bash > aduhai.. semangatnyer dengar ayat bash tu.. time kasih time kasih..

maksu > senyum perli ke maksu?.. heheheh..

abang wafa > weit.. ngata org yer.. biasaler sesekali layan blueeessss... heheheh..

ahmoi > betul ani.. kita jgn putus usaha.. usaha tangga kejayaan.. cayalah.. (cam nak amik SPM lak..)

dugongsenyum said...

Saya suka lagu Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will Be)... dan lagu Sepohon Kayu, haha

Kaktiny said...

dugongsenyum > lagu feveret gak que sera sera tuh.. sepohon kayu.. insaf tul...

AL-BIMA SAKTI said...

kita bersyukur
dengan akur.
kita beristighfar
setelah sedar.

yg baik kedapatan
tak semestinya terus disimpan.
yg buruk dipandang
usah terus dibuang.

baik itu teladan
buruk itu sempadan.

manis usah terus ditelan.
pahit usah cuba diluahkan.

di sebalik manis mungkin ada bisanya.
di sebalik pahit tentu ada penawar jua.

Kaktiny said...

al-bima sakti > sgt terkesan dgn bait ayat2 anda.. terima kasih daun keladi..

Anonymous said...

salam kaktiny... terima kasih kerana sudi menyinggah.... :-) terima kasih atas nasihat kaktiny... (tu sbb kena belajar lagi kan?) hmmm...dedulu mmg saya paling nyampah subjek ni...asyik fail n repeat paper jerr..!!! tensen jgk arrr... tp x tau la lagu mana buleh ter'suka' pulak... hehhehe...baru laa tau penangan pepatah org lama...tak kenal maka tak cinta... hehehehe... satu lagi... tu muka org kena sondol ngan kuda... heheheh... kuda tu hampeh betul...dia gigit lengan saya...!!! ingat makanan aperrr...!! Grrrr...!!! Nyway, wish u gud luck, kak... Insya Allah...kalau kita berdua usaha...pasti Allah akan membantu kita... Amin...

Kaktiny said...

reen > time kasih adik sayang.. so cute.. patutler kuda tu suka.. bukan sebab dia ingat makanan.. tapi sbb dia 'sayang' tuh.. dia tahu org yang nk tangkap gambar dgn dia tu 'baik' orgnya.. tu yang dia nak berkawan jugak tuh..
kita sama2 tolong-menolong yer..

Sastri said...

salam kak... kadang-kadang manusia tidak pernah puas dengan apa yang ada kan? saya pun kadang-kadang macam tu gak... lupa untuk bersyukur atas kurniaanNya...

Kaktiny said...

sastri > hai sas.. namanya pun kita manusia sas.. tambahan plak kita yang pompuan ni.. nafsu 9.. salah satu daripadanya.. nafsu marah dan cemburu.. iye tak?..
sama2 kita bermuhasabah diri yer..

zino said...

memula kita kena bersyukur dengan yang kita ada.. dan kalau nak kan perubahan kita berusaha ke arah nya.. tapi jangan cemburu dengan apa yg orang lain ada..

aNIe said...

Memang dulu2 kak lady pun selalu terasa cemburu dengan apa yang org lain ada....bila usia makin meningkat...pengalaman makin bertambah...hanya rasa syukur yang dpt diucapkan pada apa yang kita miliki sekarang dan selamanya...

Kaktiny said...

zino > betul.. itu yang sedang diusahakan skrg..

kaklady > betul kak.. terasa camtu jugak.. nak kena lebih byk muhasabah diri kan..

Intan said...

Aduhai Tiny...sedih la pulak bila baca lirik lagu tu.

Mmg perlu merendah diri tapi jgn keterlaluan. Kdg2 kita x perasan kelebihan yg kita ada.

Akak pun sesekali rasa down, yg penting kehadiran orang tersayang disekeliling kita.

Cheer up dear!

chinta said...

amik law power jugak...sy selau kagum ngan lawyer yg pandai ckp..(suka tengok ally mcbeal nieh)..

letak gambar mak abah atas meja study....takde lagu tema la plak..negaraku okeh tak?

Anonymous said...

my mama suke lagu tu

Anonymous said...

Kak Tiny..lagu ni memang best dan sometimes i really wonder that rezeki ni Allah tentukan kat mana-mana manusia..tak perlu cemburu (cemburu utk berjaya takpa) dan hasad dengki nak menjatuhkan orang...peace!

Kaktiny said...

intan rosnitta > lagu bagi naik semangat kak..

chinta > org lain pun ckp cengghitu chinta.. kaktiny ni jer yang melampau.. taknak bersyukur.. lagu negaraku pun leh gak ler..

thafiexq > sama taste ler kaktiny ngan mama thafiexq.. heheheh

ikmalmt > kaktiny suka tgk yang berjaya dan jadikan penaik semangat nak berjaya gak.. utk jatuhkan org.. nauzubillah.. bumi Allah ni kan luas.. rezeki ada utk semua.. buat apalah kita nk dengki2 nih kan..

YA. INILAH KAKTINY

My photo
Happy with my status as a daughter, wife, mother, sister, in-law, staff, friend, cousin, relative, umat Muhammad, as muslim and as Hamba Allah... Alhamdulillah.